Vibrationer, trætte trækaksler?

Alt vedrørende teknik
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af BWJ »

Vær opmærksom på, at ved spinning af hjul i det fri, kan der komme en ABS fejl som skal slettes igen med tester.
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af BWJ »

Men når du nu har prøvet alt andet, så er jeg næsten sikker på at en skylning vil gøre tricket, og skulle det ikke mod forventning være det, så kan du glæde dig over en helt ren transmissionslinie.
Få skylning hos Gearhuset i Hillerød.
ZOOM ZOOM.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af SLKkompressor »

Ingen forslag til værksted da jeg "gør det selv".
Horup
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. dec 2012, 13:15

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af Horup »

Berthy skrev:Hej

Jeg har med interesse læst denne tråd.

Jeg er nu på den anden Mercedes med stort set det samme problem som er beskrevet her. Og ingen kan finde ud af hvad der er galt.
Ved 75 km/t kommer vibrationerne i en slags cyklus. Nogle sekunders vibretion efterfulgt af nogle sekunder uden vibrationer og derefter igen nogle sekunders vibrationer. Cyklussen bliver hurtigere ved stigende hastighed indtil 130 km/t hvor det nærmest er en konstant murren.
Det mærkes i rat, pedaler og svagere i selve vognen.

Den første bil var en CLK 430 fra 2000 som havde kørt 70.000 km.. Den opførte sig ens med sommerhjul og vinterhjul, så jeg så bort fra hjulene. Den blev udmålt i styretøjet - det fejlede intet. Den fik skiftet bremseskiver og klodser hele vejen rundt fordi Mercedes i Flensburg mente at det var en skæv skive der var skyld i problemet - det hjalp ikke. Mercedes i Roskilde mente at kardanakslen med hardyskiver skulle skiftes - det hjalp heller ikke, men kostede 10.000,- kr..
Så til Horup : det hjalp ikke mig at skifte kardanaksel. Og du skriver også at der ingen bedring var at føle efter renovering og afbalancering af din kardanaksel. Noget tyder på at det ikke er kardanakslen der er problemet.
Jeg opgav og solgte bilen.

Nummer to bil, som jeg har endnu, er en SLK 32 AMG fra 2001 som også har kørt 70.000. Den vibrerer/ryster på samme måde som den første. Det eneste der er anderledes nu er at det næsten forsvinder af og til. Det er værst efter at bilen har stået stille et stykke tid f.eks. fra eftermiddag til næste formiddag. Og det er ikke p.g.a. flade dæksider. Det føles anderledes.
Jeg har lige anskaffet vinterhjul med helt nye dæk (Conti TS 850) og det ændrede ikke noget på vibrationerne. Jeg bemærkede ved hjulskiftet at det venstre forhjul ikke var spændt ordentligt sammen i lejet. Det kunne rokkes.
Jeg troede at vibrationsproblemerne ville løse sig når jeg spændte lejet, men nej. Det blev faktisk mere markant. Ikke værre, men mere markant.
Før sammenspændingen af lejet føltes det som om noget vibrerede mod dækket. Efter spændingen føles det som om noget vibrerer mod fælgen.
Jeg tænkte så at lejet var blevet beskadiget efter antagelig flere års kørsel med uspændt leje, men Horup skriver at han fik skiftet forhjulslejer uden bedring, så nu er jeg i tvivl.

Jeg kan næsten ikke leve med de vibrationer, men at få skiftet hele hjulophænget foran, uden at vide om det hjælper synes jeg heller ikke om.
Horup, er du kommet videre med problemet ?
Eller er der andre der har gode ideer ?
Jeg har haft fire Mercedeser og to af dem har haft dette problem. Det er 50 % så det undrer mig at ingen har hørt om det.

Jeg er desværre ikke kommet videre med problemet...
Som du beskriver det tyder det på at vores biler "lider af det samme".
Jeg kan ihvertfald nikke genkendelse til din beskrivelse af problemet.

> Det eneste der er anderledes nu er at det næsten forsvinder af og til.
Det er også min opfattelse.
Nogen dage er det næsten væk, andre dage er det værre og mere tydeligt.
Ingen forskel om det er vinter eller sommerdæk.

