Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Alt vedrørende teknik
turtle
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. jul 2013, 20:32

Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af turtle »

Hej Kloge Mercedesfolk,

Jeg har en Faceliftet 211'er, 220CDI st.car fra 08/08. Den har netop rundet 250.000 her i november, og fik bl.a. skiftet gearkasseolie ved stort service i august...

Jeg har nu i 2-3 mdr. oplevet den som urolig når jeg starter den, dvs. at den kan finde på at ryste ved meget lave omdrejninger - fuldstændig som hvis jeg kørte med en motor der ikke kunne "trække" læsset ved så lave omdrejninger. Hvis jeg accelererer, kører den dog umiddelbart fint - men så snart jeg forsøger at holde en konstant hastighed, f.eks. 50, 60 eller 70 km/t, bliver den urolig og ryster. Der er ingen tvivl om, at det er klart mest mærkbart når motoren er kold, altså indtil den (undskyld jeg ikke ved hvad de forskellige ting hedder) lille motor-varme måler i højre side af instrumentbrædtet er halvt fyldt, som den for det meste bliver efter 5-15 minutters kørsel. alt efter temperaturen udenfor...

Problemet er værst ved køkørsel, som jeg desværre har en del af, eller bare ved generelt "langsom" kørsel, dvs. mindre end 90 km/t.. I eftermiddags på vejen hjem kunne jeg direkte se omdrejningstælleren gå opad i små ryk, dvs. fra 1850-1900-1950-2000-2050 med et lille bitte ryk tilbage hver gang inden den gik opad igen. Dette kunne naturligvis også føles i bilen, som små hop. Igen dog, efter 5-7 minutters kørsel, kører bilen igen stille og roligt helt indtil den bliver kold igen næste gang... Jeg synes samtidigt at have erfaret, at problemerne er størst, når jeg kører i C gear, i stedet for S.

Jeg bilder mig selv ind, ved at google så meget jeg kan, at der kan være tale om problemer med converteren - men jeg er selvfølgelig nysgerrig om nogle andre mercedesbrugere har en bedre, og formentlig mere velbegrundet idé :)

Der har på intet tidspunkt været fejlmeddelelser i displayet, nødprogrammer eller manglende gearskift. Jeg synes dog samtidigt jeg har bemærket en lidt langsommere end normalt reaktion, ved kickdown....

Nogen der har gode forslag, eller har hørt/oplevet lignende? :(
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af BWJ »

Prøv lige imorgen, hvis du skal ud at køre, at sætte den i 3 gear og lad den blive der, uden at presse den for meget når den er kold, og se om den gør det samme..
Jeg havde en defekt lock-up ventil der hang, dvs. at den vidste ikke helt hvilket gear den skulle køre i, det forsvandt når den blev varm, som du skriver 5-10 min.
Det olieskift du fik, var det en skyldning du fik, ellers kan en skyldning også fjerne det hvis der er converteren.
ZOOM ZOOM.
turtle
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. jul 2013, 20:32

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af turtle »

Hej BWJ,

Tak for forslaget - det prøver jeg i morgen! :)

Jeg ved faktisk ikke om det var en skylning jeg fik... Jeg bad om at få skiftet olien i gearkassen, og formoder så selvfølgelig at den blivertømt og genopfyldt, men jeg kender ikke standardproceduren.
turtle
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. jul 2013, 20:32

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af turtle »

Hej igen,

BWJ, jeg synes det hjalp, at holde den i 3.. Jeg lod den køre lidt, og skiftede så tilbage til 4/5 på det stykke jeg kører landevej, og her synes jeg der var pænt stor forskel. Jeg lagde dog igen mærke til, at den i 5. gear hakkede lidt i accelerationen, ved let speedertryk, men at der ikke er problemer hvis jeg accelererer hurtigere.

Hvad indebærer en defekt lockup ventil? Er det en hyppigt forekommende fejl, og vil den give de symptomer jeg beskriver? Og ved du hvad sådan en reparation evt. koster? :)

PFT,

Turtle
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af BWJ »

turtle skrev:Hej igen,

BWJ, jeg synes det hjalp, at holde den i 3.. Jeg lod den køre lidt, og skiftede så tilbage til 4/5 på det stykke jeg kører landevej, og her synes jeg der var pænt stor forskel. Jeg lagde dog igen mærke til, at den i 5. gear hakkede lidt i accelerationen, ved let speedertryk, men at der ikke er problemer hvis jeg accelererer hurtigere.

