Vibrationer, trætte trækaksler?

Alt vedrørende teknik
Horup
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. dec 2012, 13:15

Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af Horup »

Hej.

Jeg ejer en E300 W210 99' turbo diesel sedan med 435.000km på klokken, og døjer med rytmiske / pulserende vibrationer som kan føles efter 60km/t og op efter.
Vibrationerne kan føles i dørene, i rattet og i sæderne - så det er egentlig hele bilen som vibrerer.

Det er små pulserende vibrationer som forekommer hvert sekund ved ca. 60km/t, og derefter øges frekvensens af vibrationerne endtil man når 110km/t hvor vibrationerne føles konstante.
Det forekommer både ved D og når man ruller afsted i N. Derudover virker det som om vibrationerne måske er en smule mindre med sømmet i bund, dog ikke den store forskel.

Jeg har skiftet styrekugler, bærekugler og forhjulslejer, og jeg har fået balanceret dækkene flere gange, og fået foretaget en vejtryks balancering uden det har hjulpet.
Den gør det også ved mine vinterhjul, så jeg tror ikke at problemet ligger ved dækkene.
Derudover har jeg fået renoveret kardankrydset på mit kardan, hvilket heller ikke har hjulpet på overstående problem andet end at sløret i min drivlinje næsten er væk.
Og så har jeg fået hele bilen gået igennem for slør uden at finde andet.

Mht. differentiale siger den intet (hvad jeg kan høre) og olien ser fin ud.


I min jagt på at løse problemet fik jeg en mercedes mekaniker til at køre en tur i bilen i sidste uge.
Han mener det er trækakslerne som er slidte, og han vil prøve at bytte rundt på trækakslerne (venstre <--> højre) i næste uge for at se om det hjælper på problemet.

Han siger dog at selv hvis problemet bliver løst med ombytningen af trækaksler, at jeg stadig skal have dem skiftet fordi trækaksler ikke kan holde til at blive byttet rundt og de risikere at knække ved belastning, hvilket betyder at brugte trækaksler skal være markeret fra hvilken side de er blevet strippet af donor bilen.

Er der nogen der har erfaring med denne påstand? jeg har nemlig aldrig hørt at trækaksler som bliver byttet rundt bliver "svagere" af den grund.

et sidste spørgsmål, nogen der har erfaring med om man kan skaffe renoverede trækaksler?
2014 - S212 E200 fra 2012 med 256.000+ på klokken.
2012 - W210 E300 Turbo Diesel fra 99' med 450.0000 på klokken. (solgt)
2005 - W124 300D fra 90' med 680.0000 på klokken. (solgt)
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af BWJ »

Hardyskiver er vel tjekket ??
Centerbøsning i kardan bag, er den tjekket ??
Er gearkasseophæng tjekket ??
Er motorophæng tjekket ??
Nu du skriver trækaksler, kan akslerne bevæge sig frit når du trækker/ skubber akslerne mod kardanleddene ??
ZOOM ZOOM.
Horup
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. dec 2012, 13:15

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af Horup »

BWJ skrev:Hardyskiver er vel tjekket ??
Centerbøsning i kardan bag, er den tjekket ??
Er gearkasseophæng tjekket ??
Er motorophæng tjekket ??
Nu du skriver trækaksler, kan akslerne bevæge sig frit når du trækker/ skubber akslerne mod kardanleddene ??
Hardyskiver er blevet tjekket i samme omgang hvor kardanledet i kardannen blev tjekket, og vurdet OK. Dengang (i december) nævnte min mekaniker at hardyskiver tit giver "klonk" lyde ved igangsætning / acceleration, hvilket slet ikke er tilfældet i min bil.

Kardan midterlejet er blevet skiftet i samme omgang hvor kardannen fik et nyt kryds (er det den du kalder centerbøsning?).

Akslerne kan skubbes frem og tilbage mod leddene, det virker OK. Gummiet ser også fint ud.
Han nævnte at en kugle i kardan leddet kunne have sat sig fast pga. slid og give mærkelige vibrationer.
Jeg tænker at han hiver akslerne af på mandag og tjekker dem for slør og i sammeomgang tjekker om vibrationerne ændre sig når han bytter dem rundt.

