Mercedes Vito 120 hvor store fælge?

Alt vedrørende teknik
topflobber
Indlæg: 51
Tilmeldt: 6. dec 2010, 23:40

Mercedes Vito 120 hvor store fælge?

Indlæg af topflobber »

Hej alle.

Hvor store fælge kan jeg sætte på min Vito 120 v6 uden at den virkelig kommer til at kører som et bræt?? Den er sænket 40/40.

Tak

Tobias
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Mercedes Vito 120 hvor store fælge?

Indlæg af tømreren »

Med de komfort sænkningssæt man kan købe og montere på Vito'erne, skal du ikke være bange for den bliver 'som et bræt' at køre i.

Så på med 19" tommer. Det er så vidt jeg husker den største dimension du kan gå op i, hvor man kan få dæk der er godkendte.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
topflobber
Indlæg: 51
Tilmeldt: 6. dec 2010, 23:40

Re: Mercedes Vito 120 hvor store fælge?

Indlæg af topflobber »

Jeg har fundet nogle 275/40 R20 med load til 900 kg. Men er de hjul for store?

Tobias
Ulrik Stabell
Indlæg: 70
Tilmeldt: 20. dec 2013, 21:29
Geografisk sted: Rødovre

Re: Mercedes Vito 120 hvor store fælge?

Indlæg af Ulrik Stabell »

Jeg har haft en del forskellige alufælge på min Vito.
Jeg kørte på et tidspunkt på et sæt 19" - 8,5" foran og 9,5" bagpå og bilen kørte super godt og det så super ud, men.....

Jeg var uheldig at rende ind i en færdselsbetjent der havde 110% styr på lovgivningen og det endte med følgende:
500kr i bøde for hver aksel, da rullediameter var større end tilladt (max. 5% forøgelse i forhold til org.)
500kr i bøde for hver aksel, da sporvidden var ændret (må ikke ændres)
500kr i bøde for at køre med bredere fælge bagpå i forhold til foran (kun tilladt for biler der er typegodkent til det)
....og så sluttede han af med at give mig en synsindkaldelse :shock: - så man skal tænke over konsekvenserne ved at skifte til store alufælge.
Man skal også være opmærksom på, at Vito'en, har et ET-mål på 60 og det begrænser udvalget af fælge. Alt under 60 vil gå ud over skærmkanten og det er heller ikke lovligt - og min erfaring er, at det giver mange stenslag langs siden på bilen. Vær i øvrigt opmærksom på, at fælge IKKE må ramme inderskærm ved fuldt ratudslag - det kan ikke godkendes til syn.

Efter min mening er de flotteste (og lovlige) fælge disse:
http://ekstrabladet.dk/migration_catalo ... 900/Viano2
Mercedes i Herlev kører vidst noget tilbud på dem pt.

Held og lykke med valget af nye sko 8)

Mvh
Mercedes Viano Ambiente 3.0 CDI V6-2007
Mercedes Vito 115 CDI 2.2-2006

http://www.campingeventyr.com/index.html
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Mercedes Vito 120 hvor store fælge?

Indlæg af tømreren »

topflobber skrev:Jeg har fundet nogle 275/40 R20 med load til 900 kg. Men er de hjul for store?

Tobias
De er alt for store! Forøgelsen af omkredsen bliver langt over de tilladte 5%.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
topflobber
Indlæg: 51
Tilmeldt: 6. dec 2010, 23:40

Re: Mercedes Vito 120 hvor store fælge?

Indlæg af topflobber »

Ulrik Stabell skrev:Jeg har haft en del forskellige alufælge på min Vito.
Jeg kørte på et tidspunkt på et sæt 19" - 8,5" foran og 9,5" bagpå og bilen kørte super godt og det så super ud, men.....

