Side 1 af 1

Mercedes 500 SE, årg. 1988 - for høj kulilteindhold

: 16. jul 2014, 13:49
af Joakim Salling
Kære jer på dette forum.

Jeg har lige været til syn med min Mercedes og synsmanden synes så godt om min bil, at han arrangerede et nyt møde!

Det som synsmanden specielt lod mærke til, var kulilteindholdet fra bilens udstødning. Dette var på 6,4 og måtte ikke overstige 3,5!

Dette er jeg faktisk lidt bange for, da jeg har hørt mange skrækhistorier om motorer, som er blevet fejljusteret og herefter aldrig blevet "sig selv igen"!

Hvad ville I gøre?? Bilen har kørt knap 267.000 km. og virker ikke slidt - overhovedet! Men, noget er jo ikke i orden!

Er jeg så heldig, at der sidder en knap/regulator, man kan regulere - eller er der andre "lette" løsninger?

Bilen er uden katalysator!

Jeg har søgt lidt på nettet og der er et par stykker, som skriver noget med en defekt vaccumslange! Kan dette være en mulighed??

Og endelig: hvem ville I overlade et af jeres kæreste eje til i forbindelse med rep - i Randerskanten? (Ikke et absolut krav)

Håber meget på gode råd!

På forhånd tak!

MVH

Joakim

Re: Mercedes 500 SE, årg. 1988 - for høj kulilteindhold

: 16. jul 2014, 15:04
af JTC
Hvad sagde lambda tallet?

Re: Mercedes 500 SE, årg. 1988 - for høj kulilteindhold

: 16. jul 2014, 15:11
af Joakim Salling
JTC skrev:Hvad sagde lambda tallet?
Jeg har lige tjekket synslisten og det eneste der står er kulilteindhold for høj i tomgang - 6,4 vol%. Der står desværre ikke noget om lamb da tal.

Ved syn snakkede de noget om, at bilen fik for meget benzin! Kan du bruge denne info til noget??

I øvrigt tak for hjælpen ;-)

Re: Mercedes 500 SE, årg. 1988 - for høj kulilteindhold

: 16. jul 2014, 15:18
af JTC
Hvis blandings forholdet er forkert, ryger Kulilte tallet i vejret. Så dig ville være nemmere at stille et forsøge på en diagnose hvis man viste om den kørte for magert eller for fed blanding

Re: Mercedes 500 SE, årg. 1988 - for høj kulilteindhold

: 16. jul 2014, 15:35
af Joakim Salling
JTC skrev:Hvis blandings forholdet er forkert, ryger Kulilte tallet i vejret. Så dig ville være nemmere at stille et forsøge på en diagnose hvis man viste om den kørte for magert eller for fed blanding
Tak for svar. Synsmanden spurgte, om "bilen ikke brugte meget bezin"? Jeg fortalte, at den gik 8-9 km/l hvortil han svarede, at den nok ville køre 1-2 km. længere literen, når jeg havde fået motoren indstillet!

Jeg er ikke mekaniker, men indikerer det ikke, at bilen kører på en for fed blanding??

Re: Mercedes 500 SE, årg. 1988 - for høj kulilteindhold

: 16. jul 2014, 17:40
af Gimming
Hej.
Jeg har prøvet det samme med min første Mercedes fra 1992 C180 benzin.
Da var CO2 indholdet for høj ved forhøjet tomgang.
Det eneste jeg gjorde denne gang var at skifte olie på bilen.
Den kørte max 2 X 6 km hverdag og blev aldrig rigtig brændt igennem.
Nyt olie og oliefilter samt luftfilter og en tur på motorvejen uden om Randers, så var tallet i orden.
Hilsen Niels Aage

Re: Mercedes 500 SE, årg. 1988 - for høj kulilteindhold

: 17. jul 2014, 00:14
af JTC
Hvis den er med lambda sonde, kan det godt være den som laver ballade
Det kan også være koldstarts systemet som hænger

Re: Mercedes 500 SE, årg. 1988 - for høj kulilteindhold

: 17. jul 2014, 00:31
af Joakim Salling
Gimming skrev:Hej.
Jeg har prøvet det samme med min første Mercedes fra 1992 C180 benzin.
Da var CO2 indholdet for høj ved forhøjet tomgang.
Det eneste jeg gjorde denne gang var at skifte olie på bilen.
Den kørte max 2 X 6 km hverdag og blev aldrig rigtig brændt igennem.
Nyt olie og oliefilter samt luftfilter og en tur på motorvejen uden om Randers, så var tallet i orden.
Hilsen Niels Aage
Tak for svar! Det vil blive afprøvet :-)

Re: Mercedes 500 SE, årg. 1988 - for høj kulilteindhold

: 17. jul 2014, 00:57
af Joakim Salling
JTC skrev:Hvis den er med lambda sonde, kan det godt være den som laver ballade
Det kan også være koldstarts systemet som hænger
Tak for dine gode forslag :-) De vil blive afprøvet!