Dækmønster 'rejser' sig.

Alt vedrørende teknik
Besvar
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Dækmønster 'rejser' sig.

Indlæg af tømreren »

Jeg har siden min W639 Vito 120 var ny, haft problemet med at dækmønsteret 'rejser' sig på indersiden på de forreste dæk.

Jeg har forespurgt på problemet hos adskillige mekanikere, dækfolk m.v. uden nogen har kunne give en fornuftig forklaring på problemet. Og det er frustrerende man hvert år må kassere dæk med imellem 3 og 5 mm mønster tilbage fordi bilen er uudholdelig at køre i.

For god ordens skyld skal det nævnes bilen kører på 225/60-16 Michelin Agilis.

Og ja, den er løbende blevet sporet....

Jeg håber nogle kan give en fornuftig forklaring på problemet, og måske en løsning på 'fejlretning', idet flere har gjort mig opmærksom på at 'sådan er det bare med nogle biler'....

Sådan en konklusion bryder jeg mig ikke om.

På forhånd tak.

Tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Dækmønster 'rejser' sig.

Indlæg af E 270 2001 »

"Noget" er slået skævt :?:
4-hjulsudmåling :idea:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
basse
Indlæg: 112
Tilmeldt: 30. okt 2013, 02:36

Re: Dækmønster 'rejser' sig.

Indlæg af basse »

Hej tømren

Først tak for dit indlæg vedr den famøse gearkasse,nu må vi se imorgen.

Vedr dine problemer med dæk,jeg havde det samme problem med mine ,da jeg har 19 tommer på,og kørte på nokian zg2 str 235 35 19.
De blev også slidt vildt på indersiden og rejste sig i mønster,med det resultat den larmede helt vildt,når jeg kørte.

Mit problem blev løst med,som e 270 skriver en 4 hjulsudmåling,samt selvfølgelig nye dæk,men denne gang af mærket Bridgestone,jeg har nu kørt ca 4500 km på dem og det hele spinder,samt den æder IKKE dækkene mere,selvfølgelig var udmåling den afgørende faktor,men som min dækmand sagde ikke alle dæk,selv om de er af samme mrk er ens,dårlige produktioner havde han flere gange været vidne til,men de Bridgestone jeg nu kører på ,må jeg indrømme er en meget bedre kvalitet,selvom prisen var den samme.

Jeg håber dette kan hjælpe dig,men hvis jeg kender dig ret,har du sikkert prøvet ALT indtil videre,men jeg håber du finder en løsning,da det er p.... irriterende

God Søndag

MVH
Peter AKA Basse
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Dækmønster 'rejser' sig.

Indlæg af tømreren »

Til 'E 270 2001'.

Tak for løsningsforslaget.

Men nu er situationen den, at den bliver udmålt hver gang en styrkugle eller andet i undervognen er blevet skiftet, så jeg tør godt udelukke det skyldes forkert sporing.

At problemet samtidig har været der fra den var ny, underbygger min påstand, i hvert tilfælde på det teoretiske plan.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Dækmønster 'rejser' sig.

Indlæg af tømreren »

Til 'basse'.

Tak selv. Og ja, vi er mange der er spændte på hvad den store Direktør har af konstruktive løsningsforslag.

Jeg tror faktisk mest på løsningen med at forsøge et andet dækmærke. Jeg har blot været tro mod 'Michelin' fordi 'alle' siger de er åhh så gode, åhh så slidstærke, åhh så lydsvage osv. og fordi bilen var fabriksmonteret med denne type.

Men jeg vil give et andet dækmærke et forsøg og se om det kan afhjælpe problemet. For som jeg skriver til 'E 270 2001', så bliver der ikke sparet på noget for at automobilet fungerer optimalt. Heller ikke udmålinger, jeg bliver VANVITTIG af en bil der trækker til siden eller et rat der ikke sidder FULDSTÆNDIG lige!!

Tak for dit besyv.

Og god søndag også til dig.

Venligst Tømreren.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Dækmønster 'rejser' sig.

Indlæg af BWJ »

Så skal du prøve Continental som 90% af alle vognmænd bruger, og så mange kan vel næppe være helt galt på den 8)
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Dækmønster 'rejser' sig.

Indlæg af tømreren »

Til 'BWJ'.

Tak for dit forslag,

'Continental' er absolut et forsøg værd.

Jeg ved flere af mine kollegaer kører på dæk af dette mærke. Men når man spørger dem hvad de synes om dækkene, svarer de blot; 'de er gode nok, det var jo den type der sad på bilen da jeg købte den'....

De går ikke alle lige meget op i det tekniske og derfor har deres udsagn ikke vægtet tungt i mine overvejelser omkring skift af dækmærke.

Men nu har jeg da 'Bridgestone' og 'Continental' og arbejde videre med.

