Fjederskål W210

Alt vedrørende teknik
Besvar
Nordsten
Indlæg: 54
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:44

Fjederskål W210

Indlæg af Nordsten »

Hej alle. Er i gang med at skifte fjederskålen ved venstre forhjul. Har fået alle nitterne slebet væk, jeg blev dog noget overrasket da min nye originale MB fjederskål dukkede op - der er ingen huller i til nitterne. Hvordan får man nemmest disse huller mærket op, er det bare på lykke og fromme - det kan da ikke passe at den skal svejses på. Har kigget efter på en anden 210´er, der er de også nittet på. Og hvorfor i alverden er der ikke huller i fra ny og nye nitter burde da også følge med.
Senest rettet af Nordsten 17. okt 2013, 08:06, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
270cdi
Indlæg: 215
Tilmeldt: 8. aug 2010, 18:38
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Fjederskål W210

Indlæg af 270cdi »

Den gang W210 rullet ud af fabrikken var de ikke nittet på men der blev lavet noget aktion på hvor de blev nittet fast det ligesom folk fik nye døre og klapper
W211/E320CDI V6 Avantgarde
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Fjederskål W210

Indlæg af JTC »

Den SKAL svejses på.
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Nordsten
Indlæg: 54
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:44

Re: Fjederskål W210

Indlæg af Nordsten »

Til JTC - du skriver at den skal svejses på, er det punktsvejsning eller er det fuldsvejsning. Den var IKKE svejst nogen steder, men der var 11stk. 6,5 mm huller med popnitter, 4 i hver vinge og 3 oppe i selve skålen. Grunden til at den er monteret med popnitter, kan det ikke være fordi den er lavet af et meget tyndt materiale, nærmest blik og vil derfor skulle skiftes jævnligt på grund af rust.
hj biler
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12. okt 2013, 16:49

Re: Fjederskål W210

Indlæg af hj biler »

den skal fuldsvejses på
Nordsten
Indlæg: 54
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:44

Re: Fjederskål W210

Indlæg af Nordsten »

Hej igen. Jeg har hørt at et værksted har haft problemer med at få bilen synet når fjederskålen er fuldsvejset. Det blev betragtet som en konstruktiv ændring, da den vistnok er punktsvejset fra fabrikken. Har synsstederne ændret praksis og dermed vil godkende fuldsvejsning i dag - det der med at skålen er fastgjort med popnitter synes jeg er direkte uforsvarligt, der er da en enorm belastning af fjederskålen under kørsel.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Fjederskål W210

Indlæg af SLKkompressor »

Hvis du er i tvivl og ikke vil gå til et autoriseret værksted kan du spørge hos et synssted. Det plejer ikke at koste noget. Under alle omstændigheder skal du undgå at få lavet noget klamp.
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Fjederskål W210

Indlæg af JTC »

Vi fuldsvejser dem altid, da det er stærkere end nitter eller punktsvejset + at somregle så er metallaet den skal side på rusten og svækket... Der for er det jo altid bedre med en større bæreflade.

Jeg har enda hørt at nogle synsfolk, ligefrem forlanger at den bliver fuldsvejst

Det er ihvertfald den info jeg får fra min pladesmed :D
Senest rettet af JTC 18. okt 2013, 19:58, rettet i alt 1 gang.
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Fjederskål W210

Indlæg af E 270 2001 »

De omtalte nitter - er de popnitter eller rigtige nitter :?:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Nordsten
Indlæg: 54
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:44

Re: Fjederskål W210

Indlæg af Nordsten »

Jeg vil lige "analysere" popnitterne i morgen og melde tilbage.
Nordsten
Indlæg: 54
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:44

Re: Fjederskål W210

Indlæg af Nordsten »

Så er jeg her igen. De omtalte popnitter er godt nok lavet af stål - 6,5 mm, med en kerne på ca. 4 mm. Der skete det at den ene vinge på fjederskålen var rusten og derved blev rykket over. Den anden vinge blev også rykket over, selv om den var frisk i metallet, ( men igen - det er en meget tynd plade de er lavet af.) De 3 popnitter der sad oppe i selve skålen blev rykket ud af hullerne og bilen sank sammen. Vingerne med 4 popnitter i hver, sad stadig hvor de skulle. Heldigvis skete det på vej ud af garagen og ikke med 110 på motorvejen. Så et godt råd til andre med en 210´er vil være at kontrollere for rust en gang imellem. Det er det stykke fra vingernes anlægsflade og op til skålen der er det svage led. Skrab rustbeskyttelsen af - rust har det jo med at arbejde under rustbeskyttelsen.
Besvar