Motorophæng har jeg fået visuelt tjekket og også vurderet OK, og jeg har prøvet at gasse bilen op i P uden at fremprovokere nogen vibrationer (er dette ikke måden hvorpå man tjekker motorophæng?)

Mht. gearkasseophæng har jeg ikke fået dem tjekket, det var en god ide, tak for det.
Hvad er symptomerne ved dårlige gearkasse ophæng.
2014 - S212 E200 fra 2012 med 256.000+ på klokken.
2012 - W210 E300 Turbo Diesel fra 99' med 450.0000 på klokken. (solgt)
2005 - W124 300D fra 90' med 680.0000 på klokken. (solgt)
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af BWJ »

Centerbøsningen sidder i center af kardan bagpå, hvor den styrer kardan i flangen.
Hvis dit gearkasseophæng er træt, kan gearkasse i værste tilfælde hænge 2-3 cm lavere end normalt, og det kan give de symptomer du har, pga den skæve vinkel på kardan.
ZOOM ZOOM.
Horup
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. dec 2012, 13:15

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af Horup »

BWJ skrev:Centerbøsningen sidder i center af kardan bagpå, hvor den styrer kardan i flangen.
Hvis dit gearkasseophæng er træt, kan gearkasse i værste tilfælde hænge 2-3 cm lavere end normalt, og det kan give de symptomer du har, pga den skæve vinkel på kardan.
jeg er meget i tvivl om centerbøsningen er blevet tjekket, det vil jeg helt klart få gjort inden jeg kaster penge efter evt. nye aksler.
er det noget man tydeligt kan mærke hvis der er slør i? i.e. ved evt at rykke kardannen med hånden eller skal den af bagtøjet?

mht gearkasseophæng er det hvertfald ikke utænkeligt at de er slidte og gearkassen derved hængere lavere end normalt, det er helt klart noget jeg vil have fået kigget på også.

jeg tænker jeg vil have mekanikeren til at tjekke:
- centerbøsning i kardan
- gearkasseophæng
- trækaksler.

er ret sikker på det må være her problemet ligger.
2014 - S212 E200 fra 2012 med 256.000+ på klokken.
2012 - W210 E300 Turbo Diesel fra 99' med 450.0000 på klokken. (solgt)
2005 - W124 300D fra 90' med 680.0000 på klokken. (solgt)
Horup
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. dec 2012, 13:15

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af Horup »

Så har bilen været på værksted og fået skiftet et slidt gearkasseophæng; det lød ikke til at der var nogen problemer med centerbøsningerne.
Derudover har den fået rettet udstødningen ind som åbenbart sad forkert (den hang lav og skæv) og kunne komme i kontakt med karossen.

Jeg kørte efterfølgende kørt en tur i bilen og kunne konstatere at den lyder meget bedre i tomgang/lave omdrejning, formodentlig grundet justeringen af udstødningen.

Desværre har det ikke løst eller ændret på vibrations problemet.
Imorgen vil de prøve at bytte rundt på akslerne, forhåbentligt ændre det på vibrationerne så vi da i det mindste kan finde synderen.
2014 - S212 E200 fra 2012 med 256.000+ på klokken.
2012 - W210 E300 Turbo Diesel fra 99' med 450.0000 på klokken. (solgt)
2005 - W124 300D fra 90' med 680.0000 på klokken. (solgt)
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af BWJ »

Bytte rundt på akslerne ? kan du da mærke nu om det er i højre ell. venstre side den ryster ??
Anyway, har du prøvet at få slået lockup til/fra under kørsel,- det kunne være converter !
ZOOM ZOOM.
Horup
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. dec 2012, 13:15

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af Horup »

Ideen med at bytte akslerne rundt (swappe dem fra højre <--> venstre) er at akslerne så kører "baglens" ifh. hvad de gjorde før, hvilket muligvis frembringer en anden vibration eller evt fikser vibrationen.
Det var hvertfald hvad mekanikeren sagde man kunne prøve.

