Gear skift igen

Alt vedrørende teknik
Besvar
TonnyL
Indlæg: 364
Tilmeldt: 20. jul 2012, 12:51

Gear skift igen

Indlæg af TonnyL »

Jeg har før skrevet om gear skift ikke er som jeg mener det skal være.....

Helt konkret hvis jeg skal prøve at beskrive problemet, så har jeg lokaliseret problemet til at være skiftet mellem 2 og 3 gear, og det er oftest når det går ned af bakke med let fod på speederen, så er det lidt som om den nogle gange hænger i 2 gear, og når den så skifter så er det nogle gange med et ordentligt klonk.... er det noget man kan gøre noget ved???????

VH Tonny
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Gear skift igen

Indlæg af tømreren »

Jeg har ikke en forklaring på problemet, men kan da bemærke min Vito har gjort nøjagtig det samme fra den var ny, dog i skiftet fra 3 til 4 gear ved hastighed omkring 50-60 km/t.

Så det kunne da være interessant om nogen har en fornuftig forklaring på dette fænomen.

Mercedes Benz burde vist have udfaset 722.6 for mange år siden, jeg finder det yderst beklageligt SÅ mange Mercedes ejere har problemer med disse gearkasser!
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Gear skift igen

Indlæg af BWJ »

Hvis gearkassen passes, som så meget andet, vil den fungere upåklageligt i bilens levetid.
Regelmæssigt skift af gearolie er et must, hvis man vil have optimal funktion, og har man ikke fået skiftet regelmæssigt kan en skylning stærkt anbefales.
Hvis olien er dårlig og kassen er ved at slamme til, kan symptomer være at den hænger i gearne og skifter i ryk.
Hvis man aldrig har forsøgt adaptive reset, er det en gratis mulighed der kan prøves, og som mange har haft succes med.
Af anbefalede gearkasseskyllere kan anbefales Kleemann.dk og Gearhuset.dk
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Gear skift igen

Indlæg af tømreren »

Kommentar til 'BWJ's indlæg;

Du har delvis ret i dine synspunkter, for naturligvis kræver en velfungerende gearkasse servicering. Men det skulle undre mig endog meget at omtrent 80-90 % af ejerne af Mercedes biler med en 722.6 gearkasse ikke passer denne ordentligt....

Og som jeg skriver i mit tidligere indlæg har min gearkasse altså haft denne defekt fra helt ny. Og nu har jeg en gearkasse hvor både momentomformeren og lamelpladerne (mener jeg de hedder) er totalt smadrede efter 190.000 km på trods af jeg har passet den med, som du skriver, 'regelmæssig udskiftning af gearolie'.....

Det er ikke acceptabelt i en bil til omtrent en million kroner!!
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
TonnyL
Indlæg: 364
Tilmeldt: 20. jul 2012, 12:51

Re: Gear skift igen

Indlæg af TonnyL »

Altså min skifter sådan set fin nok, det er KUN når vejen går ned af, så er det som om den kører længere ud i 2 gear og ikke er meget for at skifte op i 3 gear, men når den så skifter så gør det den det med et ordentligt smæld, men går det lige ud eller op ad, så er der ingen problemer??????????????????
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Gear skift igen

Indlæg af BWJ »

tømreren skrev:Kommentar til 'BWJ's indlæg;

Du har delvis ret i dine synspunkter, for naturligvis kræver en velfungerende gearkasse servicering. Men det skulle undre mig endog meget at omtrent 80-90 % af ejerne af Mercedes biler med en 722.6 gearkasse ikke passer denne ordentligt....

Og som jeg skriver i mit tidligere indlæg har min gearkasse altså haft denne defekt fra helt ny. Og nu har jeg en gearkasse hvor både momentomformeren og lamelpladerne (mener jeg de hedder) er totalt smadrede efter 190.000 km på trods af jeg har passet den med, som du skriver, 'regelmæssig udskiftning af gearolie'.....

