Re: olie i kølebeholder 220cdi

Alt vedrørende teknik
Besvar
Lind2009
Indlæg: 49
Tilmeldt: 29. sep 2009, 14:11
Geografisk sted: Vadum v. Aalborg

Re: olie i kølebeholder 220cdi

Indlæg af Lind2009 »

Hej. Jeg har en super mercedes 210 T 220 cdi fra 2001. Den har kørt ca 625.000.
jeg lige haft bilen på værksted ved mercedes (olieskift). Der konstaterede de at der var olie i vandet.
jeg synes ikke jeg ville til at ofre nye kølere da de sagde de nok var lidt utætte og der derved løb
olie i vandet. Nu har jeg så lige tjekket kølervandet, ca 3 uger efter de konstaterede det, og nu er
det faktisk, helt sorte olie, der er i ekspansionsbeholder.
Hvordan kan det gå så galt, og er evt. Toppakningen også gået.
sidste spørgsmål er: kan jeg godt kører videre, den ryger ikke og kører som den plejer
Mvh Ebbe L. Simonsen
Bri_jac
Indlæg: 567
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: olie i kølebeholder 220cdi

Indlæg af Bri_jac »

Jeg vil mene hvis toppakningen er sprunget, kan det ofte tjekkes ved at næste gang bilen har stået stille et par timer, og den startes. at der står en person lige ved udstødningen, kommer der hvis røg, er det sikkert damp=vand -> toppakning. Og høre hvordan starter bilen, halter den eller springer den i gang som var det en ny motor?. Dette kan give dig en indikation.

Men ja olie i kølevandet er et problem som skal løses
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Lind2009
Indlæg: 49
Tilmeldt: 29. sep 2009, 14:11
Geografisk sted: Vadum v. Aalborg

Re: olie i kølebeholder 220cdi

Indlæg af Lind2009 »

Det vil jeg prøve i morgen. Jeg snakkede med en mekaniker i dag, han mente det sad en dims hvor der både kørt vand og olie igennem, det kunne sagtens værre den der var utæt. Ved du hvor den evt. Skulle sidde?
Mvh Ebbe L. Simonsen
jensen
Indlæg: 781
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:14

Re: olie i kølebeholder 220cdi

Indlæg af jensen »

Lind2009 skrev:Det vil jeg prøve i morgen. Jeg snakkede med en mekaniker i dag, han mente det sad en dims hvor der både kørt vand og olie igennem, det kunne sagtens værre den der var utæt. Ved du hvor den evt. Skulle sidde?
Dimsen hedder en veksler og sidder bag på forgårdsdækslet bag oliefiltret jeg tror bare mere på at det er fordi vandpumpen er blevet skiftet og boltene ikke spændt nok for inde bag forgårdsdækslet sidder der en pakning som skal sørge for at olien ikke går i kølevandet
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: olie i kølebeholder 220cdi

Indlæg af JTC »

Bri_jac skrev:Jeg vil mene hvis toppakningen er sprunget, kan det ofte tjekkes ved at næste gang bilen har stået stille et par timer, og den startes. at der står en person lige ved udstødningen, kommer der hvis røg, er det sikkert damp=vand -> toppakning. Og høre hvordan starter bilen, halter den eller springer den i gang som var det en ny motor?. Dette kan give dig en indikation.

Men ja olie i kølevandet er et problem som skal løses
Det skal tilføjes, at det ikke altid er det samme tegn som indikere en defekt toppakning.

Olie i kølervæsken, manglende kølervæske, kølervæske i olien (mayonese på oliedækslet), damp fra udstødningen.
Men ingen af de overstående symtomer behøver at være et tegn på en defekt toppakning, der kan være mange andre årsager.
En Co2 test kan være en god måde at måle en defekt toppakning på.

Men ud over det, så tvivler jeg også lidt på at det er toppakningen i det her tilfælde. Det er ikke så tit de går på den 220cdier
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Bri_jac
Indlæg: 567
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: olie i kølebeholder 220cdi

Indlæg af Bri_jac »

Derfor jeg også skrev sikkert damp=vand -> toppakning.
Men ja jeg har heller ikke læst at der skulle være specifikke problemer med toppakninger på denne solide motor
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
oej
Indlæg: 113
Tilmeldt: 23. sep 2010, 17:45

Re: olie i kølebeholder 220cdi

Indlæg af oej »

Husk at tjekke din gearolie også. Olieveksleren køler også gearolie. Jeg har skiftet min på min tidligere w210 220cdi for nogen år siden. Der var det olie fra gearkassen som gik kølervæsken. Jeg kunne mærke svag rusken ved acc. Og det var væk når olien var ny og kom tilbage efter 5-6000 km efter gearolieskift. Der blev min kølervæske også helt sort i beholderen.

Mener den havde kørt omkring 525.000 km på det tidspunkt

Oej
Lind2009
Indlæg: 49
Tilmeldt: 29. sep 2009, 14:11
Geografisk sted: Vadum v. Aalborg

Re: olie i kølebeholder 220cdi

Indlæg af Lind2009 »

Tak for de gode indlæg. Den med vandpumpen kunne jeg godt tro på, da jeg en gang i mellem har indsugningens manifolden af for at gøre den ren pga. Sod. Der har jeg aldrig skiftet pakningen til vandpumpen. Kan man godt sætte en brugt veksler på (jeg kan skaffe en fra en bil der kun har kørt 250.000) når jeg har det skilt af.? Jeg skal til mekanikeren for tjekke olien i gearkassen eller hvad? :D
Mvh Ebbe L. Simonsen
Besvar