Mht om det er højre eller venstre, så føles det som om det er lidt mere i højre side end i venstre, men jeg er meget i tvivl.
Generelt føles det ensartet i hele bilen, men mest i siderne (dører og sæder, mindre i centerboks).

Mht. lockup, så mener jeg ikke at W210eren har lockup, men det har den måske?
Det var helt klart også værd at prøve, dog tror jeg ikke det har betydning idet jeg kan frembringe vibrationerne ved at trille i Neutral.
2014 - S212 E200 fra 2012 med 256.000+ på klokken.
2012 - W210 E300 Turbo Diesel fra 99' med 450.0000 på klokken. (solgt)
2005 - W124 300D fra 90' med 680.0000 på klokken. (solgt)
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af JTC »

Det er ikke unormalt at kardanakslen kommer i ubalance...
Jeg skifter en del kardanaksler om året på den konto.. Har prøvet at få dem afbalanceret, men det hjalp ikke..
En brugt eller ombytter, var det som der skulle til.

W210eren er rimelig nem at finde en brugt kardan til... Så man skal ikke skifte for mange dele, før at det kan svare sig bare at finde en brugt fra en ophugger bil. Der plejer at side centerleje og hardskiver på sådan en brugt kardan.
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Horup
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. dec 2012, 13:15

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af Horup »

Tak for informationen JTC.
Det kan godt tænkes at kardannen stadig er i ubalance, dog undre det mig at jeg slet ikke kunne mærke nogen forskel efter den blev renoveret og balanceret (bortset fra sløret i drivlinjen nu er helt væk).
Jeg vil mene at man i det mindste kunne mærke en smule forskel på vibrationerne.

Til info:
Jeg fik byttet trækakslerne rundt fra højre <--> venstre uden noget resultat, og Mercedes har tjekket baghjulslejrene + diverse bøsninger og styretøj for slør.
Intet blev fundet som de mener skal skiftes.

De var ærlige og sagde mere eller mindre at de ikke kunne finde nogen fejl på bilen, og at det eneste de kunne gøre nu var at kaste stumper efter den.
Det var jeg naturligvis ikke interreseret i, da det hurtigt kan ende op i mange tusinde kr.

De brugte 10 timer på bilen uden at finde fejlen, fik heldigvis noget rabat på regningen, men det er trælse penge at kaste efter noget der ikke har hjulpet.

Som landet ligger nu har jeg valgt at give op og leve med mine vibrationsproblemer, jeg synes ikke jeg gider kaste flere penge i en mulig lost cause.

Tak for hjælpen alle sammen.
2014 - S212 E200 fra 2012 med 256.000+ på klokken.
2012 - W210 E300 Turbo Diesel fra 99' med 450.0000 på klokken. (solgt)
2005 - W124 300D fra 90' med 680.0000 på klokken. (solgt)
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af JTC »

[quote="Horup"]Tak for informationen JTC.
Det kan godt tænkes at kardannen stadig er i ubalance, dog undre det mig at jeg slet ikke kunne mærke nogen forskel efter den blev renoveret og balanceret (bortset fra sløret i drivlinjen nu er helt væk).
Jeg vil mene at man i det mindste kunne mærke en smule forskel på vibrationerne.

Presis det samme resultat havde jeg, da vi prøvede at afbalancere den... Ingen forskel overhovede
Så blev den skiftet og fejlen var væk
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Horup
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. dec 2012, 13:15

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af Horup »

Hvis jeg falder over en brugt kardan i fin stand var det værd at prøve.
Så skal jeg nok vende tilbage.
2014 - S212 E200 fra 2012 med 256.000+ på klokken.
2012 - W210 E300 Turbo Diesel fra 99' med 450.0000 på klokken. (solgt)
2005 - W124 300D fra 90' med 680.0000 på klokken. (solgt)
Alenia
Indlæg: 3
Tilmeldt: 1. nov 2013, 09:50

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af Alenia »

Hej

Jeg har med interesse læst denne tråd.

