w211 2005 - manglende lys i instrumentbord

Alt vedrørende teknik
Besvar
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

w211 2005 - manglende lys i instrumentbord

Indlæg af Jens B »

Hej

Har lige anskaffet mig en w211 E220 CDI fra 2005 (classic med mørke skiver i instrumentbordet), og instrumentbordet ser ud som på det vedhæftede billede om aftenen. Alle lys virker undtagen oplysningen af selve skiverne (ur, speedometer, omdrejningstæller), så tallene er usynlige.

Hvad er mulighederne for at rette sådan en fejl?

Ved prøvekørslen havde bilen en "Battery Protection - Convenience Functions Unavailable" fejl... kan det være relateret?

Mvh Jens
Vedhæftede filer
IMAG0161.jpg
Senest rettet af Jens B 30. mar 2014, 20:03, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: w211 2005 - manglende lys i instrumentbord

Indlæg af BWJ »

Det skyldes for lav batterispænding, flere ting bliver deaktiveret.
Prøv af dreje nøgle til FØR tænding, skift i funtionsdisplay så det viser temperatur, tryk derefter 3 gange på reset knappen (pinden tv ved instrumentbrættet), den viser nu spænding - start bilen og den skal nu vise mell 13,8-14,3 V, hvis den gør det = nyt batteri, gør den ikke - få tjekket generator.
ZOOM ZOOM.
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Re: w211 2005 - manglende lys i instrumentbord

Indlæg af Jens B »

Batterispændingen tror jeg er ok igen og fejl-meddelelsen er også væk. Har målt med voltmeter. 12,05V uden motor og 13,77V med motoren kørende.

MEN lyset virker stadig ikke... og ved ikke hvor længe det ikke har virket. Fik bilen hjem i går, og havde desværre kun mulighed for at prøvekøre den i dagslys :)
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: w211 2005 - manglende lys i instrumentbord

Indlæg af BWJ »

Du har selvfølgelig prøve at skrue op og ned flere gange for instrumentet ???
ZOOM ZOOM.
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Re: w211 2005 - manglende lys i instrumentbord

Indlæg af Jens B »

hmmm nej ikke flere gange ... kun nogle få gange :) kan det hjælpe? Du mener med reset-knappen, ikke?
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Re: w211 2005 - manglende lys i instrumentbord

Indlæg af Jens B »

Det med at skrue op og ned flere gange, virkede ikke :|

Batteri viser 13,8V/13,9V, så ingen problemer mht spænding...

Så vidt jeg kan læse forskellige steder på nettet, er det ikke almindelige pærer, der sidder bag skiverne, og kan derfor ikke umiddelbart skiftes af et normalt menneske ... er der nogen, der kan verificere det?
MB12
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. mar 2013, 16:12

Re: w211 2005 - manglende lys i instrumentbord

Indlæg af MB12 »

Hej Jens

Jeg har samme problem med 211 fra 2003.

Min mekaniker tog displayet ud, da han mente det var almindelige pærer, men det viste sig desværre at være dioder og derfor skulle der en udskiftning og indlæsning af data(KM stand) til, hvis jeg ønskede et mere oplyst display. Jeg valgte, at bruge det som det var :-)

Hvis der er nogen som har en smart løsning, så lytter jeg gerne med.

Mvh MB12
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Re: w211 2005 - manglende lys i instrumentbord

Indlæg af Jens B »

Hej MB12

Jeg frygter også, at der ikke er meget at gøre... ved du hvad et nyt instrumentbord koster? Evt skal den bare tilbage til forhandleren :(

Ved du evt. om samme LED'er oplyste alle tre skiver? Evt kunne det være en elektrisk forbindelse, som forsyner alle tre med strøm, som kunne være gået? hmm
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: w211 2005 - manglende lys i instrumentbord

Indlæg af BWJ »

Jens B skrev:Hej MB12

Jeg frygter også, at der ikke er meget at gøre... ved du hvad et nyt instrumentbord koster? Evt skal den bare tilbage til forhandleren :(

Ved du evt. om samme LED'er oplyste alle tre skiver? Evt kunne det være en elektrisk forbindelse, som forsyner alle tre med strøm, som kunne være gået? hmm
Prøv at hive instrumetbrættet ud, det kunne jo være et løst stik !
ZOOM ZOOM.
kimibs
Indlæg: 37
Tilmeldt: 30. sep 2011, 14:47

Re: w211 2005 - manglende lys i instrumentbord

Indlæg af kimibs »

Jeg har brugt meget tid og penge på at få løst samme problem (ingen lys i km/t tal, en løsning er at købe et brugt speedometer der virker skift din egen bagerste printplade over på det nye, og selvfølgelig genmonter, du kan nemlig ikke justerer antal kørte km på et brugt speedometer med en tester, jeg har selv været så tåbelig at købe et speedometer med hvid baggrund, og har monteret bagerste printplade over i det nye, men det gamle print tror at det er en sort baggrund, og afgiver derfor alt for meget lys i det hvide speedometer, her er jeg så nødt til at skrue helt ned for lyset i speedometeret for ikke at blive blændet, men når man skruer helt ned for speedometerlys, skruer du også ned for lyset i alle andre knapper og så forsvinder de.
Jeg er derfor selv på jagt efter et sort speedometer uanset stand bare der er lys i det, og har derved 2 stk. hvide som virker.
Håber at mine erfaringer kan hjælpe dig til en løsning af dit problem.
MVH Kim Sorø
Kim Ibsen
MB 320 CDI w211 2005
MB 320 Benzin w163 1999
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Re: w211 2005 - manglende lys i instrumentbord

Indlæg af Jens B »

Tak for svar Kim... Så er vi to, der er på jagt, hvis ikke forhandleren vil gøre det på garantien :) Det lyder dyrt, men ellers nemt nok - og rigtigt smart, hvis man kan undgå omprogrammeringen! :)
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Re: w211 2005 - manglende lys i instrumentbord

Indlæg af Jens B »

Så blev det fixet :)

Tog et brugt instrument, skilte det ad, og tog forpladen med lysfilm fra dette og satte ind i mit instrument... og vupti! Lys igen :) til en brøkdel af prisen for et nyt instrument+programmering. Halvanden times pille-arbejde, som Mercedes værksteder sagtens kunne gøre (men ikke gør) :roll:
MB12
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. mar 2013, 16:12

Re: w211 2005 - manglende lys i instrumentbord

Indlæg af MB12 »

Hej Jens,

Det lyder super godt og du fik selvfølgelig samtidigt lavet en lille vejledning med lidt billeder og gode råd, som vi andre kunne se :D

Mvh MB12
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Re: w211 2005 - manglende lys i instrumentbord

Indlæg af Jens B »

Nej desværre :)

Men det var ret ligetil, når bare der tages tid til at holde styr på skruer, printplader, visere osv. og når der arbejdes forsigtigt med frontpladen, som ridser nemt. Alt skal skilles ad for at få frontpladen med lysfilmen isoleret.

Man skal også huske at notere sig urvisernes position inden de poppes af, samt huske på, at stikkene til de elektriske forbindelser er lavet af plastik, som kan være blevet skørt med tiden.

Værktøj: miniskruetrækkere, og torque-nøgler i to forskellige små størrelser (noterede mig selvf. ikke størrelsen :roll: ).
Besvar