Partikelfilter.

Alt vedrørende teknik
Besvar
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Partikelfilter.

Indlæg af tømreren »

Hej alle i forummet.

Er der nogen der svare mig på om rygterne taler sandt, når nu jeg har hørt man risikerer turbo'en lider overlast hvis man fjerner partikelfilteret og erstatter det med et rør således der er mindre modtryk i udstødningssystemet?

På forhånd tak.

Tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Partikelfilter.

Indlæg af BWJ »

Nej ingen overlast, men udsigt til KÆMPE bøde :shock:
Og kassering til syn. :shock:
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Partikelfilter.

Indlæg af tømreren »

Mange tak for svaret 'BWJ'.

Jeg har nemlig hørt turbo'en vil løbe sig selv i stykker grundet manglende modtryk til at bremse den ned, men det er fint at få dette dementeret.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Mass C63
Indlæg: 42
Tilmeldt: 26. okt 2013, 20:32

Re: Partikelfilter.

Indlæg af Mass C63 »

Du kan rolig afmontere partikel filteret , men vis det er en effekt forøgelse du søger så skal du ikke tro der sker det ville :?

Ville klart anbefale og se hvad de forskellige Performance udstødning systemer du kan få til din víto... For din motor styring er indstillet via den lamdasonde og varme i udstødning O S V .... Ville kun montere et komplet system vis det kan fås..
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Partikelfilter.

Indlæg af BWJ »

Er det da HK/moment du er ude efter ??
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Partikelfilter.

Indlæg af tømreren »

Tak for svarene 'BWJ' og 'Mass C63'.

For det første står det ingen steder skrevet JEG ønsker at ændre ved partikelfilteret....

Men når det er sagt, er ønsket en bil der kører 'normalt' HVER dag hele året rundt.

Dem herinde i forummet der kører i 'CDI' biler med partikelfilter, kender med sikkerhed til situationen og køreoplevelsen når den regenererer. Bilen kører ad POMMERN til!!! Helt uudholdeligt dårligt!!! Og det sker ALTID når man har læs på bilen eller trailer hægtet efter og man har brug for kræfterne, eller når man kører bykørsel....

Derudover kan man så risikere at skulle køre en omvej på op imod en halv time hvis den begynder at regenerere lige inden man ankommer til sit bestemmelsessted, for den kan afslutte regenereringen korrekt for ikke at ødelægge partikelfilteret.

Så det har intet med effekt eller moment at gøre, men ren og skær komfort.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Partikelfilter.

Indlæg af BWJ »

At den regenerer burde ikke have nogen indfyldelse på kørslen, jeg har i hvert fald aldrig bemærket det, det eneste jeg oplever er en dybere lyd, ellers intet.
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Partikelfilter.

Indlæg af tømreren »

Den opfattelse er du ikke ene om at have 'BWJ'.

Men det er et faktum, og man mærker det med al tydelighed, at den mister en del kræfter og er sværere at kontrollere på gassen fordi den bruger så meget energi på at regenerere, det er også bekræftet af en diagnosetekniker hos autoriseret Mercedes Benz.

Men I der ikke mærker det skal blot være taknemmelige :D

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Mass C63
Indlæg: 42
Tilmeldt: 26. okt 2013, 20:32

Re: Partikelfilter.

Indlæg af Mass C63 »

Hvad med gear skiftet, bliver det anderledes når den gør det ....
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Partikelfilter.

Indlæg af tømreren »

Nej, det gør det ikke. Den skifter uændret, men den 'tøver' med at tage gassen i samme 'tempo' som man aktiverer speederpedalen. Simpelthen fordi den bruger så meget energi/brændstof på at varme partikelfilteret op. Men så kommer den også som et hestespark når der turbotryk og brændstof nok til rådighed ved omtrent 2.200 omdrejninger. Det er ULIDELIGT når den regenererer!!
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Schak
Indlæg: 50
Tilmeldt: 12. nov 2011, 08:28

Re: Partikelfilter.

Indlæg af Schak »

Hej Tømrer

Det virker som om der er en fejl et eller andet sted - den vito 120 ´07 aut. jeg havde kørte "normalt" altid, jeg
har aldrig bemærket regenereringen. Jeg fik bilen chippet, til 248 hk og 580 nm i moment, så blev den godtnok
sjov, men meget følsom på speederen. Det viste sig at værkstedet kunne ændre speeder-responsen, så den
ikke var så hidsig, men kom mere alm/glidende, og så blev det en helt fantatisk bil at køre i.

VH

Lars
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Partikelfilter.

Indlæg af tømreren »

Jeg takker for alle svarene på mit spørgsmål, selvom der også er skrevet indlæg med mindre relevans i forhold til mit oprindelige spørgsmål.

Hvor om alting er, må konklusionen være nogle mennesker er mere fintfølende end andre....

Og som svar til Lars ('Schak'): Den har opført sig på nøjagtig samme måde, hver eneste gang den regenererer, siden den kørte af båndet i Stuttgart. Eller i hvert tilfælde fra den blev afhentet fabriksny hos Mercedes Benz.

Så igen igen: Til helvede med diesel!!! Dette er den sidste!

Hav en dejlig jul alle sammen.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Besvar