Montering af træk (elsæt) i W212

Alt vedrørende teknik
NCL
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. nov 2013, 11:55

Montering af træk (elsæt) i W212

Indlæg af NCL »

Jeg har netop bestilt min "nye" W212 E200 st. car.
Jeg vil gerne montere træk på, og har derfor undersøgt markedet lidt. Jeg har tidligere selv monteret træk på min gamle Ford Focus, så jeg tænker at jeg selv vil montere, medmindre der er et eller andet helt specielt besværligt ved Mercedes?? :?: :P
Jeg kan se at bilen skal kodes efter montering af elsæt, men har så fundet dette sæt, hvor det umiddelbart ikke er nødvendigt.
http://www.nv-autodele.dk/shop/7-polet- ... 2405p.html

Er der nogen der har erfaring med dette sæt? Virker det? (der er ikke baksensor på bilen)
Ellers, hvad kan det koste at få bilen kodet efter montering?

Mvh.
Christian
Senest rettet af NCL 7. jan 2014, 11:27, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Montering af træk (elsæt) i W212

Indlæg af BWJ »

Jeg mener, at uanset hvilket sæt der bruges skal den kodes, så Canbus ved at der nu er træk på.
ZOOM ZOOM.
NCL
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. nov 2013, 11:55

Re: Montering af træk (elsæt) i W212

Indlæg af NCL »

Har du en idé om hvad det koster?
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Montering af træk (elsæt) i W212

Indlæg af BWJ »

NCL skrev:Har du en idé om hvad det koster?
Max ½ time hos MB.
ZOOM ZOOM.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Montering af træk (elsæt) i W212

Indlæg af SLKkompressor »

Vil kraftigt anbefale et håndbetjent svingbart anhængertræk som passer til bilen. Meget nemt at betjene selv for ikke tekniske personer. Kan ikke ses når det er gemt væk. Jeg tror alle træk skal kodes men det er da den mindste udgift. Bilen skal sandsynligvis have monteret større køler eller kraftigere ventilator i hvert fald hvis der skal køres med campingvogn. Husk at melde det til forsikringen og motor registeret.
Peter BJ
Indlæg: 208
Tilmeldt: 16. maj 2011, 21:24
Kontakt:

Re: Montering af træk (elsæt) i W212

Indlæg af Peter BJ »

BWJ skrev:Jeg mener, at uanset hvilket sæt der bruges skal den kodes, så Canbus ved at der nu er træk på.
Hej

Min 211'er fra 2006 mener jeg er med canbus, og jeg købte et elsæt (ikke MB) specifikt til den. Der var en elektronisk dims med, som medførte, at der ingen omkodning skulle ske.
I med stikket og alting virkede.

HUSK at hvis man selv monterer det, skal den til syn.

(og hvor er det dejligt med træk! :-) )
--
Peter BJ
W211 E280CDI V6 2006
(T202 C220CDI 2000)
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Montering af træk (elsæt) i W212

Indlæg af E 270 2001 »

Synsfri sammenkobling nemt og enkelt





Erklæring om synsfri sammenkobling

Sådan er reglerne om synsfri sammenkobling, og sådan gør du.

Synsfri sammenkobling er en mulighed for at montere et træk (trækkrog) på en bil, hvis den er yngre end 8 år fra 1. registreringsdato. For at undgå at syne bilen ved montering af træk, kan du bruge reglerne om synsfri sammenkobling. Sådan gør du:

1. Du skal have monteret trækkrog hos et registreret værksted eller autoriseret forhandler, som har et CVR nummer. Værkstedet udfylder en blanket (erklæring om synsfri sammenkobling), hvor der attesteres under strafansvar, at trækket overholder producentens originale foreskrifter, og samtidig skriver værkstedet de korrekte tal for trækket på erklæringen.

2. Du skal medbringe erklæring om synsfri sammenkobling i underskrevet og stemplet stand til en synshal. Synsvirksomheden erklærer, at bilen nu har synsfri sammenkobling. Hos Quick Bilsyn koster dette 100 kr. Trækket er gyldigt fra det øjeblik, vi har erklæret, at sammenkoblingen er synsfri, da vi taster ændringen direkte i motorregistret. Det er altså ikke nødvendigt at omregistrere bilen, når du får monteret en synsfri sammenkobling, og det er heller ikke nødvendigt at syne bilen i forbindelse med monteringen.

Husk, at hvis bilen er ældre end 8 år, kan du ikke bruge reglerne om synsfri sammenkobling. Hvis du har monteret træk på en bil ældre end 8 år, skal du til registreringssyn hos en synshal, som i forbindelse med synet ændrer køretøjets data, så der er trækkrog på bilen.

Det er vigtigt, at du får monteret den synsfri sammenkobling hos et værksted, som er i stand til at erklære sammenkoblingen. Vi anbefaler, at du kontakter et værksted for at høre dem, om de er i stand til at erkære en synsfri sammenkobling. Får du derimod en til at gøre det som ikke kan erklære, eller du selv gør det, skal du have bilen synet for at få sammenkoblingen registreret. Husk, at hvis du selv står for at montere træk, er det vigtigt at sørge for, at trækket har de rigtige data, og at du har dokumentation for dette, typisk i form af en såkaldt ”type-plade”, som sidder på trækket, hvor der står data på trækket.
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
NCL
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. nov 2013, 11:55

Re: Montering af træk (elsæt) i W212

Indlæg af NCL »

PeterBJ kan du huske hvor du købte det? Det lyder lidt som det jeg linker til i første indlæg. Tilmed er det billigere end det "normale" elsæt.
Kunne man spare en tur (både tid og penge) til Mercedes, ville det jo være at foretrække :)

Jeg ved godt den skal synes efter montering, og jeg kan jo ikke komme udenom det mht. synsfri sammenkobling, når jeg vil montere selv.

