Næste gang i skal skifte ATF olie.

Alt vedrørende teknik
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af BWJ »

TonnyL skrev:Okay, det skal sgu prøves, da jeg slet ikke er tilfreds med den måde min skifter på.... men det olie der er linket til her i tråden, der står der at det er til 5 gears fra 2005???? er vi så ude i at det ikke dur til min? der er fra 2002???? Hvor gammel er din S211/E220CDI ?

http://www.te-taxiteile.com/Motoroel/Ge ... 4-20-Liter

Eller er det så det her man skal have til sådan en som min?
http://www.te-taxiteile.com/Motoroel/Ge ... 3-20-Liter
Den er fra 8´2008.
Det første link (ATF 4134) er den rigtige olie som bruges til både 5 og 7 gears,
•alle Mercedes mit 5-Gang Automatikgetriebe ab Baujahr 2005
•alle Mercedes mit 7-Gang Automatikgetriebe neuester Bauart

NB. har du prøvet adaptive reset på den ??

1. Sæt tænding på, uden at starte.
2. Tryk speeder i bund og hold den i min. 5 sek.
3. Drej tænding til 0, uden at fjerne nøgle, - og slip derefter speeder.
4. Bliv siddende og vent min. 2 min.så ECU får tid til at resette.
ZOOM ZOOM.
TonnyL
Indlæg: 364
Tilmeldt: 20. jul 2012, 12:51

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af TonnyL »

Det adaptive reset gør jeg ret ofte....
Brugeravatar
Star
Indlæg: 66
Tilmeldt: 12. aug 2013, 09:56
Geografisk sted: Espergærde

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af Star »

Jeg spørger lige dumt.... min SLK er fra 1997 og er er 5 trins aut. - der dur produktet altså ikke iflg label AB 2005 , hvad bruger man så i stedet ?, den har vist ikke fået skiftet olie i adskillelige år, og skifter ikke så "smooth"..
1997 SLK 230 KOMP AUT.
TonnyL
Indlæg: 364
Tilmeldt: 20. jul 2012, 12:51

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af TonnyL »

Jeg har skrevet til firmat angående den olie til min 2002 w203 c270 og fået flg svar...


Guten Tag,
das Öl wäre das richtige für Ihre C-Klasse. Es hat die neueste Freigabe laut Mercedes.

Mit freundlichen Grüßen
Ihr TE Berlin Team

Så det er jo super :-)
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af BWJ »

Star skrev:Jeg spørger lige dumt.... min SLK er fra 1997 og er er 5 trins aut. - der dur produktet altså ikke iflg label AB 2005 , hvad bruger man så i stedet ?, den har vist ikke fået skiftet olie i adskillelige år, og skifter ikke så "smooth"..
Hvis det er tiptronic er ATF 4134 den rigtige olie.
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
Star
Indlæg: 66
Tilmeldt: 12. aug 2013, 09:56
Geografisk sted: Espergærde

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af Star »

BWJ skrev:
Star skrev:Jeg spørger lige dumt.... min SLK er fra 1997 og er er 5 trins aut. - der dur produktet altså ikke iflg label AB 2005 , hvad bruger man så i stedet ?, den har vist ikke fået skiftet olie i adskillelige år, og skifter ikke så "smooth"..
Hvis det er tiptronic er ATF 4134 den rigtige olie.
det er ikke en tiptronic (tror jeg) - bare en alm 5 trins AT kasse, hvordan ser man om det er tiptronic?
1997 SLK 230 KOMP AUT.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af SLKkompressor »

Du har 99 % sikkert en elektronisk gearkasse med mulighed for at skifte mellem de fire øverste gear elektronisk kaldes tiptronic. Den omtalte ATF olie 4134 er udmærket til din bil. Min SLK fra oktober 1997 kører i hvert fald fint med det.
Senest rettet af SLKkompressor 9. okt 2013, 19:01, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Star
Indlæg: 66
Tilmeldt: 12. aug 2013, 09:56
Geografisk sted: Espergærde

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af Star »

SLKkompressor skrev:Du har 99 % sikkert en elektronisk gearkasse med mulighed for at skifte mellem de fire øverste gear elektronisk kaldes tiptronic. Den omtalte AFT olie 4134 er udmærket til din bil. Min SLK fra oktober 1997 kører i hvert fald fint med det.
ok, tak for det, det vil jeg så prøve. Har i nogen erfaringer med ABCON's additiv i at gearolien, - jeg har med stor succes anvendt det i gearkasse og diff på min tidligere MX-5, og anvender det altid i motorolien, og altid med gode resultater i motorgang og skift i den manuelle - og lyde fra diff ( eller mangel på samme efter brug af Abcon) - men jeg har ingen historik på en AT gearkasse. det kunne jo være at der var en af jer der havde prøvet det... :?:
1997 SLK 230 KOMP AUT.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af BWJ »

