Partikelfilter-rens, nulstilling?

Alt vedrørende teknik
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Partikelfilter-rens, nulstilling?

Indlæg af tømreren »

Hej i forummet.

Jeg har netop fået renset mit partikelfilter da det var 'fyldt op' med aske.

I går regenererede partikelfilteret så for første gang efter rensningen. Da havde bilen kørt 750 km efter rensningen.

Dette synes jeg er lidt for tidligt.

Jeg vil derfor spørge om nogen herinde, er bekendt med proceduren herfor. Jeg tænker på om computeren skal nulstilles med 'Startester' ved partikelfilter-rens/udskiftning'?

På forhånd tak.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
SLS-AMG
Indlæg: 196
Tilmeldt: 19. feb 2011, 22:40

Re: Partikelfilter-rens, nulstilling?

Indlæg af SLS-AMG »

Jep, motorstyreenhed skal vide når partikelfilter er blevet skiftet/renset.
750 km er ikke unormalt...
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Partikelfilter-rens, nulstilling?

Indlæg af tømreren »

Tak for svaret 'SLS-AMG'.

Jeg kører forbi Mercedes Benz i morgen.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Partikelfilter-rens, nulstilling?

Indlæg af BWJ »

Du får så at vide der ikke skal nulstilles noget.
Der sidder jo lambda og tryksensorer som fortæller motorstyring hvad der forgår.
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Partikelfilter-rens, nulstilling?

Indlæg af tømreren »

Jeg vender lige tilbage for en kort bemærkning, idet jeg i dag har talt med aut. Mercedes Benz omkring nulstilling af computeren i forbindelse med rensning af partikelfilteret.

Jeg tillod mig at spørge ind til hvad årsagen til dette skyldes, dette kunne værkføreren imidlertid ikke svare entydigt på, men meddelte blot, 'at det skal man altid gøre' så computeren er klar over operationen.

Nu vil jeg så spørge om nogen herinde er klar over årsagen til den skal nulstilles. For det er samme bil, samme computer og samme filter, det er blot blevet renset så der går længere tid imellem computeren melder den skal regenerere.

For god ordens skyld skal det nævnes computeren ikke har meldt fejl eller er gået i nødprogram. Det er af egen fri vilje jeg har bestilt rensning.

På forhånd tak.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Partikelfilter-rens, nulstilling?

Indlæg af tømreren »

Svar til 'BWJ':

Det har du ikke ret i, læs mit indlæg der har krydset dit :D

Mht. lambda og tryksensor, DET har du til gengæld HELT ret i :D og af den årsag forstår jeg ikke værkførerens udmelding....
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Partikelfilter-rens, nulstilling?

Indlæg af BWJ »

Hvad har jeg ikke ret i ??
Hvis du mener nulstilling fordi dit eksisterende filter bliver renset ud ?
Hvis den skulle nulstilles pga det, skal den så nulstilles hver gang den regenerer :?
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Partikelfilter-rens, nulstilling?

Indlæg af tømreren »

Uha uha, det skrevne sprog kan så let misforstås hvis man ikke læser det hele..... :?

Kære 'BWJ', det du ikke havde ret i, var 'jeg ikke ville få at vide nulstilling er nødvendig'. Det var netop det værkføreren fortalte mig. Han sagde; 'det skal man altid gøre så computeren er klar over operationen'. :shock:

For pokker hvor bliver jeg vred og irriteret over der kan være så mange forskellige meninger omkring fejlretninger, opdateringer, udskiftning af reservedele osv. på de forbandede dieselbiler!! :evil:

Og HELT GALT er det da, at folkene ansat hos autoriserede Mercedes Benz værksteder ikke aner hvad de laver!!!! :evil: (jeg beklager jeg skærer alle over én kam, det er ikke personligt hvis nogle af Jer dygtige brugere her i forummet er ansatte hos MB)
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
stuttgart
Indlæg: 24
Tilmeldt: 4. mar 2014, 01:09

Re: Partikelfilter-rens, nulstilling?

Indlæg af stuttgart »

Motorstyreenheden skal nulstilles da den ikke kan måle askeindholdet, den værdi der aflæses med stardiagnosen er en beregnet værdi ud fra bla. hvor mange gange den har regenereret. Når asken når et niveau skal partikelfilteret skiftes/renses.
At værkføreren ikke ikke ved hvorfor, er vel fair nok? det har han sine mekanikkere og teknikkere til at vide.
Hvad fik du at vide og hvordan blev du rådgivet, ved det sted der udførte rensningen.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Partikelfilter-rens, nulstilling?

Indlæg af tømreren »

Jeg må indrømme jeg stadig ikke kan se sammenhængen imellem nulstilling af motorstyreenhed og rensning af partikelfilter, idet motorstyreenheden jo melder fejl i tilfældet af der er for stort modtryk, altså 'askeskuffen' er fyldt op.