Det er ikke acceptabelt i en bil til omtrent en million kroner!!
Når jeg skriver regelmæssig olieskift (ca 45-50000 km) så mener jeg AL olien, det olieskift du nævner omfatter i bedste fald 3,5l olie, ud af 8 liter idet hverken olie i converter, oliekøler eller skiftehus skiftes.
Dvs at et alm. olieskift i praksis er ubrugeligt, og en falsk trykhed, da den resterende gamle olie bare fortyndes - prøv at se den klare røde olie der fyldes på, kør en tur og sæt en oliepind i, tør kluden af i en ren hvid klud, så ved du hvad jeg mener, -- det vil du ALDRIG opleve efter en skylning.
Og ja, de 80-90% der får skiftet olie, kører rundt med "pløre" i kassen.
ZOOM ZOOM.
TonnyL
Indlæg: 364
Tilmeldt: 20. jul 2012, 12:51

Re: Gear skift igen

Indlæg af TonnyL »

Nu kan jeg se at Kleemann tager ca 4500 plus moms for en skylning og gearhuset tager et sted mellem 2-3000 inc moms ved du hvad forskellen er?

Men er det anderledes end man kan tage returslangen af ved køleren mens den går og så samtidig stå og påfylde væske ned gennem målerøret? for om der er lidt for lidt eller meget olie i den proces på gearkassen betyder vel ikke det store????

Ikke det at det ser sgu smart ud det her hos gearhuset:::: http://gearhuset.dk/olieskift-priser
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Gear skift igen

Indlæg af BWJ »

TonnyL skrev:Nu kan jeg se at Kleemann tager ca 4500 plus moms for en skylning og gearhuset tager et sted mellem 2-3000 inc moms ved du hvad forskellen er?

Men er det anderledes end man kan tage returslangen af ved køleren mens den går og så samtidig stå og påfylde væske ned gennem målerøret? for om der er lidt for lidt eller meget olie i den proces på gearkassen betyder vel ikke det store????

Ikke det at det ser sgu smart ud det her hos gearhuset:::: http://gearhuset.dk/olieskift-priser
Kleemann bruger spec. renseadditiv i processen og er incl filterskift.
Gearhuset er excl. filter som standard.
ZOOM ZOOM.
TonnyL
Indlæg: 364
Tilmeldt: 20. jul 2012, 12:51

Re: Gear skift igen

Indlæg af TonnyL »

Oki... jeg fandt også lige de her på You Tube, med hvordan man selv kan lave en gennemskylning "smart" især den første så er det nemt...

http://www.youtube.com/watch?v=MsdPAadc9fY

Og her en anden nem måde at gøre det på:
http://www.youtube.com/watch?v=tAYEozocvJM
Senest rettet af TonnyL 16. sep 2013, 16:02, rettet i alt 2 gange.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Gear skift igen

Indlæg af tømreren »

Kommentar til 'BWJ's indlæg;

Det er muligt du har ret, jeg er ikke mekaniker og har derfor ikke den fornødne viden på området til længere at anfægte dine forklaringer og synspunkter. Desværre har jeg KUN DÅRLIGE erfaringer!!

Men dit indlæg stiller så blot Mercedes Benz i et ENDNU dårligere lys!

For når de ikke anbefaler kunderne gennemskylning af gearkassen for at kunne garantere eller i det mindste give de bedste odds for den holder bilens levetid, er de SLET IKKE kompetente nok!!!

Var jeg fra begyndelsen blevet gjort opmærksom på det er nødvendigt med en gennemskylning for den holder, havde jeg naturligvis fået foretaget disse i stedet for 'almindelige olieskift'. Og det tror jeg ærlig talt de fleste ville gøre.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Gear skift igen

Indlæg af BWJ »

tømreren skrev:Kommentar til 'BWJ's indlæg;

Det er muligt du har ret, jeg er ikke mekaniker og har derfor ikke den fornødne viden på området til længere at anfægte dine forklaringer og synspunkter. Desværre har jeg KUN DÅRLIGE erfaringer!!

Men dit indlæg stiller så blot Mercedes Benz i et ENDNU dårligere lys!

For når de ikke anbefaler kunderne gennemskylning af gearkassen for at kunne garantere eller i det mindste give de bedste odds for den holder bilens levetid, er de SLET IKKE kompetente nok!!!

Var jeg fra begyndelsen blevet gjort opmærksom på det er nødvendigt med en gennemskylning for den holder, havde jeg naturligvis fået foretaget disse i stedet for 'almindelige olieskift'. Og det tror jeg ærlig talt de fleste ville gøre.
Har lige 2 bemærkninger til din indlæg.
1. Mercedes lever af at udskifte sliddele. 8)
2. Et kompetent og ansvarligt værksted flusher ved skylning, men du har ret, der er ikke mange værksteder der er ansvarlige og kompetente, men kun kan udskifte fra en ende af, til evt. fejl findes.
ZOOM ZOOM.
Besvar