Høje omdr. C200 7G-tronic w204/S204

Alt vedrørende teknik
Besvar
RasmusBangPedersen
Indlæg: 13
Tilmeldt: 8. apr 2014, 17:05

Høje omdr. C200 7G-tronic w204/S204

Indlæg af RasmusBangPedersen »

Hej :)

Jeg har købt mig en dejlig c200 fra 2012 7G Tronic 136hk
Men jeg undre mig meget over dens måde at skift gear, hvorfor går den så højt op i omdrejninger?
(Efter min fornemmelse) så trækker den bedst nede omkring 1500-3000 omdrejninger,
Men træder jeg speederen i bund, så hopper den helt op på 4000
Hvor jeg syntes at den er en smule mere "død" end den er ved lavere omdr.
Så det vil sige at skal man lave den bedste og hurtigste accelleration, så skal man faktisk helst få nedgearingen til at ramme lavere omdrejninger, så den vælger at "sejtrække" en smule mere, frem for blot at hoppe helt op i høje omdrejninger.

Det er ikke fordi jeg skal gøre mig til ekspert på området, for det er jeg ikke, jeg undre mig bare over det.
RasmusBangPedersen
Indlæg: 13
Tilmeldt: 8. apr 2014, 17:05

Re: Høje omdr. C200 7G-tronic w204/S204

Indlæg af RasmusBangPedersen »

Og faktisk så gør min fars ML320 det samme..
Men hvorfor gør de det?

Er gearkassen og "gear styresystemet" ens på en benzin og en diesel?
Altså i mine øjne der vil det med de høje omdrejninger passe bedre til en benzin motor? :)
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Høje omdr. C200 7G-tronic w204/S204

Indlæg af SLKkompressor »

Jeg går ud fra at der er tale om dieselbiler selv om det ikke er nævnt. Du kan jo prøve om din teori holder ved at lave en test hvor du forsøger at accelerere 0 til 100 km/t. ved at tippe gearkassen til at skifte gear op ved 3000 omdr. Nyt forsøg hvor du lader bilen selv bestemme gearskiftene. Begge gange med speederen i bund, gearkasse program S og brug stopur her gælder ikke fornemmelser.
Bri_jac
Indlæg: 567
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: Høje omdr. C200 7G-tronic w204/S204

Indlæg af Bri_jac »

jeg vil mene at hvis du holder speederen i bund, så vil bilen prøve at holde omdrejningner i det område hvor der er allermest moment -> højt antal omdrejninger, og så skifte gear i dette interval.
Kører du kun med lidt gas (bessefar kørsel :-) ) så skifter gearkassen ved de lave omdrejninger

google og fandt dette:
http://www.ducati.dk/teknik/gearkasse.html
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Høje omdr. C200 7G-tronic w204/S204

Indlæg af tømreren »

Kommentar til 'RasmusBangPedersen's indlæg;

Min Vito skifter også ved 3900-4000 omdrejninger i minuttet, så mon ikke de fleste modeller gør det?

Det skal du vist ikke bryde din hjerne mere med.

Du kan tids nok få rigeligt at bekymre dig om.....

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Høje omdr. C200 7G-tronic w204/S204

Indlæg af JTC »

Mon ikke Mercedes nøje har udregnet hvor bilen yder bedst på alle måder, med hensyn til gearing og skifte tidspunkt :wink:

Hvis motoren skiftede gear allerede ved 3000rpm selv om man giver fuld gas, så skulle den kostant skifte gear, idet at man får et for snævert rpm område at arbejde med, så kan det godt være at motoren trækker bedst der, men man mister så tid på gearskiftene.
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Besvar