Helicoil i CDI topstykke??

Alt vedrørende teknik
Besvar
Peter Holm
Indlæg: 35
Tilmeldt: 16. mar 2009, 13:44

Helicoil i CDI topstykke??

Indlæg af Peter Holm »

Er der nogen der har haft succes/fiasko med at montere en helicoil i dysebolt-gevindet på en 220 CDI motor e.l?
Eller er der andre gode forslag til en løsning?
Garage med W212 E 250 2009 og W163 ML 270 CDI 2004
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Helicoil i CDI topstykke??

Indlæg af JTC »

Jo det kan godt lade sig gøre. Det er ikke unormalt at gevindet går sig en tur
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Peter Holm
Indlæg: 35
Tilmeldt: 16. mar 2009, 13:44

Re: Helicoil i CDI topstykke??

Indlæg af Peter Holm »

Det lyder godt. Skal toppen af, eller kan det klares mens den sidder på?
Garage med W212 E 250 2009 og W163 ML 270 CDI 2004
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Helicoil i CDI topstykke??

Indlæg af BWJ »

Peter Holm skrev:Det lyder godt. Skal toppen af, eller kan det klares mens den sidder på?
Det klares med toppen på, på vores tidligere var 3 ud af 5 med helicoils.
ZOOM ZOOM.
jensen
Indlæg: 781
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:14

Re: Helicoil i CDI topstykke??

Indlæg af jensen »

Er gevindet skruet over
Peter Holm
Indlæg: 35
Tilmeldt: 16. mar 2009, 13:44

Re: Helicoil i CDI topstykke? Det ser ud til at køre nu

Indlæg af Peter Holm »

En lille update:

Skeden skete en dag på motorvej. Jeg var ved at accelere, som i 'pedalen i bund'! Pludselig lød det bare ad H. til og motoren døde.
Hjem med autohjælp (husk evt at tjekke jeres dækning ved if! standard dækning er KUN til nærmste if! værksted)

Nå, min mistanke var en dyse der var blæst oven ud, hvilket også var tilfældet. Strækbolten lå pænt ved siden af, plast på dysetikket var knækket, og overløbs T stykket knækket. Desværre var gevindet i bolt hullet færdig.

Jeg bestemte at tage chancen med en helicoil, så i Harald Nyborg købte jeg en vinkelforsats til boremaskinen til 98,50 og i Biltema et helicoil sæt til 169,- (ligner præcis det fra FTZ til 260+m) Stækbolte, flammeskiver og dysefræser er lager vare i mit lille værksted.

For at teste helicoil, og prøve at montere en, lavedes jeg en kopiopstilling i skruestikken. Her brugte jeg dog stål i stedet for alu. Jeg borede hullet i samme dybde, 65 mm, og lavede gevind, moterede helicoil. Herefter lagde jeg dyseåget på, og spændte stille og roligt en brugt strækbolt i, og heldigvis holdt helicoil, og bolten knækkede til sidst i plan med 'topstykket'

Således opmuntret lavede jeg det så rigtigt i Vito.... det er altså lidt syret at stå og bore ned i sit topstykke!!!!!
Dyse monteret, spændt i moment, plast kappe limet på dysestikket, strips omkring, som på alle de andre dyser, og dælme om ikke bilen startede :-)

Nu har jeg været ude at køre en tur på små 100 km og det går som det skal. Så jeg tror på projektet nu.

Er der i øvrigt der ved hvorfor stækbolten er så lang? Jeg var svært fristet til at skære gevind til 8x50 mm bollt, som der sidder på en VW caravelle. Men kan det skyldes at der ikke er gods nok i de højde til at holde trykket? Nogen der har prøvet?
Garage med W212 E 250 2009 og W163 ML 270 CDI 2004
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Helicoil i CDI topstykke??

Indlæg af E 270 2001 »

Super :wink:

Har du nogen ide om hvorfor bolten blev blæst ud :idea: ( hvor meget gevind var gået i topstykket :?: )
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Peter Holm
Indlæg: 35
Tilmeldt: 16. mar 2009, 13:44

Re: Helicoil i CDI topstykke??

Indlæg af Peter Holm »

E 270 2001 skrev:Super :wink:

Har du nogen ide om hvorfor bolten blev blæst ud :idea: ( hvor meget gevind var gået i topstykket :?: )
Ved eftertanke er min teori blevet, at jeg har tre gange skiftet flammeskive eller dyse på den cylinder, og har været ret grundig med at rense bolthullet op. Det har jeg dels gjort med en brugt bolt, som jeg har savet to slidser i og et bor, som jeg har drejet med fingrene. MÅSKE har boret været den my for stort, eller også har jeg slidt gevindet op ved at rense med bolten.

Men der sad igen gevindspåner i bolten som var bælst op, og jeg kunne få bolten til at bide, men ikke nok til at spænde, så derfor nyt gevind i.
Garage med W212 E 250 2009 og W163 ML 270 CDI 2004
Besvar