w211 E220CDI kører ujævnt de første 5km

Alt vedrørende teknik
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: w211 E220CDI kører ujævnt de første 5km

Indlæg af tømreren »

Det koster i runde tal kr. 10.000,- inkl. moms at få skiftet momentomformeren til en renoveret.

Om det er skidt at køre videre med en defekt momentomformer, hvis altså det ER den der er skyld i problemerne, er jeg ikke klar over. Det bliver blot værre og værre med ujævne omdrejninger ved konstant hastighed og vibrationer/rumlen, også ved normal driftstemperatur.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Re: w211 E220CDI kører ujævnt de første 5km

Indlæg af Jens B »

Tak for hjælp og tips allesammen... Jeg ser lige, om det udvikler sig. Ellers er der vel bare tilbage, at lade en ægte Mercedes-mekaniker prøvekøre bilen i kold tilstand. Har fået udlæst fejlkoder for nogle dage siden, og der er ingen.
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Re: w211 E220CDI kører ujævnt de første 5km

Indlæg af Jens B »

Måske en fejl i solenoiden til momentomformeren - lidt ala https://www.youtube.com/watch?v=0YoVaN5LKFg? (pwm solenoide, A 140 277 04 35)
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: w211 E220CDI kører ujævnt de første 5km

Indlæg af tømreren »

Jeg vil anbefale at lade en 'ægte gearkasse mand' prøvekøre den kold.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Re: w211 E220CDI kører ujævnt de første 5km

Indlæg af Jens B »

Opdatering: fik målt gearkasseolie niveau i dag. Ca 5-10mm for højt! mekanikeren, som skiftede min olie, målte ikke efter, men erstattede det olie han fjernede med samme mængde ny olie :(

Får drænet olie på fredag, og lader jer vide, om det gør en forskel.

Hvad tror i?
turtle
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. jul 2013, 20:32

Re: w211 E220CDI kører ujævnt de første 5km

Indlæg af turtle »

Jens B skrev:Min nyindkøbte E220 W211.006 classic fra 2005 kører ujævnt når den er kold (de første ca 5 km).

Det mærkes især to steder: 1) Når gearkassen skifter fra 2.-3. (første op-gearskifte i C, så vidt jeg ved) de første 3-5 gange, rykker bilen, lidt som at blive påkørt bagfra. Ingen af de andre gearskift rykker i bilen på samme måde. 2) Når jeg forsøger at holde en jævn medium-lav hastighed med omdrejninger omkring 1500 "kænguruer" bilen frem og tilbage mellem 1400-1600, nogle gange med en rumlen, når omdrejningerne går opad fra 1400-1600. Føles meget ujævnt, men har af forhandler fået at vide, at det er ret normalt, at Mercedes kører ringe, når de er kolde... synes dog ikke, at min C250TD fra 1998 gjorde det samme.

Skal jeg hellere starte bilen i S-mode?

Når varm, kører bilen 100% perfekt.

Er det normalt, og er der nogle gode råd? Har booket tid til et skift af gearkasse-olie + filter.

VH Jens

Hej Jens!

Din beskrivelse af problemet lyder fuldstændigt ligesom de problemer jeg oplever!!! Har forsøgt at beskrive mine udfordringer i en tidligere tråd her, for et par mdr. siden - søg evt. den op og se forslagene, som også ligner dem du får her :)

Specielt 1) Når gearkassen skifter fra 2.-3. (første op-gearskifte i C, så vidt jeg ved) de første 3-5 gange, rykker bilen, lidt som at blive påkørt bagfra. Ingen af de andre gearskift rykker i bilen på samme måde. 2) Når jeg forsøger at holde en jævn medium-lav hastighed med omdrejninger omkring 1500 "kænguruer" bilen frem og tilbage mellem 1400-1600, nogle gange med en rumlen, når omdrejningerne går opad fra 1400-1600. er en meget, meget præcis beskrivelse! Det varmer altid lidt, at der er andre der kender til det.

Min vogn er en E220 SC 211.008 fra 2008.

