Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Alt vedrørende teknik
Silje
Indlæg: 52
Tilmeldt: 22. feb 2011, 22:42

Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af Silje »

Skal have chiptunet min W212 E350 CDI årg 2011 265hk. model, helst snart inden ferien - om det er muligt at finde den rigtige til jobbet ;)
Bilen har fået komplet fabriksny motor turboer mv. for 12.000 km. siden på org. Mercedes værksted. (pæn dyr sag da plejlstang gik igennem blokken v. 258.000 km) så gearkasse og øvrig bil har gået 270.000 km. Bilen kører fantastisk og 100 % problemfrit, men syntes det virker oplagt at få lidt mere ud af bilen da jeg syntes at alle kun har gode erfaringer når chipningen er foregår korrekt ?? - og motoren i øvrigt behandles korrekt i årene herefter med de ekstra pressede HK.
Mine 3 sidste biler har også været chippet og må sige at jeg kun har haft gode erfaringer, men mangler altså lidt tilbagemeldinger omkring denne bil da den nye motor jo helst køre ligeså problemfrit som nu..
OG her kommer spørgsmålet,
- er der nogen der har erfaringer her ? Hvem skal man man gå til her på Sjælland, altså hvem har styr på sagen så der kun bliver tale om en optimeret og ikke en motorstyring fyldt med fejl.. ;)

På forhånd tak for svar og kommentarer
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af BWJ »

Har du tabt sutten :?: rimeligt fjollet at pille ved en så ny motor.
Lad den være som den er tiltænkt, eller køb en større model 8)

Og skal du absolut splitte den ad, - så Kleemann i Farum.
ZOOM ZOOM.
Silje
Indlæg: 52
Tilmeldt: 22. feb 2011, 22:42

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af Silje »

Takker for kommentar og råd, prøver også lige at tage fat i dem i Farum.
Mon vi har mange "ordenligt chippede" biler i den virkelige verden der "splittes af".. bemærk når alt behandles ordenligt ligesom en "ikke chippet motor" jo også skal behandles.
Selv kørt i chippede biler og talt med mange igennem de sidste 15 år og må sige at jeg stort set aldrig har oplevet eller hørt andet end positive historier når det handlede om konkret viden (men hørt masser´ af historier ;)
- min defekte motor var i øvrigt ikke chippet, kørt pænt m. fuld service... ;)
Nogen der har erfaringer ?
Brugeravatar
TWC
Indlæg: 191
Tilmeldt: 23. apr 2012, 23:06
Geografisk sted: Malmø, Sweden.

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af TWC »

Hejsa,

Jeg har lige fået min chippet, ved ikke helt om motoren har godt af det eller nej, jeg har hørt både positive og negative ting om det.
Motoren har gået 82.000 km og er en Mercedes cls 320 cdi. Jeg kan nemt mærke de ekstra power når jeg starter op efter rødt og når jeg overhaler selvom jeg køre i Comfort program, men når jeg køre i byen viser den 10-12 liter pr. 100km og med fart kontrol på motorvejen og med 110-120 km/t viser den 8 liter pr 100km. Før kunne jeg få den ned på 7,5 liter pr 100km men ikke efter monteringen af boksen, så om man sparer diesel/benzin tror jeg ikke helt på. Også by kørsel viser den mere nu.
Men hvis det passer det bilen viser så er det ca 1 liter mere pr. 100 km det overlever jeg nok.

Mvh.
Torben.
Obsidian Black Mercedes CLS 320 CDI 3.0 V6. 2007. Pt. kørt 98.453 km.
Iridiumsilver Mercedes E280 CDI 3.0 V6 Avantgarde. 2007 Facelift. 131.000 Km. Sport Edition. (Solgt)
Opdateret 15-03-2016.
Silje
Indlæg: 52
Tilmeldt: 22. feb 2011, 22:42

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af Silje »

Hej Torben tak for kommentar. Havde de den på rullebånd og har du noget dokumentation for effekt / Hk. og Nm før som efter ??
Og iøvrigt hvad er grunden til at du valgte en boks og ikke OBD-tuning ??
- øvrigt flot flot bil du har ;)
rørsmeden
Indlæg: 14
Tilmeldt: 28. jul 2013, 20:11

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af rørsmeden »

Hejsa,

Skræmmehistorierne omkring optimerering/chiptuning af motorer (nye som gamle) mener jeg er stærkt overdrevne. Der er jo INGEN der giver deres bil max prygl resten af dens levetid efter en optimering. Hvis motoren er passet og plejet og bliver det fremover, så ser jeg intet til hinder for det, tvætimod.

