W211 Instrumentlys

Alt vedrørende teknik
Besvar
kimibs
Indlæg: 37
Tilmeldt: 30. sep 2011, 14:47

W211 Instrumentlys

Indlæg af kimibs »

Model W211, årgang 2005, udstyrsvariant Classic.
Efter manglende lys i instrument, blev dette udskiftet med et fra Avangarde (hvide skiver), desværre er der nu så meget lys i instrument at det blænder, når man skruer helt ned for lyset forsvinder lyset i alle betjeningsknapper, og lyset i instrument er stadig for stærkt.
Kan dette lysniveau justeres via tester?
Skal jeg investerer i et instrument med sorte skiver?
På hvilke klemmer i instrumentstik skal der tilsluttes 12 V således det er muligt at teste lyset i instrumentet?
Er der mon nogen med erfaringer på dette felt, der er villige til at komme med en kommentar.
MVH Kim Sorø
Kim Ibsen
MB 320 CDI w211 2005
MB 320 Benzin w163 1999
find-us
Indlæg: 61
Tilmeldt: 13. maj 2013, 17:19

Re: W211 Instrumentlys

Indlæg af find-us »

Kan ikke lige svare på dit spørgsmål.

Men jeg har det modsatte problem så måske vi begge kan få svar.

Min er lyset helt fint i instrumentet når det er skruet helt op (sorte skiver), men lyset ved fødderne og i dørhåndtag er dæmpet så meget at man næsten ikke kan se det lyser.

Det kunne jeg godt tænke mig at skrue op for.
---
Mercedes E270 (W211) st. car CDI aut. 04´
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W211 Instrumentlys

Indlæg af BWJ »

find-us skrev:Kan ikke lige svare på dit spørgsmål.

Men jeg har det modsatte problem så måske vi begge kan få svar.

Min er lyset helt fint i instrumentet når det er skruet helt op (sorte skiver), men lyset ved fødderne og i dørhåndtag er dæmpet så meget at man næsten ikke kan se det lyser.

Det kunne jeg godt tænke mig at skrue op for.
Det kan du selv gøre inde i "komfort" i kombinstrumentet.
ZOOM ZOOM.
find-us
Indlæg: 61
Tilmeldt: 13. maj 2013, 17:19

Re: W211 Instrumentlys

Indlæg af find-us »

det er skruet helt op der
---
Mercedes E270 (W211) st. car CDI aut. 04´
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W211 Instrumentlys

Indlæg af BWJ »

find-us skrev:det er skruet helt op der
Hvis du lægger en klud over lyssensor i ruden, skruer den så ikke op efter 2-5 min. og tilsvarende ned efter samme tid ?
ZOOM ZOOM.
find-us
Indlæg: 61
Tilmeldt: 13. maj 2013, 17:19

Re: W211 Instrumentlys

Indlæg af find-us »

vil jeg prøve
---
Mercedes E270 (W211) st. car CDI aut. 04´
JPA
Indlæg: 334
Tilmeldt: 7. jun 2010, 19:14
Geografisk sted: Midtjylland

Re: W211 Instrumentlys

Indlæg af JPA »

Hej Kimibs
Jeg tror du har fået fat i et instrument til en forkert årgang, har prøvet at skifte på en årg. 2007 fra Hvide til sorte instrumenter, og lyset blev meget svagt, og ikke alle lamper var med, skilte begge instrumenter ad og kunne se at lysgiverne ikke var ens, så printbanerne må være forskellige,
Jeg har dog haft held med at skifte på min egen årg. 3002 hvor jeg skiftede fra hvide ( med sorte pletter) til sorte instrumenter hvor jeg fik fat i et der var ens omkring lysgiveren.
E 220 CDI Avantgarde 2014 aut. 4d.
kimibs
Indlæg: 37
Tilmeldt: 30. sep 2011, 14:47

Re: W211 Instrumentlys

Indlæg af kimibs »

