nybagt w211 ejer. newbie spørgsmål

Alt vedrørende teknik
pulverlakeren
Indlæg: 13
Tilmeldt: 4. aug 2014, 18:11

nybagt w211 ejer. newbie spørgsmål

Indlæg af pulverlakeren »

hej.
efter 15år med et hav af bmw/audi fik konen langt om længe sin vilje og fik mig til at købe en w211.
en årg 03 270cdi med 450k km på klokken men alle service pinlig overholdt hos aut værksteder.

dejlig bil,med div amg styling og nærmest alt udstyr.

men ville lige høre. kan se i service bog at alle 5dyser+konverter blev skiftet for 170k km siden.
burde der derfor ikke være MANGE km tilbage i disse særdeles dyre dele som dyser+conv er?

jeg bruger stortset kun bilen til/fra arbejde. 6km hver vej. dvs kun ca 12km om dagen og derved aldrig ordentlig driftvarm og aldrig over 80kmt/3000rpm.

er der nogle særlige forholdsregler jeg skal tage nu når bilen blir brugt på denne yderst sparsomme måde?

ellers tak for et godt forum og glæder mig til at følge det fremover. :)
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: nybagt w211 ejer. newbie spørgsmål

Indlæg af BWJ »

Tillykke med bilen .
Du får sikket problemer til vinter, med de korte ture, når jeg siger problemer mener jeg manglende strøm idet den ikke kan nå at lade helt op på frostklare dage.
Når du starter om vinteren, bruger den meget strøm på varme/klima, elspejle, elbagrude, lys mm., det bedste du kan gøre er at købe en god lader, ex C-TEK som du kan bruge som komfortlader, efter behov.
Samtidig ville jeg bruge Bell-Ad CITY, som er beregnet til korte ture.
ZOOM ZOOM.
pulverlakeren
Indlæg: 13
Tilmeldt: 4. aug 2014, 18:11

Re: nybagt w211 ejer. newbie spørgsmål

Indlæg af pulverlakeren »

Batteriet er skiftet for 7000tusind km siden. En varta blue 110amp. Men jo de bruger noget strøm. Men tak for input. :)
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: nybagt w211 ejer. newbie spørgsmål

Indlæg af tømreren »

Jeg stiller igen mig selv spørgsmålet; 'hvorfor køber folk, der kører mindre end 50.000 kilometer (hovedsageligt motorvejskørsel) om året, en dieselbil'?

Katalysator, partikelfilter, manifold, EGR m.m. kan altså ikke tåle det.... :( Korte ture er for en dieselbil, hvad ketchup er for æblekage. Det passer bare ikke sammen!!

Men når det er sagt, ønsker jeg dig stort tillykke med den dejlige vogn og ønsker dig alt held og lykke.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: nybagt w211 ejer. newbie spørgsmål

Indlæg af Zoom »

tømreren skrev:Jeg stiller igen mig selv spørgsmålet; 'hvorfor køber folk, der kører mindre end 50.000 kilometer (hovedsageligt motorvejskørsel) om året, en dieselbil'?

Katalysator, partikelfilter, manifold, EGR m.m. kan altså ikke tåle det.... :( Korte ture er for en dieselbil, hvad ketchup er for æblekage. Det passer bare ikke sammen!!

Men når det er sagt, ønsker jeg dig stort tillykke med den dejlige vogn og ønsker dig alt held og lykke.

Venligst tømreren
Jeg vil nu sige 50.000 er noget højt sat, tømrer? Har 2 dieselbiler i familien - jeg kører 35-38.000 om året og en min kone ca. 20-25.000 - men vi er gode til at bytte, så det bliver til 30.000+ i gennemsnit på hver bil. Det er ikke kilometer om året der er problemet, mere de korte småture - selvfølgelig, hvis det både er småture og små kilometertal om året begynder problemerne at komme - men der skal man altså meget længere ned end 50.000 - jeg ville sige 15-20.000 og derunder begynder det at blive et problem...

/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: nybagt w211 ejer. newbie spørgsmål

Indlæg af tømreren »

FDM har lige opjusteret km kravet for at opretholde en sund dieselmotor. 50.000 km....

Derudover har jeg også egne erfaringer. Jeg kører 30-35.000 km i min diesel Vito om året, blandet kørsel, lange og korte ture. Og den har i hvert tilfælde haft det bedre...

Men vi ser jo alle forskelligt på det. Jeg køber i hvert tilfælde ikke dieselbil igen medmindre jeg når omkring de 50.000 kilometer. Jeg finder det for bøvlet....
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: nybagt w211 ejer. newbie spørgsmål

Indlæg af Zoom »

tømreren skrev:FDM har lige opjusteret km kravet for at opretholde en sund dieselmotor. 50.000 km....

Derudover har jeg også egne erfaringer. Jeg kører 30-35.000 km i min diesel Vito om året, blandet kørsel, lange og korte ture. Og den har i hvert tilfælde haft det bedre...