For nylig havde jeg en defekt epg-ventil, og valget stod mellem ny eller at få den frakoblet i styringen ifm en optimering (OBD), ja så må jeg sige valget var nemt. Bilen er en e220 cdi fra 03 som bl.a. bruges til træk af campingvogn, og et ekstra overskud motormæssigt er altid rart. Firmaet der foretog obd-optimeringen, mente at jeg kun ville få et lille udbytte rent km/l-mæssigt, da bilen i forvejen var meget økonomisk (mellem 20-23 km/l med bilen fuld 8) ). Men da det ikke var det der var det primære mål, så er jeg ligeglad. Efterflg fornemmer jeg en anelse bedre økonomi ved de kortere ture.

Jeg ville ikke tøve med at få din bil optimeret, men helst via OBD. Disse bokse der bliver sat ind virker ikke helt rigtigt i min optik, dog uden at jeg har noget dokumentation for det.

/smeden
Brugeravatar
TWC
Indlæg: 191
Tilmeldt: 23. apr 2012, 23:06
Geografisk sted: Malmø, Sweden.

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af TWC »

Silje skrev:Hej Torben tak for kommentar. Havde de den på rullebånd og har du noget dokumentation for effekt / Hk. og Nm før som efter ??
Og iøvrigt hvad er grunden til at du valgte en boks og ikke OBD-tuning ??
- øvrigt flot flot bil du har ;)
Hej igen, jeg fik bare installeret en boks til 1500,- og det var det, den var ikke på noget rullebånd.
Faktisk ved jeg ikke helt hvad forskellen er på chip og OBD turning, jeg troede kun der var én slags turning. ;-)
Du kan se mere i denne links;

http://www.jtcmb.dk/?page_id=10

Rul lidt ned på siden så kommer der et billed der hedder Chiptuning.

Jeg troede da jeg kom, at bilen skulle på rullebånd og man skulle sidde med en computer, men det var ikke tilfældet. ;-)

Mvh.
Torben.
Obsidian Black Mercedes CLS 320 CDI 3.0 V6. 2007. Pt. kørt 98.453 km.
Iridiumsilver Mercedes E280 CDI 3.0 V6 Avantgarde. 2007 Facelift. 131.000 Km. Sport Edition. (Solgt)
Opdateret 15-03-2016.
Brugeravatar
JayZee
Indlæg: 287
Tilmeldt: 4. mar 2014, 13:16
Geografisk sted: Svendborg

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af JayZee »

Kører selv i en chippet E320CDI (2003) (org. 204HK) og har ALDRIG oplevet problemer. I "gamle" dage gik både kunder og leverandører nok lidt "amok" med chip-tuning hvilket gav nogle skræmmehistorier om motorhavari mm. I dag er man blevet klogere og skal jo også holde sig under nogle grænser hvis man ikke ønsker at tage boxen ud hver gang man skal til syn. Mercedes/AMG bruger jo selv "chiptuning" - i de forskellige modeller er der i nogle tilfælde samme "fysiske" motor - eneste forskel er at computeren/chippen har et andet program og kunden evt. accepterer et lidt højere forbrug! Hvis man holder sig indenfor rimelighedens grænser tror jeg ikke der er øget risiko for problemer/slid!
IMHO
Mvh
John
Solgt MB E320 CDI (R6) AVANTGARDE (2003) >600k km
MB E320 CDI (V6) AVANTGARDE (2007)
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af BWJ »

