Næste gang i skal skifte ATF olie.

Alt vedrørende teknik
TonnyL
Indlæg: 364
Tilmeldt: 20. jul 2012, 12:51

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af TonnyL »

Jeg har lavet det reset, og tror jeg har kørt i nærhedden af 300-400 km nu, men altså den skifter også perfekt når den bliver varm, det er kun når den er kold den skifter meget kontant og kun fra 1 til 2 gear..... det er nok bare sådan det er :)
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af tømreren »

...
Senest rettet af tømreren 22. okt 2013, 17:08, rettet i alt 1 gang.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
TonnyL
Indlæg: 364
Tilmeldt: 20. jul 2012, 12:51

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af TonnyL »

Hvad så når den bliver varm! så er den jo stadig slidt :) men skifter som i smør...
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af BWJ »

tømreren skrev:Kunne det ikke tyde på, konkluderet ud fra egne erfaringer samt tidligere indlæg herinde, en let slidt converter.... Jeg mener det begynder med lidt hårdt skift....
Den var ny :shock:
Mig bekendt har converter intet med skiftet at gøre, den overfører kun kraften, men kan ruske i overførslen hvis den er dårlig, og over tid ødelægge kassen med spåner.
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af tømreren »

...
Senest rettet af tømreren 22. okt 2013, 17:08, rettet i alt 1 gang.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af tømreren »

...
Senest rettet af tømreren 22. okt 2013, 17:08, rettet i alt 1 gang.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af BWJ »

tømreren skrev:Jamen så siger vi det 'BWJ'.
Ja, sådan er det. :!:
ZOOM ZOOM.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af E 270 2001 »

TonnyL skrev:Jeg har lavet det reset, og tror jeg har kørt i nærhedden af 300-400 km nu, men altså den skifter også perfekt når den bliver varm, det er kun når den er kold den skifter meget kontant og kun fra 1 til 2 gear..... det er nok bare sådan det er :)
En aut. gearkasse virker optimalt under rette driftbetingelser, i dette tilfælde varm olie. Motoren skal jo hellere ikke have høvl fra kold. Gearskiftet kan jo bare mærkes ved kold ( især ældre gearkasser ), da man er vant til "silkeblødt" ved varm gearkasse :idea:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
TonnyL
Indlæg: 364
Tilmeldt: 20. jul 2012, 12:51

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af TonnyL »

Noget helt andet, er sådan en MB forberedt til et oliefyr? eller er det alt der skal laves? for jeg overvejer meget at få et fyr i ??? jeg synes den når forholdsvis hurtigt op på de 40-50 grader (Inden for 4-5 km) men så begynder det også at knibe, er det hjælpe varmeren der slår fra der eller???
Det vil jo være en Win Win :-) hurtigere varm og hurtigere bedre gear skift ;-)
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af E 270 2001 »

Ren win-win for komforten og motoren ja :D ( især komforten ), men ikke for gear da den jo er en separat enhed. Om der er tilskudsvarmer ved jeg ikke - der må du se efter, eller lade en anden komme med et bud :idea:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af SLKkompressor »

Mange modeller med diesel har i dag et lille tilskudsfyr som hjælper med at varme motoren op i starten både for miljøet og komfortens skyld.
allsch
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21. dec 2010, 03:09

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af allsch »

[quote="BWJ"][quote="Superman"][quote="BWJ"]Forskellen opleves efter ca 100 km., den skifter silkeblødt både op og ned, har aldrig haft bedre skifte, jeg fik denne olie på ifm. en grundig skylning af hele systemet, der blev brugt 14 liter ved skylningen.
Olien forhandles flere steder, jeg fik skylning og olie hos Gearhuset i Hillerød.
https://www.google.com/search?q=Funch+T ... HP_daDK474[/quote]

Det kan lige så vel være fordi at du har fået skyllet alle urenheder ud af din gearkasse jo.. :roll:[/quote]

Ja, hvis ikke det var fordi at alle skift den har fået, har været med skylning - hvordan skulle man ellers kunne sammenligne ?? :shock:[/quote]


hej du skriver skyllet ud hvordan og hvor tit får du foretaget det, har selv en W 210 290 98 Avantg. og har ikke skiftet olien i de 6 år jeg har haft den, imp. fra DE
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af BWJ »

Min får skyllet for hver max 45.000 km. de sidste gange hos Geatrhuset i Hillerød http://gearhuset.dk/ og udføres sådan http://gearhuset.dk/olieskift-priser
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
BTE
Indlæg: 250
Tilmeldt: 7. dec 2009, 21:49
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af BTE »

Så fik jeg lavet stort service med skift af alle filter og olier. Købte 20 liter Fuchs Titan 4134 ATF, som anbefalet af BWJ, i Tyskland.
Skyllede gearkassen, dog på en lidt mere alternativ metode da mit værksted ikke har "den rigtige" maskine til det. Skyllede med 12 liter olie, og efterfyldte mere 4 liter. Hold da op hvor er der mærkbart forskel. Min bil kørte fint før og havde et fint gearskifte, men med en skylning og nyt olie, så er der virkelig mærkbar forskel.
Så næste gang jeres bil runder de 60.000km efter sidste skift, så se jer om efter en Fuchs Titan olie, og husk at få gearkassen skyllet.

Alternativ metode til skylning af gearkassen:
http://www.youtube.com/watch?v=tAYEozocvJM
Dem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29. mar 2011, 19:18

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af Dem »

Vil lige knytte en kommentar til Tommy"s indlæg omkring det kontante skifte fra 1. til 2. gear. Dette er "normalt" for mange af de 7 trins gearkasser. Min Mercedes mekaniker sagde det kunne fjernes ved en softwareopdatering hos MB :D
Besvar