Men vi ser jo alle forskelligt på det. Jeg køber i hvert tilfælde ikke dieselbil igen medmindre jeg når omkring de 50.000 kilometer. Jeg finder det for bøvlet....
Igen tror jeg mere det er de kortere ture der ødelægger glæden - har haft en VW Touran 2.0 TDI - den havde kørt 60.000 da jeg fik den og den blev solgt igen da den havde kørt 210.000, det var ikke motoren der var problemer med på den, men svinghjul/kobling (som er et kendt problem). Den Skoda Octavia jeg havde før MB'en kørte jeg næsten 100.000 i fra ny - 1.6 TDI - det var heller ikke noget noget med motoren, men en DSG7 gearkasse der var fyldt med børnesygdomme og bare ikke kunne holde.

Jeg mener sagtens man kan køre diesel med et behov på en del mindre end 50K kilometer om året, man skal bare passe bedre på bilen, holde service, skifte olie oftere og køre med additiver der modvirker tilsodning - og måske få lavet en EGR mod / OBD tuning - ikke for at presse motoren, men for at få den tilpasset, så den kører bedre og sviner mindre i virkeligheden, end den skulle gøre på papiret, med fabriks indstillingerne i motorstyringen...

/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: nybagt w211 ejer. newbie spørgsmål

Indlæg af tømreren »

Se, vores erfaringer er jo vidt forskellige. Og det er der jo ikke noget mærkeligt i, eftersom vi har forskellige kørselsmønstre.

Men giv mig én god grund til at købe en diesel bil, når man i stedet kan købe en benzin drevet og slippe for;
- at passe bedre på bilen (kan man det, hvis man i forvejen er hysterisk????)
- at skifte olie oftere end normalt
- at tilsætte additiver
- at få udført EGR modificering
- at få udført OBD tuning
- at få renset/udskiftet partikelfilter

Og så er min personlige mening at en benzin drevet bil bare kører meget bedre.

Men lad os lukke den ned. Vi har alle jo vores meninger, dette var blot min. Det skulle nødig udvikle sig til en diskussion.... :wink:

Og jeg håber naturligvis 'pulverlakeren' bliver rigtig glad og tilfreds med sit nyindkøbte vidunder :D

God dag til alle.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
pulverlakeren
Indlæg: 13
Tilmeldt: 4. aug 2014, 18:11

Re: nybagt w211 ejer. newbie spørgsmål

Indlæg af pulverlakeren »

Jamen i har ret. Men eneste benzin alternativ der er på markedet ang w211 er e500 og amg e55/63. Og der er vi ude i et vogntøj som jeg ihvertfald ikke har brug for. Eller råd til. :)
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: nybagt w211 ejer. newbie spørgsmål

Indlæg af BWJ »

tømreren skrev:Se, vores erfaringer er jo vidt forskellige. Og det er der jo ikke noget mærkeligt i, eftersom vi har forskellige kørselsmønstre.

Men giv mig én god grund til at købe en diesel bil, når man i stedet kan købe en benzin drevet og slippe for;
- at passe bedre på bilen (kan man det, hvis man i forvejen er hysterisk????)
- at skifte olie oftere end normalt
- at tilsætte additiver
- at få udført EGR modificering
- at få udført OBD tuning
- at få renset/udskiftet partikelfilter

Og så er min personlige mening at en benzin drevet bil bare kører meget bedre.

Men lad os lukke den ned. Vi har alle jo vores meninger, dette var blot min. Det skulle nødig udvikle sig til en diskussion.... :wink:

Og jeg håber naturligvis 'pulverlakeren' bliver rigtig glad og tilfreds med sit nyindkøbte vidunder :D

God dag til alle.

Venligst tømreren

Jeg har da én grund, du får ikke et træk der bare ligner i en benziner, og mange bruger ex. deres MB til camping mm.
ZOOM ZOOM.
pulverlakeren
Indlæg: 13
Tilmeldt: 4. aug 2014, 18:11

Re: nybagt w211 ejer. newbie spørgsmål

Indlæg af pulverlakeren »

Enig! Min personlige mening er at en w211 skal som min være en e500 hvis vi snakker benzin. Og vil sige en chippet 320cdi imponerer mig en del mere end en e500. Og så er det skønt at køre 17kmltr. fremfor 7. :)

hvorimod jeg sys en S klasse SKAL være benzin. den kører sikkert fantastisk med v8 dieselen(sys 320cdi er for lille til at retfærdiggøre en S),sys bare s klassen signalerer v8/v12 benzin prestige. :)
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: nybagt w211 ejer. newbie spørgsmål

Indlæg af tømreren »

Det vil jeg ikke give dig ret i 'BWJ'. Men jeg vil give dig ret i det er et ANDET træk.

Og jeg kender altså mange der trækker campingvogne efter benzin drevne vogne uden problemer. Også andre mærker end Mercedes. Og det vel at bemærke med motorer helt ned til 1,6 liter....