Venligst Tømreren.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Dækmønster 'rejser' sig.

Indlæg af E 270 2001 »

Er der øget dækslid :?:
Er det den rigtige indpresningsdybde (ET) på fælgen :?:
Andre fjedre monteret :?:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Dækmønster 'rejser' sig.

Indlæg af tømreren »

Der er helt normalt slid, når man ser bort fra mønsteret 'rejser' sig på indersiden af fordækkene.

Det er de originale 'Vito V6' aluminiumsfælge der er monteret.

Bilen er standard hvad angår fjedre og støddæmpere.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Jan.k
Indlæg: 94
Tilmeldt: 10. okt 2013, 08:18
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Dækmønster 'rejser' sig.

Indlæg af Jan.k »

Hej

Havde det samme problem.
Ville have conti på, efter at have læst fdm test.
Endte med hancook. w310 ,det var hos sds, de have et godt tilbud 4500, de havde en masse på lager, de har en aftale med nogle vognmænd i Kbh.
Fik at vide at mb og andre har aftale med hancook fra 2014, ikke at det gør dem bedre.
De virker mere lydsvage end de Michelin jeg på før.

Jan
S211 E320 cdi
basse
Indlæg: 112
Tilmeldt: 30. okt 2013, 02:36

Re: Dækmønster 'rejser' sig.

Indlæg af basse »

:oops: HEJ TØMREN

Efter jeg læste det seneste indlæg,var der noget der slog mig.

Jeg sagde i mit indlæg ,det var bridgestone ,jeg havde køby efter de nokian zg2 ,der gjorde det samme som du døjer med.

Den SKIDE gearkasse må have gjort mig tossei,da jeg nu må indrømme JEG TOG FEJL UNDSKYLD.
Det er HANCOOK jeg kører på nu,og de er købthos SDS ,der gav et godt tilbud,måske pga de andre nokian IKKE havde rullet mere end ca 15000 km,men som jeg sagde i mit foregående indlæg er mine problemer nu væk.

UNDSKYLD mine forkerte oplysninger :oops: håber jeg er tilgivet :D

MVH
BASSE
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Dækmønster 'rejser' sig.

Indlæg af tømreren »

Hej 'Jan.k' og 'basse'.

Tak for Jeres indlæg.

Jeg vil nu tage 'Hancook' med i mine overvejelser efter Jeres positive tilkendegivelser omkring dette dækmærke.

Jeg er dog ked af at måtte skifte dækmærke, da jeg synes 'Michelin' dækkene har fremragende egenskaber.

Men nogen gange må man prøve noget nyt. For jeg er træt af at kassere dæk med masser af mønster tilbage.

Venligst tømreren

Ps. 'basse' du er fuldt ud tilgivet. Vi ville nok alle være lidt 'rundt på gulvet' efter sådan en omgang du har været igennem.... :roll: :D
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Schak
Indlæg: 50
Tilmeldt: 12. nov 2011, 08:28

Re: Dækmønster 'rejser' sig.

Indlæg af Schak »

Hej Tømrer

Jeg har haft de samme oplevelser med min Vito120 2007 som du skriver om.
Det er formentlig Mercedes´s valg af hjulgeometri der er årsagen, det begrunder
jeg med følgende:
Hvi jeg drejede rattet helt i bund, var der ingen selvopretning, det skulle
"hjælpes" over et vist punkt før det selvoprettede.
Jeg parkerede alting samme sted på grusunderlag, men var jævnligt
ude med skovl og rive for at rette underlaget op igen, det blev skubbet
til side i forb. med svingning ind på p-plads.
Dette har ingen af mine tidligere, ej heller nuværende, varebiler gjordt.
Jeg skiftede Vito´en pga. dårlig siddekomfort (fik ondt i lænden), samt
et usædvanligt højt støjniveau fra hjul/dæk, uanset hvilke hjul/dæk
der var monteret.
Det skal nævnes at bilen kørte snorlige, ingen fejlindstillet undervogn,
alligevel det samme problem med dækmønster som du nævner.

VH

Lars
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Dækmønster 'rejser' sig.

Indlæg af tømreren »

Tak for dit indlæg Lars ('Schak').

Der er ingen tvivl om der er noget om snakken med den geometriske opsætning af styretøjet.

For den manglende selvopretning ved fuldt styrudslag, har jeg selv oplevet i alle de W639 Vito'er jeg har kørt i. Så det er ikke utænkeligt geometrien kan spille en rolle ifm. det ualmindelige dækslid, hvilket jeg hele tiden har haft en mistanke til.

Men da det ikke lader til at kunne afhjælpes med justering, må jeg ty til dækskifte og forsøge at finde det dækmærke der bedst modstår den 'uheldige' styrtøjsgeometri.

Venligst Tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Besvar