Min første indskydning selv, var at det var converteren den var gal med. Det idé skød både min normale mekaniker samt Gearhuset i Hillerød dog fuldstændigt ned, da de begge mente at converteren ville mærkes meget mere voldsomt samt mærkes mere regelmæssigt... Jeg fik i stedet først skiftet olie ifb. med stort service, hos min egen mekaniker - uden det hjalp det mindste - og derefter fik jeg total skylning (11 liter :shock: ) samt udskiftning af wiring loom til ca. 7.000,-, uden at det havde den mindste effekt på problemet....

Det er nu lidt over 3 mdr. siden, og problemet er der stadig - det virker dog for mig som om problemet er mindre, jo varmere luften/motoren er når jeg starter. Min umiddelbare holdning er nu blevet, at der kan leves med det, hvis ikke det bliver værre. Det lader ikke til at der er nogen der ved præcist hvad det er, og det er sku dyre lærepenge at lade mekanikerne gætte sig frem, til 7-10.000 pr. forsøg. Jeg kender en del større taxivognmænd, som selv kører i frikørte mercedeser privat og altid har gjort det, som alle siger de lever med en eller anden form for gearkasse problemer - det kan dårligt undgås, åbenbart...
petmog
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21. feb 2010, 13:30

Re: w211 E220CDI kører ujævnt de første 5km

Indlæg af petmog »

Hej,
Jeg har en w211 e270 som har 422k på klokken med samme symptomer. Har været igennem skylning, ny converter og har også fået skiftet luftmassemåleren. Lige lidt har det hjulpet!!
Syntes det er mærkeligt at der ikke er en kendt løsning til et problem der bliver beskrevet så detaljeret...
Mvh Peter
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: w211 E220CDI kører ujævnt de første 5km

Indlæg af tømreren »

Det er jo helt forrykt man skal 'lære at leve med' gearkasseproblemer i biler med nypriser på en million kroner og op efter!!

Det hører ingen steder hjemme!!
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Re: w211 E220CDI kører ujævnt de første 5km

Indlæg af Jens B »

Peter og Turtle: "super", at jeg ikke bare er overfølsom, men at der er andre med samme problem... Så er der større mulighed for at finde en løsning :)

Jeg, og de mekanikere jeg har snakket med, kommer mere og mere frem til, at det har noget at gøre med den magnetventil, der åbenbart styrer momentomformeren (altså PWM solenoiden). Tror, at det er næste forholdsvist billige skridt, såfremt det ikke hjælper at dræne den olie, der er for meget af i gearkassen.
basse
Indlæg: 112
Tilmeldt: 30. okt 2013, 02:36

Re: w211 E220CDI kører ujævnt de første 5km

Indlæg af basse »

Hej

Nu ved jeg IKKE om den gearkasse,der sad i min 210 der hed 722.6,og om din er den samme,eller en 722.9.eller noget helt 3.

Men min pointe er jeg havde MEGA store problemer med min gearkasse,efter renovering,som mange herinde SIKKERT kan huske :evil:
Det der til sidst løste MINE problemer,var en ny printplade.

Det er den der sidder inde i gearkassen,min havde ALVERDENS problemer,men da der endelig kom en ny printplade på var ALT igen ok.
Bilen er nu solgt,så om det stadig er ok ved jeg ikke.

Det er KUN et foreslag,da det selvfølgelig også kan være andet galt,men jeg kan ikke sige om der overhovedet er en sådan på din gearkasse,da jeg IKKE er mekaniker,men det ved jeg andre herinde kan :D da jeg selv fik MANGE gode inputs vedr mine problemer.

Held og lykke
MVH
BASSE
rørsmeden
Indlæg: 14
Tilmeldt: 28. jul 2013, 20:11

Re: w211 E220CDI kører ujævnt de første 5km

Indlæg af rørsmeden »

Jens B skrev:Min nyindkøbte E220 W211.006 classic fra 2005 kører ujævnt når den er kold (de første ca 5 km).