Jeg har siden besøget ved Mercedes været forbi diverse mekanikere, for at se om de kunne finde fejlen (bare et "eftersyn").
og ingen af dem har kunne komme op med noget.

min plan er p.t. at få den op på en lift og kørt op i hastighed, evt. prøvet at spin-balancere mine hjul på en spinner.

Min fornemmelse siger mig at der er noget der er ude af balance, enten en bagaksel eller kardan.
Jeg tvivler på en skyldning af gearkasse vil gøre noget.

Mht. at kører den op i hastighed.
Er det overhovedet muligt når der er anti-spin osv på min bil?
vil det ikke kræve at man slår det fra så det ikke fejler? (kan jeg gøre det uden brug af tester?)
og, kan man overhovedet se hastigheden på spedometeret? (her tænker jeg at den måler på forhjulene på W210eren).
2014 - S212 E200 fra 2012 med 256.000+ på klokken.
2012 - W210 E300 Turbo Diesel fra 99' med 450.0000 på klokken. (solgt)
2005 - W124 300D fra 90' med 680.0000 på klokken. (solgt)
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af BWJ »

En ubalance i en aksel, går ikke "næsten væk " den ene dag og noget andet en anden dag.
Det skyldes slam i converter, giv nu en skylning en chance.... :)
ZOOM ZOOM.
Horup
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. dec 2012, 13:15

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af Horup »

BWJ skrev:En ubalance i en aksel, går ikke "næsten væk " den ene dag og noget andet en anden dag.
Det skyldes slam i converter, giv nu en skylning en chance.... :)
Det er selvfølgelig en god pointe :-)
2014 - S212 E200 fra 2012 med 256.000+ på klokken.
2012 - W210 E300 Turbo Diesel fra 99' med 450.0000 på klokken. (solgt)
2005 - W124 300D fra 90' med 680.0000 på klokken. (solgt)
etorrild
Indlæg: 28
Tilmeldt: 16. dec 2012, 23:17

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af etorrild »

Hej. Lige et indlæg til denne debat.
Jeg havde engang en Chrysle Grand Voyager, 1994. Den havde også en mystisk fejl. Engang i mellem rystede den ligesom hvis man kørte over et hul eller en ujævnhed på vejen. Det kom periodisk og ret tit og varede kun et sekund. Meget blev prøvet men da den til sidst fik skiftet gear olie og filter (hvilket den vist nok aldrig havde fået inden jeg købte den med ca. 200.000km på klokken) forsvandt det totalt efter ca. 50 - 100km kørsel.
Altså helt klart slam og slidt gearolie.
Det virkede faktisk som om gearkassen lige ville skifte gear men førtrød midt i det. Deraf den korte "rumlen".
VH
Erich Torrild
S203, C220, Aut. Stc. 2005, ca.330.000km
Alenia
Indlæg: 3
Tilmeldt: 1. nov 2013, 09:50

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af Alenia »

Jeg er også enig i at en ubalance ikke kan være der nogle dage og være væk andre.

Det med at det er værst når bilen er kold kunne godt pege i retning af gearolien. Den er formodentlig noget længere tid om at varme op end motorolien. Og måske har slammet - hvis der er noget - mindre effekt når gearolien er blevet varm.

Men kan problemer med gearkassen virkelig mærkes direkte i rattet ?

Jeg vil prøve at tale med gearhuset i Hillerød.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af BWJ »

Berthy skrev:Jeg er også enig i at en ubalance ikke kan være der nogle dage og være væk andre.

Det med at det er værst når bilen er kold kunne godt pege i retning af gearolien. Den er formodentlig noget længere tid om at varme op end motorolien. Og måske har slammet - hvis der er noget - mindre effekt når gearolien er blevet varm.

Men kan problemer med gearkassen virkelig mærkes direkte i rattet ?

Jeg vil prøve at tale med gearhuset i Hillerød.

