fra 5 sæder til 7 sæder

Alt vedrørende teknik
786ahmed
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15. feb 2014, 22:13

fra 5 sæder til 7 sæder

Indlæg af 786ahmed »

Hejsa allesammen herinde,

Først vil jeg gerne dele min glæde over, at jeg er blevet en lykkelige ejer af en MB W210 320 CDI.

Så håber i vil tag godt imod mig i denne prestigefyld klub.

Jeg har en station car, hvor jeg vil gerne monter de 2 sidste bagsæder bagerst i bilen.

Kan det lade sig gøre. Hvis jeg nu køber sæden fra en ophugger. Hvad skal man gøre af praktiske ting for at den er lovligt.

I øvrigt er der nogen som kan fortælle mig, hvor jeg finder manual/instruktion til montering af disse sæder.

PÅ forhånd tak.

Ahmed
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: fra 5 sæder til 7 sæder

Indlæg af E 270 2001 »

Er der ikke noget med typegodkendelse :?:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
786ahmed
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15. feb 2014, 22:13

Re: fra 5 sæder til 7 sæder

Indlæg af 786ahmed »

Hejsa igen,
Den skal sandsyligvis til omsyn, da bilen er født med til at bive bygget til 7 sæder.

Det er hvad jeg tror......
MB-Freak
Indlæg: 135
Tilmeldt: 29. okt 2009, 20:56
Geografisk sted: Hedensted

Re: fra 5 sæder til 7 sæder

Indlæg af MB-Freak »

Hejsa
Du skal jo selvfølgelig have et komplet sæt inkl seler og forskellige beslag.

Men fandt lige dette..
http://www.ebay.de/itm/Mercedes-E-Klass ... 4ad046c3b3

Prisen lyder ganske fin og hvis der mangler nogle smådele kan de altid købes hos MB

Og jo du skal nok lige forbi en synshal og have det godkendt efter montagen..men det er vel en formssag
Mvh MB freak
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: fra 5 sæder til 7 sæder

Indlæg af SLKkompressor »

Problemet med disse nødsæder er såmænd ikke godkendelse men derimod at ingen ønsker at sidde med ryggen i kørselsretningen og kigge bagud ret længe. Jeg havde engang sådan nogle sæder som meget sjældent blev brugt. Altså ikke penge og besværet værd for mig.
786ahmed
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15. feb 2014, 22:13

Re: fra 5 sæder til 7 sæder

Indlæg af 786ahmed »

Hejsa,
Jeg takker indtil vider med alle indlæg.

Jeg kontaktet bilsyn idag, og de siger efter jeg har monteret sæderne, så skal den til en registreringssyn, som koster ca. 300 kr.

Så det er ikke det helt store Show man skal igennem...
Glob
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11. dec 2013, 21:05

Re: fra 5 sæder til 7 sæder

Indlæg af Glob »

Vi går med de samme overvejelser mht at få monteret to ekstra sæder bagi vores, men jeg må ærligt indrømme at jeg ikke fatter en meter af det... Jeg har snakket med tre forhandlere, den ene siger det kan lade sig gøre hvor i mod de andre to siger at bilen skal være forberedt til det.

Er der nogen her der kan fortælle mig om det er i alle st modeller de kan monteres i??

God aften! :D
Panduro1974
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20. apr 2014, 16:11

Re: fra 5 sæder til 7 sæder

Indlæg af Panduro1974 »

Jeg har tidligere haft en w211'er med 7 sæder og har netop købt en sæderække til min w212'er.

Jeg har også mødt mange der tvivlede, men har gentagne gange fået bekræftet, at det er muligt at få monteret ihvertfald i E-klasse stationcars. Jeg leder efter en til at montere mine sæder, men det kan bestemt lade sig gøre.

Sæderne er meget dyre til de nye modeller, men man kan sagtens finde et billigt sæt til de gamle. Husk også at få sidestykkerne med + seler selvfølgelig :)
Lille Lasse
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24. apr 2015, 18:56

Re: fra 5 sæder til 7 sæder

Indlæg af Lille Lasse »

Hejsa,

Jeg har lige hentet min E290 syd for Dortmund for et par uger siden, og undervejs hjem stoppede vi ved en hugger i Dortmund og købte et komplet sædesæt til bagagerummet med seler og det hele for 270 euro. Det tog ca. en dag at montere og er ret nemt. Alle huller er boret i chassiset og lige til at bolte fast. Der skal bare laves lidt huller i beklædningen for at selerne kan komme ud.
Mht indregistrering og syn er der ingen problemer overhovedet, da denne serie Mercedes er typegodkendt til både 5 og 7 sæder. Men ved eftermontage ved en allerede indregistreret bil skal den til et syn før sæderne må bruges. Bare for at checke seler og den slags.
En ret simpel operation og stumper er der rigtig mange af på ebay.de

Håber det var til lidt hjælp.
Grønmetallic E290 1997 stationcar
7 sæder
Parallelimport
HFJ
Indlæg: 79
Tilmeldt: 3. dec 2009, 17:47
Geografisk sted: Vejle

Re: fra 5 sæder til 7 sæder

Indlæg af HFJ »

Hej, som Lille Lasse skriver, er det ikke noget problem at montere, ganske som han skriver alle huller er der, lidt finger snilde ved montage af sedler i loftet. Mine unger slåser om at side på disse sæder, men så er de heldigvis Langt væk. :wink: :evil:
Venlig hilsen

Finn
Briand de la Motte
Indlæg: 80
Tilmeldt: 3. dec 2012, 13:04

Re: fra 5 sæder til 7 sæder

Indlæg af Briand de la Motte »

Kender ikke til forholdene og godkendelserne på de enkelte Mercedes-modeller.

