Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Alt vedrørende teknik
M-270cdi
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2013, 12:59

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af M-270cdi »

Ja du har ret turtle, det bliver faktisk værre af at snakke om det, sidder jo helt hysterisk og holder øje med det mindste :)

Nu lagde jeg jo ekstra mærke til det imorges. den kan svinge lidt i omdrejninger allerede fra 1400-1500 under alm. acceleration.
Den filer "vil jeg kalde det" holder omdrejninger oppe gennem gearene op i fart, indtil femte gear for fat så falder den ca 500-700 omdrejninger. dette er vis den startes kold, og køre op i fart gennem alle gear med det samme.
Det er straks værre hvis der startes med bykørsel, så flagrer den noget mere rundt i omdrejninger og gear.

Problemet er jo kun helt kold, så jeg ville skulle sætte den på et værksted i nærheden. ellers er det jo overnatning osv. altså virkelig noget bøvl.
Er fra trekantsområdet, nogen der kender et godt sted, hvor de ved noget om fejlsøgning og ikke bare skifter ting bevidstløst!!

Mvh. Morten
turtle
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. jul 2013, 20:32

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af turtle »

Nu sidder jeg hos gearhuset... De har netop checket olien, som var fin, og er nu i gang med at skifte et ledningsnet i gearkassen... De håber det er det! Jeg vender tilbage med resultatet!
turtle
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. jul 2013, 20:32

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af turtle »

Det blev en udskiftet "Wiring Loom", som blev dommen... Men da de tappede olien fra gearkassen, var den kulsort - på trods af at jeg (et andet sted) betalte et par tusind for udskiftning af gearkasseolien blot 4 mdr tidligere! Gearhuset spurgte hvor meget olie der var skiftet, og da jeg havde fakturaen på telefonen kunne jeg konstatere at der var faktureret 4 liter. Det var iflg. gearhuset slet ikke tilstrækkeligt, og er som tidligere skrevet i denne tråd, som at blande ny og for gammel mælk...

Jeg valgte altså, med eksperternes rådgivning, at også få lavet en skylning på stedet med hele 11,5L olie, selvom de ikke kunne garantere mig at hverken skylning eller ny wiring loom kunne afhjælpe problemet... :roll:

Små 3 timer og 6.500kr fattigere, kørte jeg afsted. Selvfølgelig var bilen varm, så jeg kunne ikke teste om det havde ændret noget... På vej hjem fra arbejde senere, blev bilen varm på 1½ minut, så heller ikke her kunne jeg overbevise mig selv om der var en forskel.

I morges, var den dog kold i hele 5 minutter! Og jeg synes ikke jeg mærkede noget!! :D Der var et enkelt tilfælde hvor jeg tænkte åh nej, men det var måske mere min paranoia, end det var en urolig gearkasse - det var i hvert fald overstået inden jeg kunne bekræfte at der stadig var noget... Det er selvfølgelig en ekstremt kort testperiode, men min umiddelbare formodning er, at problemet er løst. Jeg skal nok skrive igen, hvis problemet vender tilbage 8)
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af E 270 2001 »

Olie kontra skylning - 2 vidt forskellige ting. :idea: :idea:

Mange indlæg handler om emnet, så den store opfordring må være, at man vælger en skylning for at undgå evt. følgeproblemer ved "kun" at få skiftet olien.
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af BWJ »

turtle skrev:Det blev en udskiftet "Wiring Loom", som blev dommen... Men da de tappede olien fra gearkassen, var den kulsort - på trods af at jeg (et andet sted) betalte et par tusind for udskiftning af gearkasseolien blot 4 mdr tidligere! Gearhuset spurgte hvor meget olie der var skiftet, og da jeg havde fakturaen på telefonen kunne jeg konstatere at der var faktureret 4 liter. Det var iflg. gearhuset slet ikke tilstrækkeligt, og er som tidligere skrevet i denne tråd, som at blande ny og for gammel mælk...

Jeg valgte altså, med eksperternes rådgivning, at også få lavet en skylning på stedet med hele 11,5L olie, selvom de ikke kunne garantere mig at hverken skylning eller ny wiring loom kunne afhjælpe problemet... :roll:

Små 3 timer og 6.500kr fattigere, kørte jeg afsted. Selvfølgelig var bilen varm, så jeg kunne ikke teste om det havde ændret noget... På vej hjem fra arbejde senere, blev bilen varm på 1½ minut, så heller ikke her kunne jeg overbevise mig selv om der var en forskel.

I morges, var den dog kold i hele 5 minutter! Og jeg synes ikke jeg mærkede noget!! :D Der var et enkelt tilfælde hvor jeg tænkte åh nej, men det var måske mere min paranoia, end det var en urolig gearkasse - det var i hvert fald overstået inden jeg kunne bekræfte at der stadig var noget... Det er selvfølgelig en ekstremt kort testperiode, men min umiddelbare formodning er, at problemet er løst. Jeg skal nok skrive igen, hvis problemet vender tilbage 8)
God beslutning du tog (skylning), efter skylning skal den køre 100-200 km før alt spiller max med den nye olie..
ZOOM ZOOM.
turtle
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. jul 2013, 20:32

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af turtle »

BWJ skrev:
turtle skrev:Det blev en udskiftet "Wiring Loom", som blev dommen... Men da de tappede olien fra gearkassen, var den kulsort - på trods af at jeg (et andet sted) betalte et par tusind for udskiftning af gearkasseolien blot 4 mdr tidligere! Gearhuset spurgte hvor meget olie der var skiftet, og da jeg havde fakturaen på telefonen kunne jeg konstatere at der var faktureret 4 liter. Det var iflg. gearhuset slet ikke tilstrækkeligt, og er som tidligere skrevet i denne tråd, som at blande ny og for gammel mælk...

