Hej!
Hvor meget skal blæseren i køleren egentlig køre på en w212?
Har lagt mærke til at den kører en hel del, på ret høje omdrejninger - også selvom det er halvkoldt i vejret og jeg ikke synes jeg har presset den specielt meget - f.eks. en tur på landevej ved 80 km/t og der er måske max 18 grader - når jeg kører ind i carporten kører blæseren nogle gange i nogle ret høje omdrejninger.
Synes ikke jeg har problemer med temperaturen, den ligger pænt på 90 grader...
Kan det være en føler, eller er det bare normalt?
/Thomas
Blæser i køler kører ofte - normalt?
Blæser i køler kører ofte - normalt?
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK
2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK
2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
Re: Blæser i køler kører ofte - normalt?
Det tror jeg ikke - nu skal man jo passe på med at sammenligne oplevelser på tværs af bilmærker, men jeg har altså ikke oplevet en blæser der kører så meget i nogen af de biler jeg tidligere har haft (Ford Mondeo, VW Touran, Skoda Octavia) - det var faktisk meget sjældent den kørte - kun når det var rigtig varmt (f.eks. under ture sydpå) - den skal vel ikke køre ved lille til moderat belastning, ved landevejskørsel i 18 grader i DK?BWJ skrev:Det er vel pga. din aircon.
Jeg undrer mig også (stadig) over, at temperatur måleren i instrumentpanelet konstant står "pænt" midt mellem 80 og 100 grader, men når jeg kigger på temperaturen med ODB2 flyver den op og ned - i dag lå den f.eks. på mellem 100 og 113 på vej hjem (landevej, ikke motorvej), men da jeg holdt stille ved en tank og lige før jeg slukkede motoren lå den på mellem 88 og 90, som den burde.
Hvis det bliver ved tror jeg at jeg vil køre forbi et værksted og få en til at køre med i bilen med en tester, for at være sikker på at det skal være sådan - når temperaturen kan komme så langt op under danske forhold, hvad kan der så ikke ske når man kører sydpå i den?
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK
2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK
2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
Re: Blæser i køler kører ofte - normalt?
Det er helt normalt at de køre mere eller mindre hele tiden. Før i tiden, da man havde viskose koblinger på motoren og el blæserne kun var til aircon systemet, så kørte de mere on and off. Men på nyere biler, er de trinløst reguleret og køre hele tiden for at holde trykket jævnt i klima anlæget og temperaturen på motoren
Re: Blæser i køler kører ofte - normalt?
Det var så ikke normalt - det var en termostat der var ved at gå - den gik så på vej til Schweiz - grunden til at blæseren kørte konstant og ved høje omdrejninger, selv ved lav belastning, var så pga. føleren, der registrerede for høj temperatur, men kølesystemet fungerede ikke rigtigt pga. termostaten! Blæseren var så slidt i forvejen, så den stod også af pga. belastningen...
Så de høje temperaturer jeg over længere tid har registreret med min Bluetooth OBD var - desværre - helt korrekte og på grund af termostaten der var ved at gå! Min mistanke var også korrekt, med hensyn til at temperatur måleren i instrumentbrættet ikke fungerer som den skal og det ikke min OBD dims der aflæser forkerte værdier - for mens OBD dimsen læste temperaturer så højt som 119 grader (!!) viste den i bilen alt var fjong-fjong, med nålen perfekt i midten mellem 80 og 100 (altså 90), men mens vi kørte hoppede den pludselig et kort sekund op på næsten 120, så ned på 100! Som om den sidder fast et sted og virkelig skal have strøm, før den hopper over punktet og viser det den rent faktisk skal!
Så vi havde en virkelig lang køretur de sidste 400 km hen til et motorvejshotel i Tyskland, med mellem 60 og 100 på motorvejen og konstant overvågning af temperaturen med OBD og mobil.
Heldigvis fik vi super hjælp af SOS, som fik arrangeret afhentning om natten. kl. 9:30 næste dag afleverede de bilen hos nærmeste Mercedes værksted, kl. 11:40 fik vi svar på diagnose, kl. 15:30 var bilen færdig og vi kunne køre videre - forhandleren i DK betaler regningen, da bilen stadig er under garanti, så det er jo perfekt.
Værkstedet i Tyskland siger så, at vandpumpen ikke har det helt godt (meget slidt) men stadig fungerer godt nok til at de ikke mener vi skal gøre noget ved den, før evt. ved næste service.
Så det er lige status på min E200 - jeg kan varmt anbefale at købe en Bluetooth OBD til at checke bilen, når man kører på ferie - den har sparet mig for at brænde motoren af...
/Thomas
Så de høje temperaturer jeg over længere tid har registreret med min Bluetooth OBD var - desværre - helt korrekte og på grund af termostaten der var ved at gå! Min mistanke var også korrekt, med hensyn til at temperatur måleren i instrumentbrættet ikke fungerer som den skal og det ikke min OBD dims der aflæser forkerte værdier - for mens OBD dimsen læste temperaturer så højt som 119 grader (!!) viste den i bilen alt var fjong-fjong, med nålen perfekt i midten mellem 80 og 100 (altså 90), men mens vi kørte hoppede den pludselig et kort sekund op på næsten 120, så ned på 100! Som om den sidder fast et sted og virkelig skal have strøm, før den hopper over punktet og viser det den rent faktisk skal!
Så vi havde en virkelig lang køretur de sidste 400 km hen til et motorvejshotel i Tyskland, med mellem 60 og 100 på motorvejen og konstant overvågning af temperaturen med OBD og mobil.
