Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Alt vedrørende teknik
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af BWJ »

Ok, du joker ikke :roll:

Kalkulering af serviceintervaller er ikke kun bundet op på kørte km, kørestil og især belastning har også indflydelse på omfang af service.
En boks modificerer signalet EFTER styringen, så hvad styringen har afsendt af "ordrer" ændres af boksen, uden at styringen er vidende om det.
De proff. firmaer med bokse, sælger selvfølgelig bokse der virker ingen tvivl om det, men det ændrer ikke førnævnte fakta - du kunne jo spørge dem om min påstand ikke er fakta !
ZOOM ZOOM.
Silje
Indlæg: 52
Tilmeldt: 22. feb 2011, 22:42

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af Silje »

Takker for mange gode forklaringer informationer mv. - dejligt :wink:
Jeg er nået frem til at det åbenbart er et svært område at blive rigtig klog på og helt enige om.. :idea:
Ud over det med prisforskellen + man kan tage en boks af som ikke er muligt med OBD tuning, ja så handler det for mig at se om at på få erfaringer fra rigtige brugere (helst der har kørt med det ene el. andet igennem længere tid)
Og jo også derfor dette emne - Og savner derfor stadig lidt erfaringer fra OBD brugere og hvilke værksteder der har styr på OBD chiptuning :?:
Virker i øvrigt oplagt at OBD er bedst for bilen og at kørestil betyder meget for slid, ingen bil uanset tuning eller ej eller tuningsmåde, har vel glæde at man presser alle bilens kræfter ud af den i hver andet øjeblik.
Silje
Indlæg: 52
Tilmeldt: 22. feb 2011, 22:42

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af Silje »

- savner derfor stadig lidt erfaringer fra OBD brugere og hvilke værksteder der har styr på OBD chiptuning :?:
Philip
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. jul 2013, 07:52
Geografisk sted: Arden, Nordjylland

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af Philip »

jeg har ikke erfarring med MB, da jeg er forholdsvis ny MB ejer :)

Men har erfarring med OBD af VAG-biler (vw, skoda, seat, Audi) - jeg har på en af mine tidligere biler kørt først med box og efterfølgende med OBD. OBD gav for det første flere kræfter end box, rullefelts kurverne var meget pænere/jævne, forureningen var mindre - og til sidst, men ikke mindst, så oplevede jeg ikke nogen fejlmode på motoren, som jeg oplevede et par gange med box.

Ved at anvende OBD tuning, får du tilpasset tuningen til bilen - det ikke kun ladetryk der ændres, der ændres også op åbningtider af dysserne, diesel mængde. Alle disse parametre kan en boks ikke klare.. Jeg vil aldrig knalde en boks på min bil igen :roll: Især ikke når den har gået 500.000 som min. Ved OBD kan jo blot begrænse tuningen til x HK og Y NM

Jeg fik lavet min bil ved landberg.dk - og ham vil jeg også gerne anbefale :D Bor du ikke i nærheden af Thomas Landberg, i Hjallerup, har han efterhånden et større netværk der forhandler hans produkter. Om det er en anden der sidder med computeren betyder intet, for det er Thomas der sidder i Hjallerup der laver filerne til bilen. Eneste ulempe er at hvis man ønsker rullefelts måling, så kræver det vist at man kører til Hjallerup eller Ribe (Fredslunds) - Det er dog ikke noget problem at få bilen obd uden rullefelt :wink:

Jeg kan læse at nogen mener at OBD er penge i lommen på en tuner - men der er vist mange der glemmer hvor meget udvikling der ligger i først at få lov at rode i styreboksen, herefter at finde de rigtige parametre der skal ændres.
Jeg vil våge den påstand at det er ganske få, der sælger bokse, der præcist kan fortælle hvad der er ændret på bilen, i forhold til standard. Det eneste de ved er at den måske kan justeres i flere trin. Ulempen ved boks er jo at der er "to" styrebokse. bilens originale der fortæller motoren en ting, og så en ekstra boks, der siger noget andet. Ved OBD er der kun én..

Ønsker man ikke længere at bilen skal være tunet, eks. ved salg, er der på nogen biler mulighed for selv at ligge originalfilen tilbage på bilen.

Det er min erfarring med OBD og boks - og aldrig nogensinde om jeg vil have en boks (kørte 40.000 km) på igen - så ja er nok lidt farvet :mrgreen:
2008, mercedes W211 E320 cdi
2000, vw Polo variant 1,9 TDI
1965, vw 113 limousine
Silje
Indlæg: 52
Tilmeldt: 22. feb 2011, 22:42

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af Silje »

Hej Philip
Rart at høre om din erfaring.
Vil helst have bilen på rullefelt (OBD) men kommer fra Sjælland og derfor lidt tungt med Landberg i Jylland som man ellers hører en masse godt om.. men måske man skulle vælge en af hans filer på et værksted her på Sjælland uden rullefelt..
Mon de virkelig selv roder direkte med filerne ? så en fil fra f.eks. Kleeman er meget anderledes, mon ikke det handler mere om at de er grundige
Philip
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. jul 2013, 07:52
Geografisk sted: Arden, Nordjylland

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af Philip »

Jeg kan ikke udtale mig om kleemann da jeg ikke ved hvad/hvordan de laver deres tuning. Men ja, Thomas landberg laver selv filerne.. Du kan evt kontakte réne ved cartrends.dk, han er landberg forhandler i Kbh, måske han ved hvor der er et felt.. Hvis landberg ikke har lavet en fil tidlere til samme motorkode kræver det nok at man skal en tur omkring Hjallerup, sådan var det, da jeg fik obd i min tidligere skoda :) havde også kun 50 km :)
2008, mercedes W211 E320 cdi
2000, vw Polo variant 1,9 TDI
1965, vw 113 limousine
Falgaroth
Indlæg: 41
Tilmeldt: 17. jun 2014, 14:49
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af Falgaroth »

Hej Silje

Jeg ved ikke om du kan bruge det, men jeg har kun hørt godt om Dansk Turbo Teknik http://www.d-t-t.dk/
Og der er osse Palms autohttp://palms.dk/, som jeg har meget gode erfaringer med selv , dog ikke med min MB , men en Lancia Delta

Mvh
Lars Roed
(S212) Mercedes-Benz E 200 T BE CDi Aut. Stc. 2012
gumle43
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20. apr 2016, 11:27
Kontakt:

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af gumle43 »

Der er jo både for og imod Chiptuning det er vist en "religions" spørgsmål Billede
:evil: :D
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af Alex B J »

gumle43 skrev:Der er jo både for og imod Chiptuning det er vist en "religions" spørgsmål Billede
:evil: :D
Specielt når man ser på alderen af tråden
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Besvar