Jeg valgte altså, med eksperternes rådgivning, at også få lavet en skylning på stedet med hele 11,5L olie, selvom de ikke kunne garantere mig at hverken skylning eller ny wiring loom kunne afhjælpe problemet... :roll:

Små 3 timer og 6.500kr fattigere, kørte jeg afsted. Selvfølgelig var bilen varm, så jeg kunne ikke teste om det havde ændret noget... På vej hjem fra arbejde senere, blev bilen varm på 1½ minut, så heller ikke her kunne jeg overbevise mig selv om der var en forskel.

I morges, var den dog kold i hele 5 minutter! Og jeg synes ikke jeg mærkede noget!! :D Der var et enkelt tilfælde hvor jeg tænkte åh nej, men det var måske mere min paranoia, end det var en urolig gearkasse - det var i hvert fald overstået inden jeg kunne bekræfte at der stadig var noget... Det er selvfølgelig en ekstremt kort testperiode, men min umiddelbare formodning er, at problemet er løst. Jeg skal nok skrive igen, hvis problemet vender tilbage 8)
God beslutning du tog (skylning), efter skylning skal den køre 100-200 km før alt spiller max med den nye olie..
Ja det var det formentlig - og tak for hjælpen! :)

Dog er det lidt frustrerende nu, hvor det hele tilsyneladende virker, at man ikke er klar over hvad fejlen var! :) Ville gerne vide om det var skylningen, eller Wire loom der løste problemet :roll:
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af BWJ »

HVordan er status. :?: :?:
ZOOM ZOOM.
turtle
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. jul 2013, 20:32

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af turtle »

BWJ skrev:HVordan er status. :?: :?:
Halløj,

Jeg rejste sydpå d. 18., og er lige kommet hjem i nat - så det er ikke meget jeg har fået testet den siden! Jeg giver en status om en uges tid, når jeg har prøvet lidt mere :)
turtle
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. jul 2013, 20:32

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af turtle »

BWJ skrev:HVordan er status. :?: :?:
Så tager jeg mig lige tiden til en lille update...

Nu har jeg kørt en måneds tid med fuldt skyllet gearkasse og nyt wiring loom, i håb om at problemet var løst. Status er nu; Problemet er ikke løst...

Jeg har stadig rystelser og ujævn acceleration. Det der mærkes mest, er en hakken i acceleration ved lavt speedertryk. Det er dog så usammenhængende, at jeg dårligt kan beskrive hvornår det sker. Det er stadig mest udpræget indtil bilen er gennemvarm, men umiddelbart i kortere tid end før jeg fik lavet ovennævnte - nogen gange slet ikke. Dog synes jeg nu også, at jeg har haft små episoder hvor det mærkes når bilen også er godt varm, hvilket altså er noget nyt... Det er overhovedet ikke konsekvent når jeg gør A eller B, så jeg har svært ved at vise det til mekanikerne, hvilket selvfølgelig også gør det svært for dem at diagnosticere - dog er det konsekvent at jeg oplever det i en eller anden form, en gang eller tre om dagen.

Jeg hælder nu mest til, at det er noget jeg må leve med - i størstedelen af min køretid, er der jo ikke nogen problemer. Og bilen har trods alt kørt knap 250.000 på 5½ år, så den er vel også snart "gammel"... :?
Dem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29. mar 2011, 19:18

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af Dem »

Har haft præcis det samme problem.
Løsningen var en ny converter.
turtle
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. jul 2013, 20:32

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af turtle »

Dem skrev:Har haft præcis det samme problem.
Løsningen var en ny converter.
Haha, det ville være skæbnens ironi hvis det var det! Netop converter var det eneste jeg selv kunne komme på helt i starten, men alle kloge(re) mennesker jeg har forespurgt, mekanikere, vognmænd o.a.,har sagt at det lød til at være alt andet :)

Var dine problemer også mest mærkbare ved lave hastigheder eller kold motor osv?
Dem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29. mar 2011, 19:18

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af Dem »

Det var altid ( så vidt jeg husker) ved kold motor, og kun ved acceleration i 1. 2. Og 3. gear. Symptomernd var periodiske uden nogen form for systematik.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af tømreren »

Og efterhånden som moment omformeren bliver mere og mere slidt vil det også mærkes i de høje gear, ved konstant hastighed samt ved drift temperatur....
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af BWJ »

tømreren skrev:Og efterhånden som moment omformeren bliver mere og mere slidt vil det også mærkes i de høje gear, ved konstant hastighed samt ved drift temperatur....
Nårhh 8)
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Gearkasse urolig når kold - 211 E220 aut. '08

Indlæg af tømreren »

Jaaaaeee 'BWJ', det gør en 722.6 i hvert tilfælde i en W639 Vito 120....

Så mon ikke det også kan tænkes at forekomme i W211 E220....?
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Besvar