Hej. Jeg har en super mercedes 210 T 220 cdi fra 2001. Den har kørt ca 625.000.
jeg lige haft bilen på værksted ved mercedes (olieskift). Der konstaterede de at der var olie i vandet.
jeg synes ikke jeg ville til at ofre nye kølere da de sagde de nok var lidt utætte og der derved løb
olie i vandet. Nu har jeg så lige tjekket kølervandet, ca 3 uger efter de konstaterede det, og nu er
det faktisk, helt sorte olie, der er i ekspansionsbeholder.
Hvordan kan det gå så galt, og er evt. Toppakningen også gået.
sidste spørgsmål er: kan jeg godt kører videre, den ryger ikke og kører som den plejer
Re: olie i kølebeholder 220cdi
Re: olie i kølebeholder 220cdi
Mvh Ebbe L. Simonsen
Re: olie i kølebeholder 220cdi
Jeg vil mene hvis toppakningen er sprunget, kan det ofte tjekkes ved at næste gang bilen har stået stille et par timer, og den startes. at der står en person lige ved udstødningen, kommer der hvis røg, er det sikkert damp=vand -> toppakning. Og høre hvordan starter bilen, halter den eller springer den i gang som var det en ny motor?. Dette kan give dig en indikation.
Men ja olie i kølevandet er et problem som skal løses
Men ja olie i kølevandet er et problem som skal løses
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Re: olie i kølebeholder 220cdi
Det vil jeg prøve i morgen. Jeg snakkede med en mekaniker i dag, han mente det sad en dims hvor der både kørt vand og olie igennem, det kunne sagtens værre den der var utæt. Ved du hvor den evt. Skulle sidde?
Mvh Ebbe L. Simonsen
Re: olie i kølebeholder 220cdi
Dimsen hedder en veksler og sidder bag på forgårdsdækslet bag oliefiltret jeg tror bare mere på at det er fordi vandpumpen er blevet skiftet og boltene ikke spændt nok for inde bag forgårdsdækslet sidder der en pakning som skal sørge for at olien ikke går i kølevandetLind2009 skrev:Det vil jeg prøve i morgen. Jeg snakkede med en mekaniker i dag, han mente det sad en dims hvor der både kørt vand og olie igennem, det kunne sagtens værre den der var utæt. Ved du hvor den evt. Skulle sidde?
Re: olie i kølebeholder 220cdi
Det skal tilføjes, at det ikke altid er det samme tegn som indikere en defekt toppakning.Bri_jac skrev:Jeg vil mene hvis toppakningen er sprunget, kan det ofte tjekkes ved at næste gang bilen har stået stille et par timer, og den startes. at der står en person lige ved udstødningen, kommer der hvis røg, er det sikkert damp=vand -> toppakning. Og høre hvordan starter bilen, halter den eller springer den i gang som var det en ny motor?. Dette kan give dig en indikation.
Men ja olie i kølevandet er et problem som skal løses
Olie i kølervæsken, manglende kølervæske, kølervæske i olien (mayonese på oliedækslet), damp fra udstødningen.
Men ingen af de overstående symtomer behøver at være et tegn på en defekt toppakning, der kan være mange andre årsager.
En Co2 test kan være en god måde at måle en defekt toppakning på.
Men ud over det, så tvivler jeg også lidt på at det er toppakningen i det her tilfælde. Det er ikke så tit de går på den 220cdier
Re: olie i kølebeholder 220cdi
Derfor jeg også skrev sikkert damp=vand -> toppakning.
Men ja jeg har heller ikke læst at der skulle være specifikke problemer med toppakninger på denne solide motor
Men ja jeg har heller ikke læst at der skulle være specifikke problemer med toppakninger på denne solide motor
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Re: olie i kølebeholder 220cdi
Husk at tjekke din gearolie også. Olieveksleren køler også gearolie. Jeg har skiftet min på min tidligere w210 220cdi for nogen år siden. Der var det olie fra gearkassen som gik kølervæsken. Jeg kunne mærke svag rusken ved acc. Og det var væk når olien var ny og kom tilbage efter 5-6000 km efter gearolieskift. Der blev min kølervæske også helt sort i beholderen.
Mener den havde kørt omkring 525.000 km på det tidspunkt
Oej
Mener den havde kørt omkring 525.000 km på det tidspunkt
Oej
Re: olie i kølebeholder 220cdi
Tak for de gode indlæg. Den med vandpumpen kunne jeg godt tro på, da jeg en gang i mellem har indsugningens manifolden af for at gøre den ren pga. Sod. Der har jeg aldrig skiftet pakningen til vandpumpen. Kan man godt sætte en brugt veksler på (jeg kan skaffe en fra en bil der kun har kørt 250.000) når jeg har det skilt af.? Jeg skal til mekanikeren for tjekke olien i gearkassen eller hvad?
Mvh Ebbe L. Simonsen