Jeg mener bare det må vigtigere at have en vogn der fungerer helt optimalt omtrent 340 dage om året, i tilfældet af man kører eksempelvis sydpå med campingvogn i sommerferien, end at spare et par eventuelle ned gearinger ved 'Kassel bakker' og så skulle slås med dieselmotor problemerne forårsaget af for få kørte kilometer, resten af året....
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Peter BJ
Indlæg: 208
Tilmeldt: 16. maj 2011, 21:24
Kontakt:

Re: nybagt w211 ejer. newbie spørgsmål

Indlæg af Peter BJ »

tømreren skrev:Se, vores erfaringer er jo vidt forskellige. Og det er der jo ikke noget mærkeligt i, eftersom vi har forskellige kørselsmønstre.

Men giv mig én god grund til at købe en diesel bil, når man i stedet kan købe en benzin drevet og slippe for;
- at passe bedre på bilen (kan man det, hvis man i forvejen er hysterisk????)
- at skifte olie oftere end normalt
- at tilsætte additiver
- at få udført EGR modificering
- at få udført OBD tuning
- at få renset/udskiftet partikelfilter

Og så er min personlige mening at en benzin drevet bil bare kører meget bedre.

Men lad os lukke den ned. Vi har alle jo vores meninger, dette var blot min. Det skulle nødig udvikle sig til en diskussion.... :wink:

Og jeg håber naturligvis 'pulverlakeren' bliver rigtig glad og tilfreds med sit nyindkøbte vidunder :D

God dag til alle.

Venligst tømreren
Hej

Der er ikke mange frikørte benzin-taxaer! Og det er jo grunden til at vi alm. dødelige har råd til at købe og køre i en MB med kraftig motor og automatgear. :-) Nyder desuden det massive moment en turbo-diesel leverer. Har prøvekørt kompressor-benziner, som virkede lidt 'død' i det ift. diesel... :lol:
Jeg har kørt i diesel-MB i 9 år nu, og kørt helt almindeligt (10-15.000 km/år), småture (1-3 km) og langture, uden problemer, men har altid kørt med Bell-Add i dieselen. Og nej, man behøver ikke ODB-tuning og EGR-modificering, og jeg passer ikke mere på dem end mine tidligere benzinere (ikke MB)... Just my 5 cents.
--
Peter BJ
W211 E280CDI V6 2006
(T202 C220CDI 2000)
mimidk
Indlæg: 46
Tilmeldt: 6. jan 2011, 22:18

Re: nybagt w211 ejer. newbie spørgsmål

Indlæg af mimidk »

Viano ejer, på 4 år kører knap 15.000km om året, bilen er fra 2006 så uden partikel filter, jeg har 4 km på job hverdag, halvvejs ligger børnehaven, så et ekstra stop de fleste dage, under 1 km, til købmanden, så det bliver til rigtig mange små turer, bilen har kørt 180.000 jeg er kørt de 50.000 på 4 år, og INGEN problemer endnu :D ,

men fedt at tage den til Østrig på ski 3 gange, ikke samme år, og til Italien 3 gange på sommer ferie med 2.000kg campingvogn bagefter, uden at skulle tjekke andet om der er luft i hjulene inden vi kører,
jeg ved ikke noget om div. justeringer af ??????? den starter og kører fint så bare på med noget diesel og af sted. Fedt.... :D service er selvfølgelig blevet overholdt.
TonnyDK
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. aug 2014, 09:04
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding

Re: nybagt w211 ejer. newbie spørgsmål

Indlæg af TonnyDK »

tømreren skrev: Men giv mig én god grund til at købe en diesel bil, når man i stedet kan købe en benzin drevet og slippe for;
- at passe bedre på bilen (kan man det, hvis man i forvejen er hysterisk????)
- at skifte olie oftere end normalt
- at tilsætte additiver
- at få udført EGR modificering
- at få udført OBD tuning
- at få renset/udskiftet partikelfilter

Og så er min personlige mening at en benzin drevet bil bare kører meget bedre.
Hvorfor skal man passe bedre på en Diesel?
Hvorfor skal man skifte olie oftere på en Diesel?
Hvilke additiver skal man tilsætte?
Hvorfor dog modificere EGR?
Hvorfor er der mere behov for at tune den end en benzin?
Kan partikelfilteret ikke sammenlignes ret godt med en katalysator? De falder også sammen engang i mellem og jeg har endnu ikke prøvet hverken at rense eller udskifte et partikelfilter på nogle af mine dieselbiler?

Dermed ikke sagt at jeg ikke syntes man skal tænke sig godt om, for der er på visse benzin motorer færre komponenter der kan gå i stykker, men hvis man dykker lidt ned i det og finder de stærke motorer om det så er benzin eller diesel så bør det ikke betyde det store.

Jeg kunne godt have tænkt mig en benzin denne her gang, men kunne ikke finde en god en. De larmer trods alt som regel lidt mindre :)
'11 W204 C180 cdi aut. Avantgarde med førerassistentpakke plus, spejlpakke, ILS, Becker Map pilot bl.a.
Besvar