Tak JPA
der var oprindeligt monteret et sort speedometer, hvor der manglede lys i tallene i speedometer, flyttede derefter det bagerste print over i et nyt speedometer, hvorved det ikke var nødvendigt at benytte tester, da alle instrumentdata lå i bagerste print, det kan dog tyde på at jeg skal prøve at flytte lysgiver fra det nye instrument over i det gamle sorte, således det kun er lysgiver der skiftes. skal nok melde tilbage når dette er forsøgt, det kunne tænkes at der er andre med samme udfordring.
Kim Sorø
Kim Ibsen
MB 320 CDI w211 2005
MB 320 Benzin w163 1999
JPA
Indlæg: 334
Tilmeldt: 7. jun 2010, 19:14
Geografisk sted: Midtjylland

Re: W211 Instrumentlys

Indlæg af JPA »

Hej Kim
Det var netop der jeg fik problemer, da det hvide plastik rundt om det sorte display ikke var ens, det ene rundede på siderne så det var større end det andet, det skal du nok lige kontrollere inden du skiller det hele ad, jeg opdagede det ikke før begge var adskildte og det var bare surt :(
Undersøg lige at der ikke er mørke pletter på det hvide instrument når det lyser, det er en fejl mange af dem har og det kan ikke fjernes.
Håber du for det til at virke.
E 220 CDI Avantgarde 2014 aut. 4d.
kimibs
Indlæg: 37
Tilmeldt: 30. sep 2011, 14:47

Re: W211 Instrumentlys

Indlæg af kimibs »

Hej JPA
Jeg har heldigvis 2 yderligere speedometer et med hvid baggrund og et med sort baggrund, så der er alle muligheder for at finde rette kombination af reservedele, har du kendskab til hvilke klemmer der skal forsynes med 12 V for at kontrollerer lyset i speedometeret.
Kim Sorø
Kim Ibsen
MB 320 CDI w211 2005
MB 320 Benzin w163 1999
JPA
Indlæg: 334
Tilmeldt: 7. jun 2010, 19:14
Geografisk sted: Midtjylland

Re: W211 Instrumentlys

Indlæg af JPA »

Desværre Kim det ved jeg ikke, jeg er nød til at montere det i bilen :(
E 220 CDI Avantgarde 2014 aut. 4d.
kimibs
Indlæg: 37
Tilmeldt: 30. sep 2011, 14:47

Re: W211 Instrumentlys

Indlæg af kimibs »

jeg har nu været inde på mange hjemmesider samt prøvet at skille speedometeret ad og kommet frem til følgende:
--Når et speedometer er kodet til en bil kan det ikke omkodet til en anden, man skal derfor tænke sig om når man køber brugt, er det rigtigt??
--Såfremt man skal skifte til andet speedometer, kan man sætte det bagerste print over i det nye instrument, hvorved der ikke behøves tester.
--Såfremt man følger ovenstående fremgangsmåde vil der opstå problemer ved skift fra sorte skiver (Classic) til hvide skiver (Avangarde) lys blænder fra hvide skiver.
--Såfremt der mangler lys i dele af et instrument, er der ingen muligheder for at fixe dette da lysgiver ligger mellem 2 lag "pap"

Såfremt der er en der kender en fremgangsmåde hvorved man kan kode et brugt speedometer til en anden bil (evt. ved hjælp af tester) hører jeg gerne fra jer.
God jul og godt nytår til alle.
Kim Sorø
Kim Ibsen
MB 320 CDI w211 2005
MB 320 Benzin w163 1999
JPA
Indlæg: 334
Tilmeldt: 7. jun 2010, 19:14
Geografisk sted: Midtjylland

Re: W211 Instrumentlys

Indlæg af JPA »

Hej Kimibs
Jeg har med held ændret mit spidometer, det er dog den anden vej, fra hvide til sorte skiver, jeg ved ikke hvorfor du vil have de hvide skiver, da de fleste har eller får sorte pletter, hvis du vil have sølv pladen uden om instrumenterne kan du nøjes med at skifte huset.
det er korekt at den bageste printplade skal følge bilen, det er åbenbart her at bilens data sidder.
E 220 CDI Avantgarde 2014 aut. 4d.
Besvar