Side 1 af 2

W211 CDI V6 '07 Specielt gearskifte mellem 1-2.gear?!

: 4. jul 2014, 21:03
af Aliaz
Har prøvet at resette gear-kørestil med nøgletrick - der ligger en guide på nettet til det. Det hjælper ikke.
Lidt svært at beskrive, men den "glider" mellem 1-2. gearskifte. Kører man lidt hurtigt kan det føles som en elastik der hives og slippes.
Er det et kendt problem? Nogen der kender til lignende?
Kan det være noget skifteventil der er slidt? Synes ikke de andre gearskift har nogen problemer overhovedet. Meget silkebløde.
Det hjalp ikke rigtigt at få skiftet gearolie tidligere.

Re: W211 CDI V6 '07 Specielt gearskifte mellem 1-2.gear?!

: 6. jul 2014, 08:34
af JTC
Det er aldrig gode tegn når den glider i gearskiftene.. Uden i ligge hoved på blokken, så tror jeg at man er ude i en gearkasse renovering eller ombyt

Re: W211 CDI V6 '07 Specielt gearskifte mellem 1-2.gear?!

: 26. jul 2014, 07:16
af mwjakobsen
Vi havde lidt samme problem med vores gammel, som også var en v6 fra '07.
Vi kørte til Ejner Hessel i vejle, så kaliberede de gearkassen efter motorens momentkurve, så kørte den som en drøm igen.
På disse 7 trins gearkasser er det meget vigtig at du skifter olie for hver 80000km, eller går de til.
Jeg glemte at skrive, at det kostede 1600kr for at få den kaliberet ind.

Morten

Re: W211 CDI V6 '07 Specielt gearskifte mellem 1-2.gear?!

: 26. jul 2014, 08:04
af Aliaz
JTC skrev:Det er aldrig gode tegn når den glider i gearskiftene.. Uden i ligge hoved på blokken, så tror jeg at man er ude i en gearkasse renovering eller ombyt
Hvis der er behov for renovering af gearkassen er det så ikke klart at foretrække en renovering frem for ombytning?
Hvis man taler renoveret - skifter man så alle sliddele eller kun det der er defekt?
Når man har åbnet er det vel smart at få udskiftet alle sliddele i gearkassen?
Hvad koster det ene og andet?

Re: W211 CDI V6 '07 Specielt gearskifte mellem 1-2.gear?!

: 26. jul 2014, 08:11
af Aliaz
mwjakobsen skrev:Vi havde lidt samme problem med vores gammel, som også var en v6 fra '07.
Vi kørte til Ejner Hessel i vejle, så kaliberede de gearkassen efter motorens momentkurve, så kørte den som en drøm igen.
På disse 7 trins gearkasser er det meget vigtig at du skifter olie for hver 80000km, eller går de til.
Jeg glemte at skrive, at det kostede 1600kr for at få den kaliberet ind.

Morten
Hej Morten. Tusind tak for svaret - det kan jo meget vel tænkes, at min har samme udfordring.
Er det noget der "flytter" sig siden der kan være behov for kalibrering?
MB sætter vel en tester på som hurtigt fortæller hvor problemet ligger eller hva?
Jeg har skiftet gearolie for 16000 km siden.

Re: W211 CDI V6 '07 Specielt gearskifte mellem 1-2.gear?!

: 9. aug 2014, 23:06
af Philip
Fandt du en løsning på problemet?
Vores 2008, der lige har rundet 500.000 gør det også.. Den har fået skiftet olie for 60.000 km siden.

Har hørt rygter om at sådan gør de bare. Han hørt et eksempel på en s klasse der fik fabriksny motor og gearkasse, gjorde det samme. Om det er en and ved jeg ikke.

Kan alle værksteder med Star tester lave en kalibrering/grundjustering af gearkassen, eller kræver det en speciel model heraf?

Re: W211 CDI V6 '07 Specielt gearskifte mellem 1-2.gear?!

: 10. aug 2014, 10:44
af Aliaz
Philip skrev:Fandt du en løsning på problemet?
Vores 2008, der lige har rundet 500.000 gør det også.. Den har fået skiftet olie for 60.000 km siden.