Det mærkes især to steder: 1) Når gearkassen skifter fra 2.-3. (første op-gearskifte i C, så vidt jeg ved) de første 3-5 gange, rykker bilen, lidt som at blive påkørt bagfra. Ingen af de andre gearskift rykker i bilen på samme måde. 2) Når jeg forsøger at holde en jævn medium-lav hastighed med omdrejninger omkring 1500 "kænguruer" bilen frem og tilbage mellem 1400-1600, nogle gange med en rumlen, når omdrejningerne går opad fra 1400-1600. Føles meget ujævnt, men har af forhandler fået at vide, at det er ret normalt, at Mercedes kører ringe, når de er kolde... synes dog ikke, at min C250TD fra 1998 gjorde det samme.

Skal jeg hellere starte bilen i S-mode?

Når varm, kører bilen 100% perfekt.

Er det normalt, og er der nogle gode råd? Har booket tid til et skift af gearkasse-olie + filter.

VH Jens
Hej Jens,

Jeg har haft nøjagtig de samme symptomer med min E220 fra 2004. Prøvede at lægge ud med olieskift og skylning af gearkassen, og det hjalp (måske??) eller også var det indbildning.

Igår var den så på værksted og fik skiftet solenoid (magnetventiler). Mekkeren var klar i spyttet da han konstaterede løsningen for knap 14 dage siden, og efter at gennemlæst diverse foraer og set adskillige youtube videoer så var jeg overbevist om at jeg kunne glæde mig til skiftet. :wink:

NU KØRER DEN SOM EN DRØM :D :D :D Skiftene er silkebløde selv ved helt kold motor. Selvfølgelig vil de næste par dage vise om det "bare" var det der skulle til, men lige nu kan jeg dårligt få armene ned af bar begejstring.

Så det var mine fem fra morgenstunden 8)

/rørsmeden
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Re: w211 E220CDI kører ujævnt de første 5km

Indlæg af Jens B »

Fantastisk! Hvad ligger sådan en operation ca i? Var det kun den ene magnetventil til momentomformeren, som skulle skiftes i dit tilfælde?
rørsmeden
Indlæg: 14
Tilmeldt: 28. jul 2013, 20:11

Re: w211 E220CDI kører ujævnt de første 5km

Indlæg af rørsmeden »

Jens B skrev:Fantastisk! Hvad ligger sådan en operation ca i? Var det kun den ene magnetventil til momentomformeren, som skulle skiftes i dit tilfælde?
Prisen svæver endnu i vinden; jeg har ikke fået regningen endnu :wink: Men uanset prisen er den det hele værd. Jeg kan skrive tilbage når den ankommer hvis det har interesse?

Jeg fik skiftet alle pånær til et enkelt skift. Mekkeren sagde at det det som regel var til de lave gear og 4-5 gear der var belastet mest. Om jeg skulle have skiftet alle når nu proppen var af skal jeg lade være usagt, men jeg lod mekkeren styre slaget 8)

EDIT: Ja også til momentomformeren hvis det ikke fremgår klart
turtle
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. jul 2013, 20:32

Re: w211 E220CDI kører ujævnt de første 5km

Indlæg af turtle »

rørsmeden skrev:
Jens B skrev:Fantastisk! Hvad ligger sådan en operation ca i? Var det kun den ene magnetventil til momentomformeren, som skulle skiftes i dit tilfælde?
Prisen svæver endnu i vinden; jeg har ikke fået regningen endnu :wink: Men uanset prisen er den det hele værd. Jeg kan skrive tilbage når den ankommer hvis det har interesse?

Jeg fik skiftet alle pånær til et enkelt skift. Mekkeren sagde at det det som regel var til de lave gear og 4-5 gear der var belastet mest. Om jeg skulle have skiftet alle når nu proppen var af skal jeg lade være usagt, men jeg lod mekkeren styre slaget 8)

EDIT: Ja også til momentomformeren hvis det ikke fremgår klart
Lyder spændende Rørsmeden - jeg er i hvert fald meget interesseret i hvad sådan en solenoid koster :) - Og kunne også være interesseret i hvilken mekaniker du brugte, da jeg godt kunne ønske mig en kompetent en denne gang! :) Er selv fra Nordsjælland.