Hvad indebærer en defekt lockup ventil? Er det en hyppigt forekommende fejl, og vil den give de symptomer jeg beskriver? Og ved du hvad sådan en reparation evt. koster? :)

PFT,

Turtle
Hvis jeg var dig, ville jeg få lavet en grundig skylning af gearkassen (i drift) som det første, for at sikre at den ikke er fuld af "slam", et alm olieskift på kassen indebærer kun godt halvdelen af olien ca 3,5 ltr, dvs at den olie der står i converter og i oliekøler rør skiftehus mm. ikke skiftes, men bare blandes op med frisk olie.
Forestil dig en sur mælk, hæld det halve ud og fyld kartonen op med frisk mælk, ryst den godt og brug den på din havregrød - det gør du nok ikke længe :lol:
Det med ventilen var i mit tilfælde vist ikke ret dyrt, det var en fjeder der var knækket, det dyreste idf. er arbejdsløn/olie.
Hvis du kommer fra sjælland kan en skyller anbefales.
ZOOM ZOOM.
M-270cdi
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2013, 12:59

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af M-270cdi »

Hej.

Undskyld Turtle jeg roder i din tråd, men jeg har en bil der gør nærmest det samme som din.
Bilen en e270cdi 2005, gør mere eller mindre som du beskriver, svinger lidt i omdrejninger under træk, skifter/slipper ikke gear ordentligt! Kun når den er kold.
Der er skiftet gearkasse og convertor hos att24. i Tyskland kørt nu ca.40.000km.
Jeg har skiftet olie på den en gang, dobbeltskift så godt som man nu selv kan gøre det. Dette har ikke gjort hverken fra eller til.

Så det korte af det lange: hvem skal man betro sine surt tjente lønmodtagerkroner til at kigge på det i jylland/fyn??

Mvh. Morten (Igen undskyld :)
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af BWJ »

MH-E270CDI-05 skrev:Hej.

Undskyld Turtle jeg roder i din tråd, men jeg har en bil der gør nærmest det samme som din.
Bilen en e270cdi 2005, gør mere eller mindre som du beskriver, svinger lidt i omdrejninger under træk, skifter/slipper ikke gear ordentligt! Kun når den er kold.
Der er skiftet gearkasse og convertor hos att24. i Tyskland kørt nu ca.40.000km.
Jeg har skiftet olie på den en gang, dobbeltskift så godt som man nu selv kan gøre det. Dette har ikke gjort hverken fra eller til.

Så det korte af det lange: hvem skal man betro sine surt tjente lønmodtagerkroner til at kigge på det i jylland/fyn??

Mvh. Morten (Igen undskyld :)

Hvis ikke din solenoid plate ikke er skiftet, men genbrugt i din kasse, kan du med 95% garanti regne med at fejlen er her.
ZOOM ZOOM.
M-270cdi
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2013, 12:59

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af M-270cdi »

Hej.

Du kunne vel ikke være så venlig at fortælle tossen hvad det er, kan finde noget der hedder kontaktplade aut. hos Gørløse.
Men hvad gør den, evt hvordan skifter man den?
Og hvorfor gætter du på denne, og ikke lock-up ventil som på Turtle´s, er det ikke samme kasse??

Til den pris de skifter gearkasse dernede knap 15000kr, er det nok ikke usandsynligt der er genbrugt noget.

Mvh. Morten
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af BWJ »

MH-E270CDI-05 skrev:Hej.

Du kunne vel ikke være så venlig at fortælle tossen hvad det er, kan finde noget der hedder kontaktplade aut. hos Gørløse.
Men hvad gør den, evt hvordan skifter man den?
Og hvorfor gætter du på denne, og ikke lock-up ventil som på Turtle´s, er det ikke samme kasse??

Til den pris de skifter gearkasse dernede knap 15000kr, er det nok ikke usandsynligt der er genbrugt noget.