Heldigvis fik vi super hjælp af SOS, som fik arrangeret afhentning om natten. kl. 9:30 næste dag afleverede de bilen hos nærmeste Mercedes værksted, kl. 11:40 fik vi svar på diagnose, kl. 15:30 var bilen færdig og vi kunne køre videre - forhandleren i DK betaler regningen, da bilen stadig er under garanti, så det er jo perfekt.
Værkstedet i Tyskland siger så, at vandpumpen ikke har det helt godt (meget slidt) men stadig fungerer godt nok til at de ikke mener vi skal gøre noget ved den, før evt. ved næste service.
Så det er lige status på min E200 - jeg kan varmt anbefale at købe en Bluetooth OBD til at checke bilen, når man kører på ferie - den har sparet mig for at brænde motoren af...
/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK
2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK
2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
Re: Blæser i køler kører ofte - normalt?
Så har man hørt det med... Symtomerne du beskrev er jo lidt af en sjællenhed på så ny en bil.
Men man skal aldrig sige aldrig og det er også det som gør det umuligt at lave en fast diagnose gennem et forum...
Dog er det helt normalt at blæseren mere eller mindre køre hele tiden for at holde en konstant temperatur på motor og klima anlæg.
Det er ved at være 20 år siden Mercedes brugte 2 trins blæsere som var mere on and off i forhold til de trinløse blæsere der bruges i dag
Men man skal aldrig sige aldrig og det er også det som gør det umuligt at lave en fast diagnose gennem et forum...
Dog er det helt normalt at blæseren mere eller mindre køre hele tiden for at holde en konstant temperatur på motor og klima anlæg.
Det er ved at være 20 år siden Mercedes brugte 2 trins blæsere som var mere on and off i forhold til de trinløse blæsere der bruges i dag
Re: Blæser i køler kører ofte - normalt?
Jeg kørte nogle dage med bilen (efter udskfitning af delene), med min Mobilscan på, og her har temperaturen holdt sig på den fornuftige side af 100 grader (max jeg har set den oppe på er 96).JTC skrev:Så har man hørt det med... Symtomerne du beskrev er jo lidt af en sjællenhed på så ny en bil.
Men man skal aldrig sige aldrig og det er også det som gør det umuligt at lave en fast diagnose gennem et forum...
Dog er det helt normalt at blæseren mere eller mindre køre hele tiden for at holde en konstant temperatur på motor og klima anlæg.
Det er ved at være 20 år siden Mercedes brugte 2 trins blæsere som var mere on and off i forhold til de trinløse blæsere der bruges i dag
Har du en idé om hvad en vandpumpe koster at skifte? Jeg har kigget på f.eks. autodele24.dk for at se hvad delen koster, men der er priser der svinger fra 374 som det billigste til kr. 1460 som det dyreste - ingen af dem ser ud til at være originale...
http://www.autodele24.dk/koeling-opvarm ... hback-w212
Bilen har nu kørt 281K+ - er der noget med tandrem på sådan en OM651 eller er det kædetræk og hvornår skal dette skiftes? En af mine venner siger hans værksted plejer at skifte vandpumpe samtidig med tandrem (men det er på en VW Golf)...
Med venlig hilsen
/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK
2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK
2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
Re: Blæser i køler kører ofte - normalt?
Den ligger lige højt nok i temperatur. Den skulle helst ligger omkring de 85 grader
Tror ik at vandpumpen fejler noget, hvis den går i stykker ville den havde slør i lejerne eller smide vand ud.
Jeg ville starte med at rense køler systemet igennem.. Hvis det er noget du selv kan kaste dig ud i, så kan man købe Mercedes eget kølerrens, det er rimeligt effektivt kan jeg sige. Så en god longlife kølervæske hældes på.. Så burde det fungere bedre.
Det er ihvertfald et forsøg vær, inden man begynder at skifte dele i blinde.
Ved hvert 200.000km burde man skifte kæde på sin MB.
Tror ik at vandpumpen fejler noget, hvis den går i stykker ville den havde slør i lejerne eller smide vand ud.
Jeg ville starte med at rense køler systemet igennem.. Hvis det er noget du selv kan kaste dig ud i, så kan man købe Mercedes eget kølerrens, det er rimeligt effektivt kan jeg sige. Så en god longlife kølervæske hældes på.. Så burde det fungere bedre.
Det er ihvertfald et forsøg vær, inden man begynder at skifte dele i blinde.
Ved hvert 200.000km burde man skifte kæde på sin MB.
Re: Blæser i køler kører ofte - normalt?
Hej!JTC skrev:Den ligger lige højt nok i temperatur. Den skulle helst ligger omkring de 85 grader
Tror ik at vandpumpen fejler noget, hvis den går i stykker ville den havde slør i lejerne eller smide vand ud.
Jeg ville starte med at rense køler systemet igennem.. Hvis det er noget du selv kan kaste dig ud i, så kan man købe Mercedes eget kølerrens, det er rimeligt effektivt kan jeg sige. Så en god longlife kølervæske hældes på.. Så burde det fungere bedre.
Det er ihvertfald et forsøg vær, inden man begynder at skifte dele i blinde.
Ved hvert 200.000km burde man skifte kæde på sin MB.
Har du et link til instruktioner i brug af kølerens og hvor kan det købes (er det dyrt) - har googlet lidt, men kan ikke finde nogen der har det.
Hvad koster det ca. at skifte kæden og bør man ikke skifte vandpumpen samtidigt? Jeg har også googlet lidt efter priser, men der findes åbenbart mange vandpumper der passer til en 212'er, til meget forskellige priser...
/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK
2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK
2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16