Batteribeskyttelse. Komfort funktioner frakoblet.

Alt vedrørende teknik
Besvar
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Batteribeskyttelse. Komfort funktioner frakoblet.

Indlæg af Jens B »

Får denne besked om morgenen og hjem fra arbejde på min W211 E220 fra 2005. Efter ca 20km kommer der evt. besked om, at komfortfunktionerne er tilbage. Men fejlen kan så returnere 2 minutter efter igen :(

Begyndte at komme efter at have haft en Mercedes tester på. Lader blev i den forbindelse sat på baggagerumsbatteriet, og idet mekanikeren satte laderen på, så jeg første gang beskeden i displayet. Har kørt 250-300km efter testeren var på.

Har målt følgende spændinger på batterierne efter to døgn på parkeringspladsen:
Forreste batteri: 12,71 V (helt sikkert ok)
Store batteri i baggagerum: 12,19 V (er denne for lav?)
Ladespænding når motoren kører: 14,2 V (skulle være ok)

Kan noget være gået i stykker, da laderen blev sat på? eller er baggagerumsspændingen lidt lav?
Senest rettet af Jens B 18. aug 2014, 21:15, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Batteribeskyttelse. Komfort funktioner deaktiveret.

Indlæg af BWJ »

Jens B skrev:Får denne besked om morgenen og hjem fra arbejde på min W211 E220 fra 2005. Efter ca 20km kommer der evt. besked om, at komfortfunktionerne er tilbage. Men fejlen kan så returnere 2 minutter efter igen :(

Begyndte at komme efter at have haft en Mercedes tester på. Lader blev i den forbindelse sat på baggagerumsbatteriet, og idet mekanikeren satte laderen på, så jeg første gang beskeden i displayet. Har kørt 250-300km efter testeren var på.

Har målt følgende spændinger på batterierne efter to døgn på parkeringspladsen:
Forreste batteri: 12,71 V (helt sikkert ok)
Store batteri i baggagerum: 12,19 V (er denne for lav?)
Ladespænding når motoren kører: 14,2 V (skulle være ok)

Kan noget være gået i stykker, da laderen blev sat på? eller er baggagerumsspændingen lidt lav?

Batterispænding i hvile skal ikke være lavere end 12,6 til 12,8V, måske er dit batteri ved at være udtjent.
Prøv evt. at sætte tænding på, tænd så lys sædevarme blæser og elbagrude et ½ minuts tid, sluk så igen og kontroller spænding, hvis den er faldet yderligere er batteriet meget træt.
Du kan være heldig at få liv i det igen, med en CTEK lader med recovery funktion.
NB. det er en god idé, at oplade batteri 100% en gang om måneden med en komfortlader - det er et kendt problem at batterier dør tidligt, det er fordi bilen bruger ret meget strøm, også i standby, og særligt om vinteren kan der blive problemer ved kortere ture over længere tid.
Senest rettet af BWJ 18. aug 2014, 13:30, rettet i alt 1 gang.
ZOOM ZOOM.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Batteribeskyttelse. Komfort funktioner deaktiveret.

Indlæg af SLKkompressor »

Beskeden "Batteribeskyttelse" er den første påmindelse om at det store batteri i baggagerummet er tjenligt til udskiftning. Bilens brugsanvisning siger skift batteri hvert andet år. Min erfaring med W 211er siger 3 til 5 år med kvalitets batteri. Det lille batteri holder noget længere.
Jens B
Indlæg: 118
Tilmeldt: 30. mar 2014, 08:18

Re: Batteribeskyttelse. Komfort funktioner deaktiveret.

Indlæg af Jens B »

Ved nærmere eftersyn sad begge forbindelser til batteri lidt løst. Blev strammet i dag, og beskeden er væk... Krydser fingre for, at den forbliver væk :)
Besvar