Jeg var uheldig at rende ind i en færdselsbetjent der havde 110% styr på lovgivningen og det endte med følgende:
500kr i bøde for hver aksel, da rullediameter var større end tilladt (max. 5% forøgelse i forhold til org.)
500kr i bøde for hver aksel, da sporvidden var ændret (må ikke ændres)
500kr i bøde for at køre med bredere fælge bagpå i forhold til foran (kun tilladt for biler der er typegodkent til det)
....og så sluttede han af med at give mig en synsindkaldelse :shock: - så man skal tænke over konsekvenserne ved at skifte til store alufælge.
Man skal også være opmærksom på, at Vito'en, har et ET-mål på 60 og det begrænser udvalget af fælge. Alt under 60 vil gå ud over skærmkanten og det er heller ikke lovligt - og min erfaring er, at det giver mange stenslag langs siden på bilen. Vær i øvrigt opmærksom på, at fælge IKKE må ramme inderskærm ved fuldt ratudslag - det kan ikke godkendes til syn.

Efter min mening er de flotteste (og lovlige) fælge disse:
http://ekstrabladet.dk/migration_catalo ... 900/Viano2
Mercedes i Herlev kører vidst noget tilbud på dem pt.

Held og lykke med valget af nye sko 8)

Mvh
Ja det kan jeg godt hører det ikke er lige let så. Det jeg er mest opmærksom på er ET og loadindex. Men jeg kan godt se at rullediameteren skal jeg være opmærksom på. Men hvor finder jeg den for vitoen? Og hvordan kan jeg se den på fælge jeg eventuelt kigger på. Vil 235/45R17 gå ? Jeg fandt nogle 20" i 275/40, men de er vist for store. Kan ET 55 ikke gå an? Hvad er loadindex for vitoen? Tak for dit svar.
NR51
Indlæg: 45
Tilmeldt: 23. maj 2013, 10:22
Geografisk sted: København

Re: Mercedes Vito 120 hvor store fælge?

Indlæg af NR51 »

Denne her har jeg brugt en del da jeg kiggede på nye hjul.
http://www.hi-speed.dk/hjuldata.html
Der kan du se hvor meget du øger omkredsen med :D
W211 320 CDI R6 2006
Ulrik Stabell
Indlæg: 70
Tilmeldt: 20. dec 2013, 21:29
Geografisk sted: Rødovre

Re: Mercedes Vito 120 hvor store fælge?

Indlæg af Ulrik Stabell »

topflobber skrev: Men hvor finder jeg den for vitoen? Og hvordan kan jeg se den på fælge jeg eventuelt kigger på. Vil 235/45R17 gå ? Jeg fandt nogle 20" i 275/40, men de er vist for store. Kan ET 55 ikke gå an? Hvad er loadindex for vitoen? Tak for dit svar.
Jeg ved ikke hvordan man finder rullediameteren for Vito'en, eller på de nye fælge.

ET 55 burde gå an - vær opmærksom på, at det er på bagakslen at ET er kritisk, foran er der "god" plads. Så hvis du evt. skal prøve at montere en fælg du påtænker at købe, så gør det på bagakslen.

Loadindex på min 115 CDI 2006 Vito er 1550 kg pr. aksel

Mvh
Mercedes Viano Ambiente 3.0 CDI V6-2007
Mercedes Vito 115 CDI 2.2-2006

http://www.campingeventyr.com/index.html
NR51
Indlæg: 45
Tilmeldt: 23. maj 2013, 10:22
Geografisk sted: København

Re: Mercedes Vito 120 hvor store fælge?

Indlæg af NR51 »

Hvad sidder der originalt af dæk og fælge på et Vito?
Tast et ind nederst på siden og så på det nye hjul og se forskellen.
W211 320 CDI R6 2006
TonnyDK
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11. aug 2014, 09:04
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding

Re: Mercedes Vito 120 hvor store fælge?

Indlæg af TonnyDK »

Ulrik Stabell skrev: 500kr i bøde for hver aksel, da sporvidden var ændret (må ikke ændres)
Mvh
Ahhh passer det nu også?
Jeg mener den må øges med 10mm pr side og umiddelbart må man mindske den det man har lyst til (det er så ikke det man har lyst til som regel :D )
'11 W204 C180 cdi aut. Avantgarde med førerassistentpakke plus, spejlpakke, ILS, Becker Map pilot bl.a.
Ulrik Stabell
Indlæg: 70
Tilmeldt: 20. dec 2013, 21:29
Geografisk sted: Rødovre

Re: Mercedes Vito 120 hvor store fælge?