Jeg er nu på den anden Mercedes med stort set det samme problem som er beskrevet her. Og ingen kan finde ud af hvad der er galt.
Ved 75 km/t kommer vibrationerne i en slags cyklus. Nogle sekunders vibretion efterfulgt af nogle sekunder uden vibrationer og derefter igen nogle sekunders vibrationer. Cyklussen bliver hurtigere ved stigende hastighed indtil 130 km/t hvor det nærmest er en konstant murren.
Det mærkes i rat, pedaler og svagere i selve vognen.

Den første bil var en CLK 430 fra 2000 som havde kørt 70.000 km.. Den opførte sig ens med sommerhjul og vinterhjul, så jeg så bort fra hjulene. Den blev udmålt i styretøjet - det fejlede intet. Den fik skiftet bremseskiver og klodser hele vejen rundt fordi Mercedes i Flensburg mente at det var en skæv skive der var skyld i problemet - det hjalp ikke. Mercedes i Roskilde mente at kardanakslen med hardyskiver skulle skiftes - det hjalp heller ikke, men kostede 10.000,- kr..
Så til Horup : det hjalp ikke mig at skifte kardanaksel. Og du skriver også at der ingen bedring var at føle efter renovering og afbalancering af din kardanaksel. Noget tyder på at det ikke er kardanakslen der er problemet.
Jeg opgav og solgte bilen.

Nummer to bil, som jeg har endnu, er en SLK 32 AMG fra 2001 som også har kørt 70.000. Den vibrerer/ryster på samme måde som den første. Det eneste der er anderledes nu er at det næsten forsvinder af og til. Det er værst efter at bilen har stået stille et stykke tid f.eks. fra eftermiddag til næste formiddag. Og det er ikke p.g.a. flade dæksider. Det føles anderledes.
Jeg har lige anskaffet vinterhjul med helt nye dæk (Conti TS 850) og det ændrede ikke noget på vibrationerne. Jeg bemærkede ved hjulskiftet at det venstre forhjul ikke var spændt ordentligt sammen i lejet. Det kunne rokkes.
Jeg troede at vibrationsproblemerne ville løse sig når jeg spændte lejet, men nej. Det blev faktisk mere markant. Ikke værre, men mere markant.
Før sammenspændingen af lejet føltes det som om noget vibrerede mod dækket. Efter spændingen føles det som om noget vibrerer mod fælgen.
Jeg tænkte så at lejet var blevet beskadiget efter antagelig flere års kørsel med uspændt leje, men Horup skriver at han fik skiftet forhjulslejer uden bedring, så nu er jeg i tvivl.

Jeg kan næsten ikke leve med de vibrationer, men at få skiftet hele hjulophænget foran, uden at vide om det hjælper synes jeg heller ikke om.
Horup, er du kommet videre med problemet ?
Eller er der andre der har gode ideer ?
Jeg har haft fire Mercedeser og to af dem har haft dette problem. Det er 50 % så det undrer mig at ingen har hørt om det.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af SLKkompressor »

Stop udskiftning af komponenter indtil fejl er fundet. Bilen på lift med frit hængende hjul. 1 mand på førersædet til at betjene bilen og 1 mand under bilen med passende værktøj til at føle viberationer. Start bilen og kør op gennem gearene og forskellige hastigheder og det er så "manden på gulvet" som skal finde det som skaber viberationerne. Hvis ingen viberationer kan drivlinien udelukkes og det er forhjulene eller skæve dæk eller fælge på baghjul som er synderen.
Alenia
Indlæg: 3
Tilmeldt: 1. nov 2013, 09:50

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af Alenia »

Jeg er helt enig i at det er en dårlig fremgangsmåde bare at skifte løs i blinde - og dyr.

Jeg vil næsten med sikkerhed udelukke hjul da bilen opfører sig ens med sommerhjul og vinterhjul på.

Det er en god ide, SLKkompressor, med en lift og to mand, men jeg mangler liften og den ene mand med vibrationsværktøj. Kan du anbefale et værksted eller lignende hvor de er med på at prøve at finde sådan en fejl ? Det duer ikke med et stort Mercedes værksted hvor man ikke kan være med selv og som ikke lytter til hvad jeg siger. Gørløse har jeg også prøvet, men de fandt ikke engang ud af at det ene forhjul kunne rokkes.
Besvar