w211 - fløjtelyd ved slip af gaspedal

Alt vedrørende teknik
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

w211 - fløjtelyd ved slip af gaspedal

Indlæg af Jens B »

Hej

Har lige anskaffet mig en w211 E220 CDI fra 2005 og har nu hørt en pudsig fløjtelyd, som kommer ved lave hastigheder, når jeg slipper gas-pedalen. Kan kun høre den, når jeg kører tæt på en mur, og lyden varer i omegnen af 2 sekunder. Lyder lidt som en ventil, der frigiver noget luft og fløjter lidt imens.

Er det normalt, og kan jeg nemt selv checke noget? (turboslanger f.eks.)

Mvh Jens
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: w211 - fløjtelyd ved slip af gaspedal

Indlæg af BWJ »

Jens B skrev:Hej

Har lige anskaffet mig en w211 E220 CDI fra 2005 og har nu hørt en pudsig fløjtelyd, som kommer ved lave hastigheder, når jeg slipper gas-pedalen. Kan kun høre den, når jeg kører tæt på en mur, og lyden varer i omegnen af 2 sekunder. Lyder lidt som en ventil, der frigiver noget luft og fløjter lidt imens.

Er det normalt, og kan jeg nemt selv checke noget? (turboslanger f.eks.)

Mvh Jens
Det kan være slidt turbo, turboslanger siger normalt ikke noget når du slipper gassen da der ingen tryk er i slanger.
Laver den ikke samme lyd når du holder stiller, og gasser op og slipper gassen ?
ZOOM ZOOM.
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Re: w211 - fløjtelyd ved slip af gaspedal

Indlæg af Jens B »

nederen... Jo, den siger en fløjtelyd omkring 1200-1500 omdrejninger, når jeg holder i P og gasser op (mest på vej ned, men også, svagere, på vej op).
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Re: w211 - fløjtelyd ved slip af gaspedal

Indlæg af Jens B »

Aktiveres turboen, når man gasser op i P? For hvis den ikke gør det, og lyden stadig er der, når jeg giver gas i P, kan det vel ikke være turboen?

Lyder lidt som en fløjtende overtryksventil, som lige i 2 sekunder lukker luft ud, men frekvensen af lyden følger helt klart omdrejningstallet.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: w211 - fløjtelyd ved slip af gaspedal

Indlæg af BWJ »

Jens B skrev:Aktiveres turboen, når man gasser op i P? For hvis den ikke gør det, og lyden stadig er der, når jeg giver gas i P, kan det vel ikke være turboen?

Lyder lidt som en fløjtende overtryksventil, som lige i 2 sekunder lukker luft ud, men frekvensen af lyden følger helt klart omdrejningstallet.
Ja turbo kører fra ca 1000 omdr. hvis du får en til at gasse op, kan du med åben hjælm ved luftindtaget i venstre side set forfra, høre den samme lyd.
Nu ved jeg jo ikke hvordan den lyder, men ved indtaget kan det lyde som et træt leje (svært at forklare), men det er helt normalt.
ZOOM ZOOM.
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Re: w211 - fløjtelyd ved slip af gaspedal

Indlæg af Jens B »

Ok... tak for svar :) Jeg har lige nu ikke en assistent, men tog et billede af noget mistænkeligt i motoren (se vedhæftede).

Et luftrør, der er sat fast med noget metaltape, men stadig med et lille hul! :(

Den anden ende af røret var røget af. Satte den ende fast igen, og gjorde hullet ved tapen mindre, men stadig en fløjtelyd... hmmm må finde mig en assistent :)
Vedhæftede filer
IMAG0162.jpg
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: w211 - fløjtelyd ved slip af gaspedal

Indlæg af BWJ »

Sådan skal det ikke se ud :D der er nok nogen som har skåret i røret for at få en mere rå turbolyd :)
Det er luftindtaget som ender ude foran i en tragtform, og går ind i luftfilterkassen, når det kommer til stykket er der vel også skåret i bunden, og du derfor kan høre at den hviner..
Pil hele kassen op og tjek hvad der foregår.
ZOOM ZOOM.
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Re: w211 - fløjtelyd ved slip af gaspedal

Indlæg af Jens B »

Hehe nej det skal det jo nok ikke :) Hvis du kigger nærmere på forbindelsen mellem røret og kassen kan du se, at der er knækket noget af kassen, og derfor metaltapen. Tror ikke, at det er skåret med vilje... men bliver overrasket, hvis sådan et hul virkelig kan sabotere lyden på den måde?

Må kigge nærmere på det på et senere tidspunkt
Senest rettet af Jens B 31. mar 2014, 18:37, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: w211 - fløjtelyd ved slip af gaspedal

Indlæg af BWJ »

Jens B skrev:Hehe nej det skal det jo nok ikke :) Hvis du kigger nærmere på forbindelsen mellem røret og kassen kan du se, at der er knækket noget af kassen, og derfor metaltapen. Tror ikke, at det er skåret med vilje... men bliver overrasket, hvis sådan et hul virkelig kan sabotere lyden på den måde?
Så bliver du overrasket :idea:
Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men Gørløse Autoimport har garanteret en god brugt til en overkommelig pris.
ZOOM ZOOM.
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Re: w211 - fløjtelyd ved slip af gaspedal

Indlæg af Jens B »

Jeg er fra Silkeborg... og med "en god brugt" mener du så plastic-kassen, som er gået i stykker?
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: w211 - fløjtelyd ved slip af gaspedal

Indlæg af BWJ »

Jens B skrev:Jeg er fra Silkeborg... og med "en god brugt" mener du så plastic-kassen, som er gået i stykker?
Jeps.
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: w211 - fløjtelyd ved slip af gaspedal

Indlæg af tømreren »

Nu ved jeg ikke om din 220'er fløjter som en solsort.

Men min Vito har altså også en fløjte/fise/pustelyd når jeg slipper gassen hurtigt. Det har den haft fra ny.

Jeg tror det skyldes en ventil der udligner trykket når man slipper gassen og der så pludselig ikke kommer luft til turbo'en. Så er der jo undertryk i denne og den 'trækker så vejret' igennem en ventil.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Re: w211 - fløjtelyd ved slip af gaspedal

Indlæg af Jens B »

Tjo, det er vist nogenlunde sådan den lyder - men har dog aldrig hørt Mercedeser køre rundt og fløjte før :)

Kan heller ikke mærke noget, for den trækker rigtigt godt, og kan jo heller ikke høre det på landevejen.

Bare lidt pinligt i byen med en fløjtende og pruttende (fra en meget støjende SBC pumpe) Mercedes! :oops:
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Re: w211 - fløjtelyd ved slip af gaspedal

Indlæg af Jens B »

Lyder faktisk nøjagtigt sådan her: https://www.youtube.com/watch?v=qCd6OHzfnCU
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: w211 - fløjtelyd ved slip af gaspedal

Indlæg af tømreren »

For mig lyder alt normalt i den video. Det er en 'dieselhakker'.... :?

Og 'dieselhakkere' larmer og banker....
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Besvar