Dumt spørgsmål; Hvor ser jeg hvad præcist min gearkasse hedder? Alt jeg kan finde her, henviser til gearkasse 722.6, 5 gear, så jeg håber selvfølgelig det er den vi alle har :wink:

Nu da man har et navn at lede efter, er det lidt nemmere at google! - Faldt over denne video, https://www.youtube.com/watch?v=0YoVaN5LKFg - Det ligner meget de problemer jeg tror vi alle har oplevet, gør det ikke? Det undrer mig dog stadig at det, i hvert fald i mit tilfælde, kun er noget der sker i forbindelse med opstart/koldstart af bilen, og så de første par minutters kørsel, men vi nærmer os vidst noget!

Fandt også et billede af synderen: http://www.mese.fi/forum/userpix/6563_johdinlevy_1.jpg

Ooooog, de her engelske posts om det samme problem 8)
http://mbworld.org/forums/e-class-w211/ ... 004-a.html
Jeg citerer derfra:
I had the gearbox overhauled / reconditioned / rebuilt by a specialist who had it back 3 times under guarantee, cost £1600-00 and its still doing the same....., even had a software up date done by the Merc dealer to try sort it out. New torque convertor fitted as well. Now what do we do?
I purchased a 2006 W211.026 with the 722.6 NAG1 transmission with this same problem. I fixed it by replacing the Torque Converter Control Solenoid, part number A 140 277 04 35 $63. The solenoid is located on the top side of the valve body, you must remove the entire valve body to get to it. The repair sounds intimidating, but it is really not bad at all. IMPORTANT: Reference this YouTube video http://www.youtube.com/watch?v=8c7pDR83d_Eand it will show you how the entire valve body/electronics unit from the transmission in short order. Without it, you will probably break something (the plastic plug). Once the assembly is off the vehicle, it is just a matter of one T30 torx screw that holds it in its socket. Pull the solenoid straight up and plug the new one in and reassemble. Total time 1.5 hours, the second one you do would only be 30-45 minutes. It is that simple, glad I did it. The transmissions is very smooth, no more tugging.
$63, skriver han :) + arbejdsløn selvfølgelig, men det lyder ikke så skræmmende!
I have an 2005 S320 CDi with the 722.6 transmission. Was experiencing the erratic surging and rumbling from the gearbox when engine was cold.

Ordered the Torque Converter Control Solenoid, part number A 140 277 04 35

as described by wschubbe above and replaced it with the help of his link to the YouTube video.

Also did a filter and ATF replacement. Cleaned the gearbox sump with brake cleaner till spotless.

Car now runs exactly as it should. Delighted.
Here goes my report:

Symptom:

Start up cold engine, at low rev (between 1,000-1,600 rpm), transmission tugs and engine surge like applying sudden engine brake or almost like oil cut, observed no gear shift on transmission.

Once engine warms up to normal working temperature, problem disappeared.

Service experience:

- sent to dealer, no mentioned on service check report.
- tried replaced transmission oil, replaced spark plugs, replaced some gear shaft parts to no avail.
- follow solution mentioned here, replaced "TORQUE CONVERTOR CONTROL SOLENOID", problem FIXED!
Now runs as smooth and quiet as an E-class should be.

Jeg tror sku vi nærmer os noget af det rigtige! :D - Hold os endeligt opdateret, Rørsmeden - så tror jeg de lokale mekanikere kan forvente lidt ekstra solenoid udskiftninger indenfor kort tid :)
basse
Indlæg: 112
Tilmeldt: 30. okt 2013, 02:36

Re: w211 E220CDI kører ujævnt de første 5km

Indlæg af basse »

Hej turtel

Vedr den pris du spørger på så gav jeg ca9000 kr incl moms,med montering for min.

BASSE
Besvar