Har hørt rygter om at sådan gør de bare. Han hørt et eksempel på en s klasse der fik fabriksny motor og gearkasse, gjorde det samme. Om det er en and ved jeg ikke.

Kan alle værksteder med Star tester lave en kalibrering/grundjustering af gearkassen, eller kræver det en speciel model heraf?
Jeg har ikke fået gjort noget ved det. Det er oftest ikke ret meget den gør det.
Er jeres blevet værre på det seneste? Ved 60.000 km skal gearolien skiftes.

Er også interesseret i at høre svar på det du lige spørger om.

Re: W211 CDI V6 '07 Specielt gearskifte mellem 1-2.gear?!

: 10. aug 2014, 12:45
af JTC
Jeg plejer at sige per 50.000km skal der et gearservice til og det gælder især på diesel vogne.

Med mindre man har en offline forældet startester, så burde alle Mercedes værksteder kunne lave en calibrering.
Men men men... En calibrering kan være nødvendigt ved en ny, brugt eller ombytter gearkasse.

Det burde ikke være nødvendigt at gøre det på bilens farbriks gearkasse, da den jo er calibreret til bilen en gang før.. Så er det fordi at der er noget galt med gearkassen

Re: W211 CDI V6 '07 Specielt gearskifte mellem 1-2.gear?!

: 10. aug 2014, 13:05
af Aliaz
JTC skrev:Jeg plejer at sige per 50.000km skal der et gearservice til og det gælder især på diesel vogne.

Med mindre man har en offline forældet startester, så burde alle Mercedes værksteder kunne lave en calibrering.
Men men men... En calibrering kan være nødvendigt ved en ny, brugt eller ombytter gearkasse.

Det burde ikke være nødvendigt at gøre det på bilens farbriks gearkasse, da den jo er calibreret til bilen en gang før.. Så er det fordi at der er noget galt med gearkassen
Min gearkasse er den oprindelige, så der burde ikke være behov for kalibrering. JTC, tror du ikke det er en slidt skifte ventil mellem 1-2 gear nu hvor de andre gear skifter fint.
Jeg vil tro, at det er et klassisk problem på denne model. Hvad siger din erfaring dig?

Re: W211 CDI V6 '07 Specielt gearskifte mellem 1-2.gear?!

: 10. aug 2014, 13:48
af JTC
Hvor meget har den kørt?

Re: W211 CDI V6 '07 Specielt gearskifte mellem 1-2.gear?!

: 10. aug 2014, 14:17
af Aliaz
JTC skrev:Hvor meget har den kørt?
342.000 km. Gearolie skiftet for 16.000 km siden.

Re: W211 CDI V6 '07 Specielt gearskifte mellem 1-2.gear?!

: 10. aug 2014, 16:29
af JTC
Har du haft en tester på? for at se om den smider fejlkoder

Re: W211 CDI V6 '07 Specielt gearskifte mellem 1-2.gear?!

: 10. aug 2014, 17:05
af Aliaz
JTC skrev:Har du haft en tester på? for at se om den smider fejlkoder
Der blev udlæst fejlkoder engang men det var en Boschtester. Der stod ikke noget i den retning vi søgte. Skal der en Star tester til?

Re: W211 CDI V6 '07 Specielt gearskifte mellem 1-2.gear?!

: 11. aug 2014, 12:14
af JTC
Hvis det kun er fejlkoder man skal havde ud af den.. Så kan en bosch tester det samme som en startester. Så den burde gerne kunne sige det hvis der var fejl på gearkassen.

Presis hvad der er galt med den, kan jeg ikke sige.. Men ville skyde på fejl i skiftehuset eller i værste fald et slidt bremsebånd

Re: W211 CDI V6 '07 Specielt gearskifte mellem 1-2.gear?!

: 11. aug 2014, 20:48
af Aliaz
JTC skrev:Hvis det kun er fejlkoder man skal havde ud af den.. Så kan en bosch tester det samme som en startester. Så den burde gerne kunne sige det hvis der var fejl på gearkassen.

Presis hvad der er galt med den, kan jeg ikke sige.. Men ville skyde på fejl i skiftehuset eller i værste fald et slidt bremsebånd
Skiftehuset er det en lukket enhed man skifter ud eller renoveres dette hus? Hvilket prisleje cirka.