Jeg kan garantere dig, at det kan mærkes i HELE bilen.
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af tømreren »

Det kan jeg godt skrive under på, gearkasse/converter problemer ryster og rumler i HELE bilen, selv i blinkarmen kan man mærke det.... :(
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
basse
Indlæg: 112
Tilmeldt: 30. okt 2013, 02:36

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af basse »

Hej alle
Vedr de vibrationer der bliver omtalt i HELE bilen er den primæer årsag til jeg skal have skiftet min gearkasse og converter.
Jeg har det samme problem med bilen sommetider rumler TOTALT vildt,det jeg gør er at skifte ned i 4 gear manuelt skal lige siges det er en 722.626 aut gearkasse der er på min bil, derefter giver jeg gas flytter den tilbage til aut igen så er det ,hvis jeg er heldig, væk igen men det er kun et spørgsmål om tid hvornår det igen kommer.Der er ALTID skiftet gearkasseolie og filter ved 40000 km og så sent som for 14dg siden skiftede vi det igen ,denne gang efter kun 25000 km, men problemet er der stadig.Så det hjælper INTET blot at skifte olie ej heller at få gearkasse og converter skyllet, er den slidt er det tid til skift .
Jeg har talt med MANGE vedr mine problemer og ALLE uden undtagelse er sikker på det skyldes en slidt converter, og når jeg taler om ALLE er det ligefra mercedes værksteder ,over mekanikerer til fimaer der renoverer gearkasser og converter, så jeg formoder de har forstand på det, og når ALLE kommer frem til den samme konklusion ja så er der vel noget om det.
Gearkassen skifter også MEGET hårdt fra 1 til 2 når den er kold, det kan skyldes den har kørt 520000 km og er slidt, da det IKKE er normalt heller ikke på denne gearkasse, for som ALLE siger den gjorde det ikke fra ny ergo skal den heller IKKE gøre det nu hvis den er ok.
Hvorom alting er skal jeg fredag til Sand Jensen i flensborg for at have skiftet det hele, og i mine andre indlæg under gearkasse og converter her på forummet kan i læse om hvorfor det blev Sand Jensen.
Håber blot den er hjemme til fredag da de ringede og sagde den var forsinket idag og den tid jeg havde torsdag d 7 nov er rykket til d 8 nov.
Jeg smider et længerer indlæg op vedr mine oplevelser om service osv og IKKE MINDST om hvordan bilen opfører sig når ALT er skiftet.

MVH
Peter aka Basse
Horup
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. dec 2012, 13:15

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af Horup »

basse skrev:Hej alle
Vedr de vibrationer der bliver omtalt i HELE bilen er den primæer årsag til jeg skal have skiftet min gearkasse og converter.
Jeg har det samme problem med bilen sommetider rumler TOTALT vildt,det jeg gør er at skifte ned i 4 gear manuelt skal lige siges det er en 722.626 aut gearkasse der er på min bil, derefter giver jeg gas flytter den tilbage til aut igen så er det ,hvis jeg er heldig, væk igen men det er kun et spørgsmål om tid hvornår det igen kommer.Der er ALTID skiftet gearkasseolie og filter ved 40000 km og så sent som for 14dg siden skiftede vi det igen ,denne gang efter kun 25000 km, men problemet er der stadig.Så det hjælper INTET blot at skifte olie ej heller at få gearkasse og converter skyllet, er den slidt er det tid til skift .
Jeg har talt med MANGE vedr mine problemer og ALLE uden undtagelse er sikker på det skyldes en slidt converter, og når jeg taler om ALLE er det ligefra mercedes værksteder ,over mekanikerer til fimaer der renoverer gearkasser og converter, så jeg formoder de har forstand på det, og når ALLE kommer frem til den samme konklusion ja så er der vel noget om det.
Gearkassen skifter også MEGET hårdt fra 1 til 2 når den er kold, det kan skyldes den har kørt 520000 km og er slidt, da det IKKE er normalt heller ikke på denne gearkasse, for som ALLE siger den gjorde det ikke fra ny ergo skal den heller IKKE gøre det nu hvis den er ok.
Hvorom alting er skal jeg fredag til Sand Jensen i flensborg for at have skiftet det hele, og i mine andre indlæg under gearkasse og converter her på forummet kan i læse om hvorfor det blev Sand Jensen.
Håber blot den er hjemme til fredag da de ringede og sagde den var forsinket idag og den tid jeg havde torsdag d 7 nov er rykket til d 8 nov.
Jeg smider et længerer indlæg op vedr mine oplevelser om service osv og IKKE MINDST om hvordan bilen opfører sig når ALT er skiftet.

