Dieselpumpe elektrisk kontra mekanisk!

Alt vedrørende teknik
Besvar
Ballademager
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. aug 2014, 10:40
Geografisk sted: Nakskov

Dieselpumpe elektrisk kontra mekanisk!

Indlæg af Ballademager »

Hej
Jeg er ved at bygge en 2,9 td (602.982) om til at montere i min båd.
Den er med elektrisk gas og jeg vil egentlig helst have en mekanisk udgave. Spørgsmålet er så om der findes en pumpe som passer lige over på min motor??
Er det korrekt forstået at den lidt ældre 2,5 er samme motor og at pumpen passer lige over på min. Jeg læste lidt om det på en amerikansk hjemmeside, men jeg er stadig i tvivl.
Jeg håber at der er et par "kloge hoveder" som kan hjælpe mig lidt videre.
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Dieselpumpe elektrisk kontra mekanisk!

Indlæg af JTC »

Mener også at pumpen passer på og hvis den kommer fra en 2.5 turbo diesel er man på rette spor. Men du skal havde pumpe elementerne over fra den originale pumpe, da de er lidt større. Ellers får du ikke den fulde motor effekt.

Der skal du aflevere de 2 pumper til et bosch center / diesel værksted og få dem til at sætte dem i og køre den ind
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Ballademager
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. aug 2014, 10:40
Geografisk sted: Nakskov

Re: Dieselpumpe elektrisk kontra mekanisk!

Indlæg af Ballademager »

Ok, så langt så godt.
Ved du tilfældigvis hvad 2,5 udgaven hedder (om xxx.xxx)
Så vil jeg prøve at finde en pumpe!
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Dieselpumpe elektrisk kontra mekanisk!

Indlæg af JTC »

Der må jeg mælde pas. Eventuelt prøv at giv et kald til Kamdiesel i Hedehusene
De har rimelig godt styr på det og så kan man eventuelt lave en aftale med dem, når du skal havde skiftet elementer.. Så er de nok også lidt nemmere at snakke med, når de også får noget ud af det :D
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Peter BJ
Indlæg: 208
Tilmeldt: 16. maj 2011, 21:24
Kontakt:

Re: Dieselpumpe elektrisk kontra mekanisk!

Indlæg af Peter BJ »

JTC skrev:Der må jeg mælde pas. Eventuelt prøv at giv et kald til Kamdiesel i Hedehusene
De har rimelig godt styr på det og så kan man eventuelt lave en aftale med dem, når du skal havde skiftet elementer.. Så er de nok også lidt nemmere at snakke med, når de også får noget ud af det :D
Bange for at det ikke er nogen løsning:... :(

http://www.konkurser.dk/Konkurs/?ID=46433
--
Peter BJ
W211 E280CDI V6 2006
(T202 C220CDI 2000)
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Dieselpumpe elektrisk kontra mekanisk!

Indlæg af tømreren »

Mon ikke man blot skal kontakte det 'nye' 'Kam-Diesel ApS' på Bryggerivej i Havdrup....

Jeg er ret sikker på det er samme 'besætning'.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Dieselpumpe elektrisk kontra mekanisk!

Indlæg af JTC »

Der kan man bare se :shock:
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Ballademager
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. aug 2014, 10:40
Geografisk sted: Nakskov

Re: Dieselpumpe elektrisk kontra mekanisk!

Indlæg af Ballademager »

Ha, ja det går stærkt i disse dage...
Nu har jeg godt nok ikke kontaktet dem endnu men de 2 pumper har vist forskellig opbygning.
Min er en "rotary pump" altså rørene sidder for enden af pumpen. Den anden sidder de i en række på toppen, så jeg tvivler på at der er nogle dele som kan flyttes rundt. Men det betyder selfølgelig ikke at den ikke kan bruges.
Jeg vil prøve at kontakte dem idag.
Ballademager
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. aug 2014, 10:40
Geografisk sted: Nakskov

Re: Dieselpumpe elektrisk kontra mekanisk!

Indlæg af Ballademager »

Nå, så er der fremskridt mht. pumpen!
Jeg hentede en pumpe fra en 250D på den lokale skrotplads, og fik skildt min motor ad men ak!!!
Det takt hjul som sidder på VE pumpen er et simpelt tandhjul, hvorimod det som sidder på M pumpen er med en anordning til at justerer pumpen og den fylder ca. 30mm mere end det oprindelige hjul. Disse 2 motorer er altså ikke helt identiske!
men da det som sad i vejen alene var en flange samt nogle støbe linier, gik jeg igang med vinkelsliberen og fjernede det materiale som sad i vejen og så kunne det hele monteres.
Så læste jeg mig frem til at pumpen skulle stå 13 gr efter OT, og jeg brugte en halv weekend på at prøve at få liv i dyret uden held. til sidst besluttede jeg at stille den på mærkerne, altså alt på OT, og wupti, jeg rørte dårligt nok ved startknappen før den sprang igang.
Nu skal der så bygges kølesystem,vandkølet turbomanifold, nye ophæng samt diverse beslag til generator, søvandspumpe og kobling hen til drevet.
Og hele maskinen skal en tur ind til et Boschservicecenter for at blive finjusteret, inden den skal ombord i båden.
tak for responsen her på siden.
Besvar