Mvh.
Christian
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Montering af træk (elsæt) i W212

Indlæg af BWJ »

Peter BJ skrev:
BWJ skrev:Jeg mener, at uanset hvilket sæt der bruges skal den kodes, så Canbus ved at der nu er træk på.
Hej

Min 211'er fra 2006 mener jeg er med canbus, og jeg købte et elsæt (ikke MB) specifikt til den. Der var en elektronisk dims med, som medførte, at der ingen omkodning skulle ske.
I med stikket og alting virkede.

HUSK at hvis man selv monterer det, skal den til syn.

(og hvor er det dejligt med træk! :-) )
Det er rigtigt nok at alt virker (næsten), det eneste der ikke virker, er at ESP ikke har fået noget at vide om trækket, det skal kodes
ZOOM ZOOM.
Peter BJ
Indlæg: 208
Tilmeldt: 16. maj 2011, 21:24
Kontakt:

Re: Montering af træk (elsæt) i W212

Indlæg af Peter BJ »

NCL skrev:PeterBJ kan du huske hvor du købte det? Det lyder lidt som det jeg linker til i første indlæg. Tilmed er det billigere end det "normale" elsæt.
Kunne man spare en tur (både tid og penge) til Mercedes, ville det jo være at foretrække :)

Jeg ved godt den skal synes efter montering, og jeg kan jo ikke komme udenom det mht. synsfri sammenkobling, når jeg vil montere selv.

Mvh.
Christian
Hej

Jeg købte det her:

http://www.anhaengertraekshop.dk/default.asp
--
Peter BJ
W211 E280CDI V6 2006
(T202 C220CDI 2000)
Peter BJ
Indlæg: 208
Tilmeldt: 16. maj 2011, 21:24
Kontakt:

Re: Montering af træk (elsæt) i W212

Indlæg af Peter BJ »

BWJ skrev:
Peter BJ skrev:
BWJ skrev:Jeg mener, at uanset hvilket sæt der bruges skal den kodes, så Canbus ved at der nu er træk på.
Hej

Min 211'er fra 2006 mener jeg er med canbus, og jeg købte et elsæt (ikke MB) specifikt til den. Der var en elektronisk dims med, som medførte, at der ingen omkodning skulle ske.
I med stikket og alting virkede.

HUSK at hvis man selv monterer det, skal den til syn.

(og hvor er det dejligt med træk! :-) )
Det er rigtigt nok at alt virker (næsten), det eneste der ikke virker, er at ESP ikke har fået noget at vide om trækket, det skal kodes
Skulle ESP så ikke melde fejl ?
--
Peter BJ
W211 E280CDI V6 2006
(T202 C220CDI 2000)
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Montering af træk (elsæt) i W212

Indlæg af BWJ »

Det er måden ESP reagerer på, når trailer er tilkoblet, denne ændrede adfærd er ikke tilstede uden kodning.
ZOOM ZOOM.
Peter BJ
Indlæg: 208
Tilmeldt: 16. maj 2011, 21:24
Kontakt:

Re: Montering af træk (elsæt) i W212

Indlæg af Peter BJ »

BWJ skrev:Det er måden ESP reagerer på, når trailer er tilkoblet, denne ændrede adfærd er ikke tilstede uden kodning.
Hmmmm.... kanske man lige skulle nævne det næste gang den skal til service.... :-)
--
Peter BJ
W211 E280CDI V6 2006
(T202 C220CDI 2000)
NCL
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. nov 2013, 11:55

Re: Montering af træk (elsæt) i W212

Indlæg af NCL »

Så fik jeg monteret det hele her i weekenden. Det tog som sædvanlig 3 gange så lang tid som planlagt, da det tog ret lang tid at finde alle skruerne til at få kofangeren af :(
Synes ikke det var til at finde en ordentlig vejledning nogen steder, som var til at forstå, men det lykkedes da til sidst :)
Elsættet tog også lidt tid, da jeg ikke kunne se 28 pin stikket i mørket og derfor fik klippet nogle ben af ledningerne, som så ikke skulle have været klippet af, da stikket pludselig var der alligevel da det blev lyst igen (og der var benene selvfølgelig blevet væk) :)

Så en 1/2 dag blev til 1 1/2 men nu virker det som det skal :) Var i tvivl om lys osv. på traileren ville virke inden bilen var kodet, men det virker fint. Går dog ud fra bilen skal kodes alligevel, selv om bilen ikke melder nogen fejl??
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Montering af træk (elsæt) i W212

Indlæg af BWJ »

Ja det vil jeg mene den skal, iøvrigt- hvad sker der hvis du pille en blinkpære ud på trailer, får du så fejlmedd.
ZOOM ZOOM.
Besvar