Højere tomgang - men kun en gang imellem

Alt vedrørende teknik
Besvar
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Højere tomgang - men kun en gang imellem

Indlæg af ThomasDK »

Har i også oplevet at jeres 350 CDI i ny og næ kører med højere tomgang?
Min den stiger fra de sædvanlige ca 600 til 900 omdrejninger.
Det har intet med sommer / vinter eller kold / varm at gøre. Det sker med jævnlige intervaller, og det forsvinder igen efter ca 30 min.
Man kan tydeligt mærke at man skal holde meget mere igen i bykørsel, og bremserne kommer til at lugte bittert og varme af det.
Jeg bilder mig selv ind at motoren lyder meget svagt tør/hæs i udstødningen - i hvert fald lidt anderledes.

Er det når den renser filteret med det der Ad blue skidt, eller er det et problem med motorstyringen jeg har.
Kan intet finde i instruktionsbøgerne om det.

Både ideer og vilde gæt er velkommen....
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Højere tomgang - men kun en gang imellem

Indlæg af BWJ »

Næste gang den gør det, så prøv at slukke aircon og vent et øjeblik. :idea:
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Højere tomgang - men kun en gang imellem

Indlæg af tømreren »

Lige nøjagtig, lyder fuldstændig som om det er når kompressoren til køling kører.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Højere tomgang - men kun en gang imellem

Indlæg af ThomasDK »

Tak for input.

Da jeg kørte hjem i dag lå jeg og cruisede bykørsel i mindst 2 timer, der var intet, og det var 29 grader udenfor. 8) Og her var der masser af aircon på.
Dog havde jeg ikke læst indlæg inden, men jeg prøver om jeg kan se en sammenhæng hvis det bliver varmt i morgen også.

Det er ikke hver dag det sker, for mig ca en gang om ugen.
Den gør det året rundt, også når der er frost i vejret.

Somme tider har den den her høje tomgang, så kan jeg stoppe starte motoren og så er det væk.
Havde det været en benzinbil ville jeg have mistænkt shokeren for at hænge. Sådan føles det.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
oej
Indlæg: 113
Tilmeldt: 23. sep 2010, 17:45

Re: Højere tomgang - men kun en gang imellem

Indlæg af oej »

Det er fordi den renser partikelfilteret. Grunden til den forhøjer tomgangen er for at hæve udstødnings temperaturen.

De er heller ikke dine bremser som lugter, Men partikelfilter/udstødning som bliver ekstra varmt. Hvis det er en af de nyere modeller (med start/stop) træder start/stop også ud af funktion mens rensningen er i gang.(Eco lampe bliver rød/orange i stedet for grøn)

Hvis du stopper bilen, Tvinger du processen til at lukke ned. Og den vil forsøge igen senere.

Oej
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Problem løst - Højere tomgang - men kun en gang imellem

Indlæg af ThomasDK »

Hej oej

Tak for info, det er fuldstændigt sådan jeg oplever det.
Den lavede det nummer igen i dag, og jeg har haft en mistanke til det du skriver. Spøjst nok stod min kæreste og jeg og drøftede at det lugtede ikke helt som varme bremser, men bare varm/bittert.

Det giver meget god mening, jeg kan genstarte bilen så falder tomgangen, men straks efter påbegyndt kørsel hæver den omdrejningerne.
Nej jeg har heldigvis ikke start/stop på min.

Tak for hjælpen. Nu har jeg pludselig en fejlfri bil igen.
Problem / bekymring er nu løst
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Højere tomgang - men kun en gang imellem

Indlæg af tømreren »

oej skrev:Det er fordi den renser partikelfilteret. Grunden til den forhøjer tomgangen er for at hæve udstødnings temperaturen.

De er heller ikke dine bremser som lugter, Men partikelfilter/udstødning som bliver ekstra varmt. Hvis det er en af de nyere modeller (med start/stop) træder start/stop også ud af funktion mens rensningen er i gang.(Eco lampe bliver rød/orange i stedet for grøn)

Hvis du stopper bilen, Tvinger du processen til at lukke ned. Og den vil forsøge igen senere.

Oej
Det var pokkers, det må være ny procedure.

Den har ikke tidligere været oppe og vende her i forum. Og min Vito hæver heller ikke omdrejningerne med så meget som én omdrejning når den regenererer....

Men så ved vi det. Tak for informationen.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Besvar