V230 638, manglende luftundervogn?

Alt vedrørende teknik
Besvar
EddieV230
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. jul 2014, 13:45

V230 638, manglende luftundervogn?

Indlæg af EddieV230 »

Hej Mercedes folk.

Jeg har erhvervet mig en V230 TD 638 årgang 1997 kassevogn

I følge instruktionsbogen, og den knap der sidder i instrumentbordet, er bilen udstyret med luftaffjedring - elektronisk niveauregulering, som skal holde vognen i niveau uanset læssegrad.
I dag havde jeg den så på lift for første gang, og jeg kan ikke få øje på noget luft.
Som sådan generer det mig ikke, jeg synes bilen kører godt, men jeg spekulerer på: Hvad bilinspektøren vil sige, når den skal synes?
Har modellen været lavet uden luft?
Kan den synes uden luft?


VH Eddie.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: V230 638, manglende luftundervogn?

Indlæg af BWJ »

Der må da være masser af luft under vognen, når den er på lift. 8)
ZOOM ZOOM.
EddieV230
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. jul 2014, 13:45

Re: V230 638, manglende luftundervogn?

Indlæg af EddieV230 »

BWJ skrev:Der må da være masser af luft under vognen, når den er på lift. 8)
Ha ha :)
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: V230 638, manglende luftundervogn?

Indlæg af SLKkompressor »

Køretøjet er trods alt 16-17 år gammelt og i den tid kan der være sket meget. Hvis der er Xenon lygter er der krav om at der er en form for niveau regulering ellers mener jeg ikke at synsfolkene kigger efter sådan udstyr. Hvis du ønsker at vide hvordan netop din bil var udstyret fra fabrikken kan jeg hjælpe dig. Send HELE stelnummeret og din mail adresse gerne på PB.
EddieV230
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. jul 2014, 13:45

Re: V230 638, manglende luftundervogn?

Indlæg af EddieV230 »

SLKkompressor skrev:Køretøjet er trods alt 16-17 år gammelt og i den tid kan der være sket meget. Hvis der er Xenon lygter er der krav om at der er en form for niveau regulering ellers mener jeg ikke at synsfolkene kigger efter sådan udstyr. Hvis du ønsker at vide hvordan netop din bil var udstyret fra fabrikken kan jeg hjælpe dig. Send HELE stelnummeret og din mail adresse gerne på PB.

Hvis ellers teknikken vil som jeg vil, er der sendt en PB
greasemonkey
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. jan 2011, 22:01

Re: V230 638, manglende luftundervogn?

Indlæg af greasemonkey »

på de gamle vitoer/v klasse er det et kendt problem at både kompressor og tværspære ventiler enten ruster væk eller irere så mange har pga omkostninger i forbindelse med dette erstattet både luftpuder og kompressor med alm bagfjedre fra en vito for at undgå en flad bagende efter 2 timers stilstand, du kan se om der sidder alm spiral fjedre på bagakslen hvis dette er tilfældet er det afmonteret.
EddieV230
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. jul 2014, 13:45

Re: V230 638, manglende luftundervogn?

Indlæg af EddieV230 »

greasemonkey skrev:på de gamle vitoer/v klasse er det et kendt problem at både kompressor og tværspære ventiler enten ruster væk eller irere så mange har pga omkostninger i forbindelse med dette erstattet både luftpuder og kompressor med alm bagfjedre fra en vito for at undgå en flad bagende efter 2 timers stilstand, du kan se om der sidder alm spiral fjedre på bagakslen hvis dette er tilfældet er det afmonteret.

Hej greasemonkey
Der er ingen tvivl om at min bil er monteret med fjedre bag i, og har tidligere har været monteret med luft.
Der er fjedre på nu.
Knappen til luft sidder i instrumentbordet, ligesom jeg kan se lynkoblingen til luften monteret på bagbroen.
Jeg var mest bekymret for det lovlige i ombygningen.
Men kan forstå at det er helt almindeligt.

Tak for input.

VH Eddie
Besvar