skylning på gearkasse

Alt vedrørende teknik
Brugeravatar
dan
Indlæg: 123
Tilmeldt: 26. sep 2013, 10:19

skylning på gearkasse

Indlæg af dan »

Hej
Jeg står og skal lave service på min 210 300 d inden for et par uger. .. og da jeg ikke ved hvornår den sidst har fået skiftet olie og filter på automatgear kassen vil jeg gøre det. Jeg har i min læretid for knap 15 år siden været med til at gøre det på Mercedes men det er jo længe siden. . , men har aldrig prøvet at give en skylning er der en der kan give mig en beskrivelse overihvordan man gør det, og evt. Hvad man skal bruge. . . . Det er det gamle 4 gear automat gearkasse

Mvh
Dan
jensen
Indlæg: 781
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:14

Re: skylning på gearkasse

Indlæg af jensen »

Du skal bare lukke olie ud af converter og bundkar samt give den et nyt filter og magneter så er der vel ikke grund til at gøre mere der
Brugeravatar
dan
Indlæg: 123
Tilmeldt: 26. sep 2013, 10:19

Re: skylning på gearkasse

Indlæg af dan »

nå!!!! synes da at folk de anbefaler en skylning for hver 100000 km. er det ikke korrekt....
er der forresten nogen der har erfaring med mbspecialistens uoriginale filtrer både til motor og gearkasse... er det noget man trygt kan bruge????
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: skylning på gearkasse

Indlæg af tømreren »

Klog af skade, klog af alle de gode indlæg herinde samt klog af forskellige gearkasseværksteders hjemmesider, kan jeg kun anbefale dig at skylle gearkassen igennem med maksimalt 50.000 kilometer intervaller.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
dan
Indlæg: 123
Tilmeldt: 26. sep 2013, 10:19

Re: skylning på gearkasse

Indlæg af dan »

Tak :-)
Men hvordan gør man det ?
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: skylning på gearkasse

Indlæg af tømreren »

På 'Gearhuset Hillerød's hjemmeside findes en video der viser hvordan DE gør det.

Jeg tror ikke det er nemt hvis ikke man har maskinen til det. Man skal jo fylde olie på med samme tryk og tempo som man tapper af, imens man kører bilen op og ned igennem gearene.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: skylning på gearkasse

Indlæg af SLKkompressor »

Du kan finde en video med vejledning i at skylle din 722.6 gearkasse på You Tube. Hvis skylning skal have nogen mening skal der bruges 7 til 15 liter ekstra gearolie ud over hvad der skal påfyldes efter skylningen afhængig af hvor meget "slam" der kan løsne sig. Hvis man vedligeholder sin gearkasse med olieskift 30.000 - 50.000 er skylning efter min mening ikke nødvendigt. Hvis man er så heldig at have en ret ny bil med konventer med aftapningsmulighed og næsten udskifte al olien hver gang kan man med god samvittighed køre det lange stræk.
Jeg ser lige at du har en ældre model gearkasse. Jeg tror den samme metode kan bruges på din gearkasse.
Brugeravatar
dan
Indlæg: 123
Tilmeldt: 26. sep 2013, 10:19

Re: skylning på gearkasse

Indlæg af dan »

okay tak for info..... vil det sige at i en gammel model som min er der ikke aftapniing i konverter??? det var jeg næsten sikker på det var normalt
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: skylning på gearkasse

Indlæg af SLKkompressor »

Det er helt tilfældigt om der aftap på konverter. Jeg har en W204 2009 med aftap, en W209 2003 uden aftap. Har haft en W170 SLK 230 kompressor 1997 med aftap. Alle med 722.6 gearkasser. Jeg har en Pagode med 4 trins aut. gear som ikke er undersøgt om der er aftap på konverter. Det vil jeg gøre ved passende lejlighed.
jensen
Indlæg: 781
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:14

Re: skylning på gearkasse

Indlæg af jensen »

Jeg har aldrig set den model uden aftapningsskrue og hvis ikke den var der skulle gearkassen selvfølgelig skylles
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: skylning på gearkasse

Indlæg af BWJ »

jensen skrev:Jeg har aldrig set den model uden aftapningsskrue og hvis ikke den var der skulle gearkassen selvfølgelig skylles
Omvendt, har jeg ikke haft én eneste med tapskrue (E290 - E270CDI - E220CDI)
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
dan
Indlæg: 123
Tilmeldt: 26. sep 2013, 10:19

Re: skylning på gearkasse

Indlæg af dan »

Okay. . . . Ingen der har prøvet en 300 d fra slut 95 ? Kunne man ikke forestille sig at det er ligesom på 124 . . ..
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: skylning på gearkasse

Indlæg af BWJ »

dan skrev:Okay. . . . Ingen der har prøvet en 300 d fra slut 95 ? Kunne man ikke forestille sig at det er ligesom på 124 . . ..
Det er vel samme fremgangsmåde på alle typer m. oliekøler.
ZOOM ZOOM.
jensen
Indlæg: 781
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:14

Re: skylning på gearkasse

Indlæg af jensen »

Der er helt sikkert aftap skrue på din bil det er når den kommer til at hedde cdi så er der ikke skrue men i dag kommer de fleste biler med skruer igen
Brugeravatar
dan
Indlæg: 123
Tilmeldt: 26. sep 2013, 10:19

Re: skylning på gearkasse

Indlæg af dan »

Tak. .. så må jeg jo igang.
så tapper jeg konverter også. . . Olie køler er ikke så gammel så forhåbentlig er der ikke så meget snask i den endnu :-) olien er også pænt rød på olie pinden så jeg tror og håber at det ikke er for slemt
Besvar