Star skrev:
SLKkompressor skrev:Du har 99 % sikkert en elektronisk gearkasse med mulighed for at skifte mellem de fire øverste gear elektronisk kaldes tiptronic. Den omtalte AFT olie 4134 er udmærket til din bil. Min SLK fra oktober 1997 kører i hvert fald fint med det.
ok, tak for det, det vil jeg så prøve. Har i nogen erfaringer med ABCON's additiv i at gearolien, - jeg har med stor succes anvendt det i gearkasse og diff på min tidligere MX-5, og anvender det altid i motorolien, og altid med gode resultater i motorgang og skift i den manuelle - og lyde fra diff ( eller mangel på samme efter brug af Abcon) - men jeg har ingen historik på en AT gearkasse. det kunne jo være at der var en af jer der havde prøvet det... :?:
BRUG ALDRIG DIVERSE "MIRAKELMIDLER" I GEARKASSEN :shock:
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
Star
Indlæg: 66
Tilmeldt: 12. aug 2013, 09:56
Geografisk sted: Espergærde

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af Star »

nu er der ikke noget "mirakel" over Abcons produkter, det er et seriøst firma, jeg kender Søren Lindemann, og resultaterne er veldokumenterede. Jeg har også selv rigtig gode erfaringer med diff og gearkassebehandling af en manuel Mazda MX-5, gearkasse, og mekanikeren der lavede skiftet for mig var en gammel rotte med 40 års erfaring, og han sagde at han havde sgu aldrig haft fidus til "de der midler" - og han måtte tage hatten af og sige "det var satans - en enorm forskel - det måtte han indrømme"

mit spørgsmål gik kun på om nogen havde erfaringer med produktet til AT-gearkassen.

I kan læse om Lindemanns produkter her : http://www.lindemann.dk/drivlinjebehandling.html - jeg kan personligt sige at jeg udelukkende har haft særdeles positive resultater.
1997 SLK 230 KOMP AUT.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af BWJ »

Jamen du fylder så bare på, og lad os lære af dine dyre erfaringer :lol:

Med medgir at der kan være noget om snakket på diff. og manuelt gear.
ZOOM ZOOM.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af SLKkompressor »

Det må på det kraftigste frarådes at anvende tilsætningsstoffer til de af fabrikanten anbefalede ATF olier til moderne automatiske gearkasser. Disse indeholder i modsætning til mekaniske gearkasser og differentialer også elektroniske kredsløb og komponenter samt hydrauliske ventiler og kredse og koblings og bremse dele.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af BWJ »

SLKkompressor skrev:Det må på det kraftigste frarådes at anvende tilsætningsstoffer til de af fabrikanten anbefalede ATF olier til moderne automatiske gearkasser. Disse indeholder i modsætning til mekaniske gearkasser og differentialer også elektroniske kredsløb og komponenter samt hydrauliske ventiler og kredse og koblings og bremse dele.
:D :D
ZOOM ZOOM.
TonnyL
Indlæg: 364
Tilmeldt: 20. jul 2012, 12:51

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af TonnyL »

Så har jeg fået skyllet min gear box med Funch Titan atf 4134, og jeg må sige at så godt har den ikke skiftet i den tid jeg har haft den... MEN jeg synes stadigvæk den er meget kontant i skiftet fra 1 til 2 gear når den er kold lige på nær det aller første skift .... måske det er helt normalt jeg ved det ikke?
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Næste gang i skal skifte ATF olie.

Indlæg af BWJ »

TonnyL skrev:Så har jeg fået skyllet min gear box med Funch Titan atf 4134, og jeg må sige at så godt har den ikke skiftet i den tid jeg har haft den... MEN jeg synes stadigvæk den er meget kontant i skiftet fra 1 til 2 gear når den er kold lige på nær det aller første skift .... måske det er helt normalt jeg ved det ikke?
Den fulde effekt af skylning har du først efter 100-200 Km.
Giv den en adaptive reset så du starter fra scratch.
Og ja, hvis det er koldt om morgenen, er den lidt mere kontant i skiftet, og kører længere ud i gear for at hæve arbejdstemp. hurtigere.
Husk at køre i "S" på skiftet, så kassen arbejder maximalt, og olie kommer godt omkring.
ZOOM ZOOM.
Besvar