JayZee skrev:Kører selv i en chippet E320CDI (2003) (org. 204HK) og har ALDRIG oplevet problemer. I "gamle" dage gik både kunder og leverandører nok lidt "amok" med chip-tuning hvilket gav nogle skræmmehistorier om motorhavari mm. I dag er man blevet klogere og skal jo også holde sig under nogle grænser hvis man ikke ønsker at tage boxen ud hver gang man skal til syn. Mercedes/AMG bruger jo selv "chiptuning" - i de forskellige modeller er der i nogle tilfælde samme "fysiske" motor - eneste forskel er at computeren/chippen har et andet program og kunden evt. accepterer et lidt højere forbrug! Hvis man holder sig indenfor rimelighedens grænser tror jeg ikke der er øget risiko for problemer/slid!
Hvorfor skulle kunde acceptere et højere forbrug, når alle hyler op om, at den går længere på literen. :lol: :lol:
Har du et eksempel, på hvor AMG "kun" har chippet, og lagt navn til ab. fabrik. :wink:
Iøvrigt, en ikke uvæsentlig ting er, hvis bilen skades og det opdages ved en tilfældighed, så hænger erstatningen fra kaskoforsikringen i en sytråd. 8)
Hvis bil er registreret første gang i 1997 eller senere, skal man også dokumentere brændstofforbrug, da ejerafgiften er fastsat efter dette. Ved over 20 pct. effektforøgelse stilles der også krav til, at fabrikanten siger god for at bremser, karrosseri osv. kan klare den større belastning
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
JayZee
Indlæg: 287
Tilmeldt: 4. mar 2014, 13:16
Geografisk sted: Svendborg

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af JayZee »

BWJ skrev:Iøvrigt, en ikke uvæsentlig ting er, hvis bilen skades og det opdages ved en tilfældighed, så hænger erstatningen fra kaskoforsikringen i en sytråd. 8)
Ja, men det er en helt anden diskussion! Der kører jo også en del rundt på svenske/tyske/polske mm. plader :)
IMHO
Mvh
John
Solgt MB E320 CDI (R6) AVANTGARDE (2003) >600k km
MB E320 CDI (V6) AVANTGARDE (2007)
Brugeravatar
JayZee
Indlæg: 287
Tilmeldt: 4. mar 2014, 13:16
Geografisk sted: Svendborg

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af JayZee »

BWJ skrev:Har du et eksempel, på hvor AMG "kun" har chippet, og lagt navn til ab. fabrik. :wink:
Hvis Mercedes IKKE gør det så er de nok den eneste bilfabrik i hele verden der ikke gør det - du har måske ret mht. AMG :)
IMHO
Mvh
John
Solgt MB E320 CDI (R6) AVANTGARDE (2003) >600k km
MB E320 CDI (V6) AVANTGARDE (2007)
Silje
Indlæg: 52
Tilmeldt: 22. feb 2011, 22:42

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af Silje »

Nogen der kan anbefale et godt sted at få chippet ?
Kun hørt godt om JR-Autoteknik i Slangerup eller ...??
Haldbæk
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21. maj 2012, 11:35

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af Haldbæk »

Jeg har været forbi Jtc i Greve med min E350 T cdi 4-matic (265 hk) og det kan kun anbefales. Den er blevet kvikkere og går 17-18 på literen 8)
Senest rettet af Haldbæk 10. jul 2014, 13:09, rettet i alt 1 gang.
rolig
Indlæg: 31
Tilmeldt: 23. apr 2011, 08:32

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af rolig »

Haldbæk skrev:Jeg har været forbi Jtc i Greve med min E350 T cdi 4-matic (265 hk) og det kan kun anbefales. Den er blevet kikkere og går 17-18 på literen 8)
Hvad blev der lavet og er det dyrt har en cla som mangler lidt mere power
Venlig Hilsen
Rolig
Mercedes CLA 2014
AMG
Falgaroth
Indlæg: 41
Tilmeldt: 17. jun 2014, 14:49
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Chiptunet W212 E350 CDI - HVOR ?

Indlæg af Falgaroth »

Haldbæk skrev:Jeg har været forbi Jtc i Greve med min E350 T cdi 4-matic (265 hk) og det kan kun anbefales. Den er blevet kikkere og går 17-18 på literen 8)
Blev den OBD Tunet ? eller "bare" boks tunet ?
Og mere interessant hvad gik den før på literen ;)
(S212) Mercedes-Benz E 200 T BE CDi Aut. Stc. 2012
Besvar