Mvh. Morten
Det er den du har fundet, i denne plade sidder alle solenoids (magnetspoler) der styrer hvilket gear kassen vælger.
Turtles problem er der jo ikke, som jeg forstår det, i 1-3 gear og da lock-up kun virker i 5 kunne det jo være lockup.
Dit problem læser jeg som i alle gear, og da du lige har fået skiftet converter er den jo nok udelukket, -- der skiftes MANGE af disse plader pga. elfejl, og det er sjældent at fejl lagres.
Senest rettet af BWJ 8. jan 2014, 20:39, rettet i alt 1 gang.
ZOOM ZOOM.
M-270cdi
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2013, 12:59

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af M-270cdi »

Det er spændende, men hvordan kan det være at det kun er når den er kold?
Symptom i lave gear er hvis jeg kun kommer i 2 gear inden jeg skal stoppe igen, er det som om den ikk slipper gearet igen og trækker motoren langt ned i omdrejninger inden den slipper. Dette er kun første gang fra koldstart. Og når den kommer i fart, er det som turtle beskriver, kan svinge en smule i omdrejninger ved træk f.eks. Op ad bakke.
Den har gjort det alt den tid jeg har haft den, ca. 25000km.
Kan denne plade skiftes uden gearkassen skal ud?
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af BWJ »

MH-E270CDI-05 skrev:Det er spændende, men hvordan kan det være at det kun er når den er kold?
Symptom i lave gear er hvis jeg kun kommer i 2 gear inden jeg skal stoppe igen, er det som om den ikk slipper gearet igen og trækker motoren langt ned i omdrejninger inden den slipper. Dette er kun første gang fra koldstart. Og når den kommer i fart, er det som turtle beskriver, kan svinge en smule i omdrejninger ved træk f.eks. Op ad bakke.
Den har gjort det alt den tid jeg har haft den, ca. 25000km.
Kan denne plade skiftes uden gearkassen skal ud?
Den kan skiftes uden det store halløj, tager max 2 timer.
Fejlen skulle komme ved spændinger i plasthuset, så nogle printbaner i moduler som revner, når det så varmes op skulle forbindelsen blive næsten oprettet, så den kører som den skal.
Det sving du har i omdr. er det mell 1800- 2000 omdr. ?
ZOOM ZOOM.
M-270cdi
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2013, 12:59

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af M-270cdi »

Hmm. Så ku det faktisk være jeg skulle få kigget på det, er med til at ødelægge fornøjelsen ved mb!
Ja det ligger nok mest der omkring 1800-2000, og det er værre jo koldere det er, og tager længere tid før det kører ordentligt.
Men er aner ikke hvor jeg skal køre hen, har læst en del her på forum, men syntes ikke jeg hører om nogen der virkelig kan deres kram?
Plus den er nødt til at stå der natten over, fordi den skal prøves kold!! (Bøvl)
basse
Indlæg: 112
Tilmeldt: 30. okt 2013, 02:36

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af basse »

Hej

Nu ved jeg ikke hvor langt du gider og kører,og hvor du er fra ,men jeg er EN af dem der har haft en h...... med min gearkasse.

Dem der de sidste par dage inden,jeg afleverer bilen igen ,har hjulpet mig MEST og lyder som om der er styr på det er GEARHUSET i Hillerød.
Hvis jeg idag havde vidst hvad de skulle have haft for det jeg har fået lavet,havde jeg UDEN tvivl valgt dem.

Dette var blot et råd men giv dem et kald de er virkelige hjælpsomme OGSÅ med alle de spørgsmål du måtte have.
som du sikkert har læst i mit indlæg er det VIGTIGT og vælge rigtigt første gang,så ender du ikke som mig der når bilen er lavet har solgt den.

Held og lykke

Basse
turtle
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. jul 2013, 20:32

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af turtle »

Hej igen,

Jo mere jeg er opmærksom på det, jo mere kan man naturligvis mærke det - og selvom jeg syntes det er bedre i lave gear, er det der stadig. Rent faktisk, synes jeg det er blevet mærkbart værre de sidste 2 dage - måske fordi vejret har været koldere, og den så starter endnu længere nede...

Det kan meget vel være det samme vi lider af, MH!

Basse; Jeg bor nær Hillerød, så Gearhuset kunne være en oplagt mulighed for mig! Hvad fik du lavet og hvad måtte du give for det, om man må spørge? Jeg har læst dine andre tråde, så kan forstå du har været en del mere igennem end os andre, der "blot" har en kuldefølsom gearkasse :)
basse
Indlæg: 112
Tilmeldt: 30. okt 2013, 02:36

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af basse »

Hej

Som jeg skrev har jeg KUN talt med dem i tlf,da jeg skulle have nogle input vedr mine problemer,men som jeg skrev havde jeg vidst de kunne sætte en renoveret gearkasse med en renoveret converte,samt montering,olie,osv osv på min bil for ca 25000 kr plus moms,ja så havde jeg valgt dem.

Men det er forsent,det jeg mente,var du skal ringe til dem eller køre derud,og lad dem prøve din bil,så får du sikkert et godt bud,samt en pris på hvad der er galt.

Basse
Besvar