Side 1 af 1

Højoktan benzin

: 7. okt 2013, 23:32
af Star
Er der nogen af jer der har erfaringer (positive) med brug af højoktan benzin på benzindrevne kompressor modeller. Jeg spørger fordi på Benzin Turbo modeller, er der en mærkar forskel når du kører højoktan, allerbedst kan de lige 100 oktan fra Tyskland.
Men gælder det også med en kompressor? - det er jo også en trykladning, bare ikke drevet af udstødningsgas - men af krumptap ( plejer det at være, men ved faktisk ikke om det også gælder for en en 230 komp) - men har den glæde af det, eller er det fløjtende ligemeget?

Re: Højoktan benzin

: 8. okt 2013, 00:13
af JTC
Det har en klar betydning, renere og mere effektiv forbrænding = højere ydelse.

På min egen M119 6.0 kompressor, ligger den ca 715Hk ved en oktan 92 og 822Hk ved oktan 100
Men det er også fordi at jeg kan rykke tædningen helt frem ved højere oktan

Re: Højoktan benzin

: 8. okt 2013, 16:06
af Star
ok - tak, det var da en forskel der må kunne mærkes, men jeg havde ikke forestillet mig at skulle stille tænding op osv, bare hælde den højere oktan på. :oops: - på Turbobiler mærkes det med det samme, er det ikke noget om motorstyringen kan kompensere og "mærke"/ styre det alt efter hvad brændstof den får?

Re: Højoktan benzin

: 8. okt 2013, 18:57
af BWJ
JTC skrev:Det har en klar betydning, renere og mere effektiv forbrænding = højere ydelse.

På min egen M119 6.0 kompressor, ligger den ca 715Hk ved en oktan 92 og 822Hk ved oktan 100
Men det er også fordi at jeg kan rykke tædningen helt frem ved højere oktan
En forskel på 107 Hk, :shock: ja overdrivelse fremmer forståelsen. :lol:

Re: Højoktan benzin

: 9. okt 2013, 15:21
af JTC
Der er skam ikke så meget overdrivelse. På trykladet biler, kan det havde en volsom betydning.

Jeg var en gang med til at tune en Toyota Supra.

Med oktan 102, fik vi den op på små 980Hk før den begyndte at tændingsbanke.

På en oktan 95, blev vi sat omkring 200Hk tilbage, fordi at ladetrykket skulle sænkes og tændingen rykkes tilbage.. Ellers begyndte den at tændingsbanke.

På en hel standart suge motor uden noget, er der en lille forskel da man som sagt har en renere og mere effektiv forbrænding... Men et skud i tågen, så ville jeg skyde på at en oktan 95 og 100, er der nok en 3-5% forskel i ydelsen på motoren. Ligeså ville den også gå lidt længere på litteren...

Men hvis det er økonomi man går efter, så er det billigeste nok bare at køre på en oktan 92 :D