Men mange andre stationcars SKAL være forberedt OG typegodkendt til det for at det er lovligt.

Baggrunden er, at moderne biler er opbygget med sikkerhedszoner både for og bag.
Dvs at bagagerummet krøller sammen ved en påkørsel bagfra.
Det er bevidst lavet sådan for at optage energien fra sammenstødet, så passagererne ikke påvirkes ligeså meget.
Ganske smart - Bortset fra hvis man har passagerer i bagagerummet på ekstra sæder.....

Derfor skal mange biler være typegodkendt til det. - Så har de nemlig ekstra forstærkninger indbygget.
At bilen har skruehuller m.v. til det, er ikke nødvendigvis nok.
Det kan være lavet sådan udelukkende for at reducere produktionsomkostninger.
Så undersøg lige først om typegodkendelsen dækker.
Med venlig hilsen
Briand de la Motte
Mercedes Sprinter 315 CDi Aut. Chassis 3,5T. Årg. '06 W906
Lille Lasse
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24. apr 2015, 18:56

Re: fra 5 sæder til 7 sæder

Indlæg af Lille Lasse »

Briand de la Motte skrev:Kender ikke til forholdene og godkendelserne på de enkelte Mercedes-modeller.

Men mange andre stationcars SKAL være forberedt OG typegodkendt til det for at det er lovligt.

Baggrunden er, at moderne biler er opbygget med sikkerhedszoner både for og bag.
Dvs at bagagerummet krøller sammen ved en påkørsel bagfra.
Det er bevidst lavet sådan for at optage energien fra sammenstødet, så passagererne ikke påvirkes ligeså meget.
Ganske smart - Bortset fra hvis man har passagerer i bagagerummet på ekstra sæder.....

Derfor skal mange biler være typegodkendt til det. - Så har de nemlig ekstra forstærkninger indbygget.
At bilen har skruehuller m.v. til det, er ikke nødvendigvis nok.
Det kan være lavet sådan udelukkende for at reducere produktionsomkostninger.
Så undersøg lige først om typegodkendelsen dækker.
E-modellen i stationcar er typegodkendt til både 5 og 7 sæder, så det eneste der skal til er et syn for at få det på registreringsattesten. Og mine unger er også helt tossede med at sidde deromme.
Grønmetallic E290 1997 stationcar
7 sæder
Parallelimport
paxit
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28. nov 2015, 09:46

Re: fra 5 sæder til 7 sæder

Indlæg af paxit »

Jeg er den lykkelige ejer af en E320CDI stationcar W210, og jeg har også fået monteret ekstra 2 sæder bagude. Det har jeg været rigtig glad for, det er en skøn fornemmelse som bedsteforældre at have børnene i bag og børnebørnene helt bagude. :D
Nu er jeg på jagt efter en W211 stationcar, men der er ikke ret mange der har de ekstra sæder. Er det muligt at eftermontere de ekstra sæder i en W211 stationcar? Når jeg kikker under gulvet i sådan en ligger der jo et reservehjul og værktøjssæt der, så der er ikke meget plads.
Er der nogen, der ved om sådan en eftermontering er mulig på en W211, og er der nogle modeller det er muligt og andre, det ikke er muligt i?

M.v.h.
Peder Skånning
Senest rettet af paxit 29. nov 2015, 17:52, rettet i alt 1 gang.
W210 T årgang 2002 + W124 årgang 1990
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: fra 5 sæder til 7 sæder

Indlæg af Alex B J »

Det nemmeste og billigste for dig er at finde en hvor det er i allerede,men det kan mig beksndt godt efermonteres..
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Lille Lasse
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24. apr 2015, 18:56

Re: fra 5 sæder til 7 sæder

Indlæg af Lille Lasse »

paxit skrev:Jeg er den lykkelige ejer af en E320CDI stationcar W210, og jeg har også fået monteret ekstra 2 sæder bagude. Det har jeg været rigtig glad for, det er en skøn fornemmelse som bedsteforældre at have børnene i bag og børnebørnene helt bagude. :D
Nu er jeg på jagt efter en W211 stationcar, men der er ikke ret mange der har de ekstra sæder. Er det muligt at eftermontere de ekstra sæder i en W211 stationcar? Når jeg kikker under gulvet i sådan en ligger der jo et reservehjul og værktøjssæt der, så der er ikke meget plads.
Er der nogen, der ved om sådan en eftermontering er mulig på en W211, og er der nogle modeller det er muligt og andre, det ikke er muligt i?

M.v.h.
Peder Skånning
Jeg har selv monteret ekstra sæder i min E290. Jeg købte et komplet sæt brugt hos en hugger i Tyskland med seler og skruer og det hele. Alle huller er boret i karosseriet til både seler og sæder. Det eneste der skal rettes lidt til og gøres pænt er beklædningen. Der er nemlig ikke huller i i forvejen. Hvis du søger på e-bay, så kan du sagtens være heldig at finde et sæt hvor beklædningen også er med, og så er det bare at skifte den også.
Det tog mig en dag at montere det hele uden at have prøvet det før.
Grønmetallic E290 1997 stationcar
7 sæder
Parallelimport
Besvar