MVH
Peter aka Basse
Det lyder rigtig spændende, lad os endelige høre hvad du finder ud af.
Det er ca. 50.000km siden min fik skiftet gearolie og filter sidst, så det er hvertfald hver at prøve.

Dog tvivler jeg stadig på at konverter og gearkasse er skyld i min rystelser og vibrationer, idet det ingen forskel gør om jeg kører i 5,4 eller 3 gear.
Derudover kan jeg mærke de samme vibrationer når bilen triller ved 80-90km/t i neutral N.
Og gearkassen skifter perfekt både når den er kold og når den er varm.

Sidst men ikke mindst, er det som om (måske jeg er indbildsk), at rystelserne bliver mindre når jeg accelererer.
Men det er måske indbilding, ta' det med et gran salt.

Ah ja, rystelserne virker ikke til at være temperatur afhængig idet de dage hvor den ryster/vibrerer kan det være iskold eller sommerlig varm, og det samme gør sig gældende de dage hvor den ikke ryster/vibrere så meget.
Jeg tænker måske det kan være fugt eller tryk afhængig...
Måske jeg skulle installere et hygrometer....
2014 - S212 E200 fra 2012 med 256.000+ på klokken.
2012 - W210 E300 Turbo Diesel fra 99' med 450.0000 på klokken. (solgt)
2005 - W124 300D fra 90' med 680.0000 på klokken. (solgt)
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af JTC »

Det lyder stadig som en dårlig kardan.

Har bare set det en del gange nu og ja med en i bilen og en under bilen på en lift, kan man rent nemt lokalisere om det er en kardan aksel der er dårlig.

Krævet værktøj er 1 x lift og 1 x steteoscop :D
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Steen B
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11. feb 2010, 21:59

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af Steen B »

Hej. Jeg syntes jeg kan genkende situationen. Har selv en w202 T med samme problem og det " eneste" jeg ikke har skiftet er trækaksel som jeg faktisk har mistanke til. Når jeg skriver at jeg har skiftet næsten alt er der fordi jeg faktisk havde både kardan, hardyer, ophæng, differentiale mm liggende og der var ingen ændringer. Jeg har en gang haft højre trækaksel næsten af og fik den bukket så meget at måske en af kuglerne er faldet ud. Har ellers en trækaksel liggende brugt, men den er så stram så jeg ikke gider bruge den. Har nu købt en w 211 så den "gode gamle dyt" står bare og samler støv og blir solgt ved lejlighed. Men igen, trækakslen er et godt bud og ja, der er forskel nogle dage, men har konstateret at det afhænger af om jeg har passagerer med = vinklen på akslen..
mvh STeen
Horup
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. dec 2012, 13:15

Re: Vibrationer, trætte trækaksler?

Indlæg af Horup »

Steen B skrev:Hej. Jeg syntes jeg kan genkende situationen. Har selv en w202 T med samme problem og det " eneste" jeg ikke har skiftet er trækaksel som jeg faktisk har mistanke til. Når jeg skriver at jeg har skiftet næsten alt er der fordi jeg faktisk havde både kardan, hardyer, ophæng, differentiale mm liggende og der var ingen ændringer. Jeg har en gang haft højre trækaksel næsten af og fik den bukket så meget at måske en af kuglerne er faldet ud. Har ellers en trækaksel liggende brugt, men den er så stram så jeg ikke gider bruge den. Har nu købt en w 211 så den "gode gamle dyt" står bare og samler støv og blir solgt ved lejlighed. Men igen, trækakslen er et godt bud og ja, der er forskel nogle dage, men har konstateret at det afhænger af om jeg har passagerer med = vinklen på akslen..
mvh STeen
Ah! det har jeg faktisk ikke tænk op om det afhænger af "load" på henholdsvis passagersiden eller ikke.
det kunne være sjovt at købe et par hundre kilo sandsække, smide dem i den ene side, og se om det gjorde en forskel.
2014 - S212 E200 fra 2012 med 256.000+ på klokken.
2012 - W210 E300 Turbo Diesel fra 99' med 450.0000 på klokken. (solgt)
2005 - W124 300D fra 90' med 680.0000 på klokken. (solgt)
Besvar