Førervindue motor? holdt op med at virke

Alt vedrørende teknik
Besvar
Horup
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. dec 2012, 13:15

Førervindue motor? holdt op med at virke

Indlæg af Horup »

Hej Alle.

Bil: W210 300TD fra 99'.

Problem:
Jeg kan ikke køre mit førevindue op og ned mere.
Når jeg trykker på knappen på center konsollen hører jeg et relæ slå til og fra i døren, men vinduet kører ingensteder. Det kom pludseligt, fra den ene dag til den anden.
Den samme lyd kan høres i højre side, men der kører vinduet.

Jeg har efterfølgende hevet panelet af døren og målt på stikket til motoren, specifikt de 2 pine i midten af stikket (der er 6 i alt) hvor jeg har kunne konstatere at motoren får 12v og -12v når man trykket på knappen.
Det skal dog siges at de 12v og -12v ikke er konstant, men nærmest en impuls da relæet hurtig slår fra igen.
jeg formoder at der er noget styring som sikre sig at man ikke bliver ved med at føde motoren i længere tid?

Ud over at måle på forsyningen som ser OK ud, har jeg målt på selve motoren hvor det ser ud som om at motorens modstand ligger på 1,8ohm, dvs. ved 12v vil effekten over motoren ligge på 70-75watt hvilket jeg kunne tyde på at motoren ikke er helt død?.
Men kan man overhovedet måle modstanden over motoren på den her måde og forvente et korrekt resultat?

Anyway, nogen med samme erfaringer som kan fortælle mig om jeg bare skal ud og finde mig en ny motor, eller kan der være andre ting jeg kan prøve inden jeg begynder på den lidt større operation at skilde hele lortet ad :-)

tak.

* update *

Jeg har prøvet at føde motoren med 12v/-12v 10amp direkte og har fået motoren til at køre ned.
den vil dog meget nødig køre op igen.
Typisk kører den 1cm og går i stå hvorefter man kan høre at motoren brummer.

Hvis jeg hjælper ruden på vej op kan jeg godt få ruden hejst igen.

Spørgsmålet er så nu om det er hejseværket der driller eller motoren?

Jeg har prøvet at smørre diverse steder uden det gør nogen forskel.
2014 - S212 E200 fra 2012 med 256.000+ på klokken.
2012 - W210 E300 Turbo Diesel fra 99' med 450.0000 på klokken. (solgt)
2005 - W124 300D fra 90' med 680.0000 på klokken. (solgt)
Brugeravatar
dan
Indlæg: 123
Tilmeldt: 26. sep 2013, 10:19

Re: Førervindue motor? holdt op med at virke

Indlæg af dan »

Uden at kunne sige noget med sikkerhed synes jeg det lyder som motoren, hvis alt er gangbart og der ikke er noget der klemmer på ruden. Og motorern får den strøm den skal have. Så er det vel det mest logiske. Går ruden ellers let nok. Den er ikke klemt fast i de skinner/lister den kører op og ned i
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Førervindue motor? holdt op med at virke

Indlæg af BWJ »

Tror det er kullene i motoren.
Prøv at give den nogle beherskede dask på siderne i enden, hvis det er kullene kan det virke "kortvarigt" hvis du er heldig.
ZOOM ZOOM.
Horup
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. dec 2012, 13:15

Re: Førervindue motor? holdt op med at virke

Indlæg af Horup »

Motoren trækker heller ikke ret meget strøm ud fra mine målinger.
Ca. 3-4 Amp, hvilket jeg tænker er alt for lidt.

Derudover har jeg testet om jeg kan holde ruden oppe med de bare hænder imens jeg føder motoren med 10AMP.
Dette kan jeg nemt og uden besvær.
Den højre siderude er nærmest umulig at holde oppe med de bare hænder, så jeg tror i har ret!


Et hurtigt spørgsmål, er det muligt at skifte motoren uden at bore nitterne og tage liften helt ud af døren?

Tak for hjælpen!
2014 - S212 E200 fra 2012 med 256.000+ på klokken.
2012 - W210 E300 Turbo Diesel fra 99' med 450.0000 på klokken. (solgt)
2005 - W124 300D fra 90' med 680.0000 på klokken. (solgt)
Horup
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. dec 2012, 13:15

Re: Førervindue motor? holdt op med at virke

Indlæg af Horup »

Så fandt jeg løsningen!

Købte en ny brugt motor og satte den til stikket i døren, det hjalp dog ikke en skid!
Jeg målte derefter på stikket atter engang og kunne konstatere den korrekte 12v -12v spænding.
Dernæst satte jeg 12v direkte på den 'nye' motor og det virkede perfekt og kørte rundt som den skulle.

Satte den på bilen atter engang, ingen reaktion. Målte på stikket atter engang, 12v og -12v som forventet, lige indtil jeg kom til at hive en smule i stikket der forsvandt spændingen!

Det viste sig at stelkablet i stikket var løst, hvilket ikke var et problem når jeg målte idet jeg pressede stikket og multimeter pindene sammen.
Når jeg sat stikket på motoren blev den udsat for en smule 'træk' hvilket medførte at stelkablet ingen forbindelse havde til motoren, og dernæst ingen strøm.
Jeg trykkede dernæst stelkablet godt ind i stikket og gav det noget lim i toppen til at holde kablet nede.

Efter en omgang synkronisering virkede den gamle originale motor perfekt igen!

Simpelthen utrolig pinligt at man skal blive slået af en dårlig forbindelse, men heldigvis var det 'bare' det.
2014 - S212 E200 fra 2012 med 256.000+ på klokken.
2012 - W210 E300 Turbo Diesel fra 99' med 450.0000 på klokken. (solgt)
2005 - W124 300D fra 90' med 680.0000 på klokken. (solgt)
Besvar