Indlæg af Ulrik Stabell »

TonnyDK skrev:
Ulrik Stabell skrev: 500kr i bøde for hver aksel, da sporvidden var ændret (må ikke ændres)
Mvh
Ahhh passer det nu også?
Jeg mener den må øges med 10mm pr side og umiddelbart må man mindske den det man har lyst til (det er så ikke det man har lyst til som regel :D )
Tjaa, jeg fik en bøde for det i hvert fald 8) men det kan meget vel være fordi det var mere end 10 mm.

Mvh
Mercedes Viano Ambiente 3.0 CDI V6-2007
Mercedes Vito 115 CDI 2.2-2006

http://www.campingeventyr.com/index.html
topflobber
Indlæg: 51
Tilmeldt: 6. dec 2010, 23:40

Re: Mercedes Vito 120 hvor store fælge?

Indlæg af topflobber »

Ulrik Stabell skrev:
topflobber skrev: Men hvor finder jeg den for vitoen? Og hvordan kan jeg se den på fælge jeg eventuelt kigger på. Vil 235/45R17 gå ? Jeg fandt nogle 20" i 275/40, men de er vist for store. Kan ET 55 ikke gå an? Hvad er loadindex for vitoen? Tak for dit svar.
Jeg ved ikke hvordan man finder rullediameteren for Vito'en, eller på de nye fælge.

ET 55 burde gå an - vær opmærksom på, at det er på bagakslen at ET er kritisk, foran er der "god" plads. Så hvis du evt. skal prøve at montere en fælg du påtænker at købe, så gør det på bagakslen.

Loadindex på min 115 CDI 2006 Vito er 1550 kg pr. aksel

Mvh
Den er ret så umuglig at finde hjul til. Vil ET 40 slet ikke gå? Vil de stikke ud over skærmene så?
Ulrik Stabell
Indlæg: 70
Tilmeldt: 20. dec 2013, 21:29
Geografisk sted: Rødovre

Re: Mercedes Vito 120 hvor store fælge?

Indlæg af Ulrik Stabell »

topflobber skrev: Den er ret så umuglig at finde hjul til. Vil ET 40 slet ikke gå? Vil de stikke ud over skærmene så?
Jeg har som sagt kørt på 2 sæt 19" hvor begge var ET35 og begge holdt sig inden skærmkanten foran men gik ca 1cm ud over bagpå - måske med en "tysker dækmontering" at du kan holde dig inden for 8) Har du ikke mulighed for at prøve en fælg bagpå først, inden du køber?

Mvh
Mercedes Viano Ambiente 3.0 CDI V6-2007
Mercedes Vito 115 CDI 2.2-2006

http://www.campingeventyr.com/index.html
Ulrik Stabell
Indlæg: 70
Tilmeldt: 20. dec 2013, 21:29
Geografisk sted: Rødovre

Re: Mercedes Vito 120 hvor store fælge?

Indlæg af Ulrik Stabell »

topflobber skrev:
Den er ret så umuglig at finde hjul til.
I know :wink: det er derfor jef foreslår/linker til et par org. 18" fælge længere oppe i tråden - så er der ikke så meget at bekymre sig om!
Mercedes Viano Ambiente 3.0 CDI V6-2007
Mercedes Vito 115 CDI 2.2-2006

http://www.campingeventyr.com/index.html
topflobber
Indlæg: 51
Tilmeldt: 6. dec 2010, 23:40

Re: Mercedes Vito 120 hvor store fælge?

Indlæg af topflobber »

Ulrik Stabell skrev:
topflobber skrev:
Den er ret så umuglig at finde hjul til.
I know :wink: det er derfor jef foreslår/linker til et par org. 18" fælge længere oppe i tråden - så er der ikke så meget at bekymre sig om!
De hjul du linker til, hvad hedder de hvis jeg skal ringe på dem ?
Besvar