Syn og katalysator

Alt vedrørende teknik
Besvar
TonnyL
Indlæg: 364
Tilmeldt: 20. jul 2012, 12:51

Syn og katalysator

Indlæg af TonnyL »

Skal lige kunne forstå noget rigtigt, jeg har en Mercedes 203 c270 fra 2001, den har 2 katalysatorer men der er ikke nogen lambdasonde, så kan den da ikke regulere en bjælle, en tænkt situation, hvad sker der så hvis man piller de 2 katalysatorer af til syn? andet end den selvfølgelig sviner mere end den skal.... er det ikke kun røg-tætheden de måler til syn???

Helst kun svar fra dem der virkelig ved noget om det og ikke dem der tror :-)
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Syn og katalysator

Indlæg af E 270 2001 »

Den kan vel ikke synes med det :!:
Sidder der ikke en sonde på forrør så :?:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
TonnyL
Indlæg: 364
Tilmeldt: 20. jul 2012, 12:51

Re: Syn og katalysator

Indlæg af TonnyL »

Helst kun svar fra dem der virkelig ved noget om det og ikke dem der tror :-)

Nå så prøver vi alligevel :-)

Ikke synes med det: Hvorfor ikke?
som jeg forstår det, så er grunden til katalysatoren er der, at det er for at fjerne det bette kun CO (kulilte) som diesel motoren kommer af med, og jeg har aldrig set synshallen tjekke en ældre diesel bil for netop CO, slet ikke en hvor der ikke er lambdasonde på, og nej der sidder ikke en på forrør...
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Syn og katalysator

Indlæg af E 270 2001 »

TonnyL skrev:Helst kun svar fra dem der virkelig ved noget om det og ikke dem der tror :-)

Nå så prøver vi alligevel :-)

Ikke synes med det: Hvorfor ikke?
som jeg forstår det, så er grunden til katalysatoren er der, at det er for at fjerne det bette kun CO (kulilte) som diesel motoren kommer af med, og jeg har aldrig set synshallen tjekke en ældre diesel bil for netop CO, slet ikke en hvor der ikke er lambdasonde på, og nej der sidder ikke en på forrør...

Hvis der er kat på den, og den er typegodkendt med det - skal den være der :!:

Synshallen skal tjekke for forurening



google - Benzinbiler, som sælges i dag i Danmark/EU, er alle udstyret med en såkaldt 3-vejs-katalysator, som næsten fuldstændig sørger for at fjerne både CO, HC og NOx fra udstødningsgassen (navnet 3-vejs-katalysator stammer netop fra, at den fjerner disse 3 komponenter fra udstødningen). Benzinmotorer udsender i forhold til dieselmotoren ikke mange sodpartikler, fordi benzin og luft sammenblandes inden antænding i motoren. 3-vejs-katalysatoren virker kun, når forholdet mellem benzin og luft er afpasset, så al benzinen præcis kan oxideres til CO2 og vand – dvs der er ingen ilt tilbage i gassen, når dette er sket. Dette er ikke den mest energieffektive måde at køre en benzinmotor, men det gør så at sige, at den ikke udsender sundhedsskadelige komponenter, hvilket vejer tungere end lavest mulige CO2 udledning.

Til dieselmotorer kan 3-vejs-katalysatoren ikke benyttes, da der altid vil være overskud af luft i udstødningen fra en dieselmotor. Katalysatorer af nogenlunde samme type som 3-vejs-katalysatorer kan af denne grund kun fjerne CO og HC ved oxidation til CO2 og vand. En sådan katalysator kaldes en diesel-oxidations-katalysator og er monteret på de fleste diesel-personbiler i dag. For at komme NOx og sod til livs skal der anvendes andre metoder, hvilket også bliver påkrævet, fordi grænserne for hvor meget NOx og sod en dieselbil må udlede løbende sættes ned. Ved specielt at forbedre dieselindsprøjtningen vha. et højt indsprøjtningstryk, har det være muligt betragteligt at nedbringe både mængden af sod og NOx en dieselmotor udleder, se figur 1. På trods af denne motorudvikling, som stadig fortsætter, er der alligevel brug for teknologi til at fjerne NOx og/eller partiker, hvis de kommende strengere EU krav skal overholdes.
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Besvar