Om det sker når bilen har kørt 200.000 km eller det aldrig sker fordi man får det renset med jævne mellemrum, står jeg uforstående over kan have indflydelse på noget som helst....

Om det er fair værkføreren ikke ved hvorfor han tilråder dette og hint, kan man diskutere. Men når nu jeg ønsker at vide hvorfor jeg skal bruge kr. 1.500,- på en nulstilling, er det mindste værkføreren kan gøre, at undersøge sagen eller bede en diagnosetekniker kontakte mig for en uddybende forklaring.

Med hensyn til rådgivning fra det firma der udførte rensningen, mener jeg dette er irrelevant i denne sammenhæng, idet jeg blot har bestilt en rensning og intet andet og derfor ikke kan forvente de kommer med uddybende forklaringer på proceduren i forbindelse med dette arbejde, hvad selve motorstyreenheden angår.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
stuttgart
Indlæg: 24
Tilmeldt: 4. mar 2014, 01:09

Re: Partikelfilter-rens, nulstilling?

Indlæg af stuttgart »

Nej du er nød til at dele det op, som jeg tidligere har skrevet kan motorstyreenheden ikke måle askeindholdet men beregner mængden bla. ud fra antal regenereringer, dvs hvis du har en fejlkode for højt askeindhold tror motoren stadig det er for højt, derfor nulstilling, ellers vil den fejl stadig fremkomme. Motorstyreenheden kan derimod måle sodindholdet via bla differencetrykket og bruger det til at beregne hvornår en regenerering skal finde sted.
Du har da fuldstændigt ret i at han burde have kontaktet en tekniker der kunne have forklaret det, hvis du var ved at købe ydelsen. Dog synes jeg i allerhøjeste grad det firma der har renset det, burde have informeret om det såfremt de ikke selv kunne gøre det, svare jo lidt til at et firma montere et anhængertræk og ikke kan kode det, så det virker, men ikke nævner det
stuttgart
Indlæg: 24
Tilmeldt: 4. mar 2014, 01:09

Re: Partikelfilter-rens, nulstilling?

Indlæg af stuttgart »

Går naturligvis ud fra at siden det var fyldt med aske, at filteret har været afmonteret og brændt rent i en ovn.
Hvis det bare hare fået en rensespray skal der selvfølgelig intet nulstilles
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Partikelfilter-rens, nulstilling?

Indlæg af BWJ »

:shock:
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Partikelfilter-rens, nulstilling?

Indlæg af tømreren »

Svar til 'stuttgart';

Jeg beklager meget, men jeg har ufattelig svært ved at tro på motorstyreenheden beregner askeindholdet ud fra antallet af regenereringer. Dette af den årsag, at eksempel vis andelen af afbrændt olie, det være sig motorolie eller dieselolie, formentlig kan svinge meget fra det ene køretøj til det andet. Men det er muligt du har ret. Dog betaler jeg ikke kr. 1.500,- fordi en værkfører siger 'det er normal praksis' og jeg INTET får ud af det økonomisk eller komfortmæssigt. Desforuden har jeg jo netop IKKE haft fejlkoder omkring for højt askeindhold, idet jeg uopfordret bestilte rensningen for at undgår pludselig at havarere.

Måske jeg ikke har udtrykt mig klart, men jeg har selv demonteret partikelfilteret og leveret det til rens. Derfor forventede jeg ikke at få en uddybende forklaring fra det udførende firma.

Og nej, det er ikke blot blevet renset med rensespray, ej heller brændt i ovn. Det er blevet renset ved hjælp af kemisk gennemskylning.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
stuttgart
Indlæg: 24
Tilmeldt: 4. mar 2014, 01:09

Re: Partikelfilter-rens, nulstilling?

Indlæg af stuttgart »

Så har jeg overfortolket din første linje i tråden, hvor du skriver at det er fyldt med aske, det opdager man jo normalt kun via en fejlkode.
Fair nok, jeg skal ikke tvinge dig til at tro på noget :D Asken kommer jo hovedsageligt fra afbrænding af soden i filteret ved regenerering. Der skal ikke særligt stort olieforbrug til at dræbe partikelfilteret, så klister det til indvendigt og kan ikke renses.
Da jeg ikke kender noget til kemisk skylning aner jeg ikke om asken bliver fjernet, tvivler dog, da det jo ikke forsvinder af luftflowet,men det må det firma kunne svare dig på.
Selvfølgelig kan jeg godt forstå du ikke ønsker at bruge 1500 kr på noget du ikke tror på (også en lige lovlig frisk pris) men værkføreren bør og skal vejlede dig i forhold til producentens forskrifter ved udskiftning af partikelfilter.
Besvar