Forruden dugger.

Alt vedrørende teknik
Besvar
Blauenfeldt
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18. nov 2014, 15:25

Forruden dugger.

Indlæg af Blauenfeldt »

Hej.

Jeg har en E-klasse fra 2009.

Jeg har det problem at min forrude dugger alt for meget - faktisk hver dag, hvilket er utroligt irriterende.

Det er ikke pollenfiltret, da jeg lige har opdaget at der ikke er noget pollenfilter i bilen.

Håber at nogen kan hjælpe med dette.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Forruden dugger.

Indlæg af BWJ »

Og filteret ude under torpedopladen ??
Dugger den hele tiden, eller forsvinder det hurtigt efter start ?
Dit klimaanlæg virker som det skal ??
ZOOM ZOOM.
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Forruden dugger.

Indlæg af Zoom »

Blauenfeldt skrev:Hej.

Jeg har en E-klasse fra 2009.

Jeg har det problem at min forrude dugger alt for meget - faktisk hver dag, hvilket er utroligt irriterende.

Det er ikke pollenfiltret, da jeg lige har opdaget at der ikke er noget pollenfilter i bilen.

Håber at nogen kan hjælpe med dette.
Som BWJ nævner - det kan være dit klima anlæg (aircon) - hvis kompressoren ikke kører, trækker den ikke fugt ud af luften i kabinen og så kan det være svært at få ruden tør. Det samme gælder selvfølgelig, hvis du har slået A/C fra :lol:

Jeg kører med A/C året rundt, det har det bedst af - så hul i at den bruger 0.1 L mere pr. 100 km ;o)

/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
jensen
Indlæg: 781
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:14

Re: Forruden dugger.

Indlæg af jensen »

Jeg har set på flere 212 hvor afløbsslangen fra klimaanlæg er rykket af dvs dem som afmonterer taxa udstyret gør det nemmest ved at trække slangen af med det resultat at vandet fra klimaanlæget løber ned i bunden af bilen prøv evt at løfte bundmåtten og mærk hvor fugtigt der er
Blauenfeldt
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18. nov 2014, 15:25

Re: Forruden dugger.

Indlæg af Blauenfeldt »

Hej.

Tak for jeres svar.

Forruden begynder først at dugge efter at jeg har kørt et stykke tid.

Når jeg trykker på "afdugningsknappen" forsvinder det hurtigt og a/c tændes automatisk.

Jeg plejer at slukke for a/c for at det ikke skal blive for koldt i bilen - men det er måske en fejl ?
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Forruden dugger.

Indlæg af Zoom »

Blauenfeldt skrev:Hej.

Tak for jeres svar.

Forruden begynder først at dugge efter at jeg har kørt et stykke tid.

Når jeg trykker på "afdugningsknappen" forsvinder det hurtigt og a/c tændes automatisk.

Jeg plejer at slukke for a/c for at det ikke skal blive for koldt i bilen - men det er måske en fejl ?
Forruden dugger fordi du "slæber" fugt ind i bilen, f.eks. din sko kan være fugtige, eller det regner, når luften blæser rundt fordamper vandet og sætter sig på ruden. Hvis du har A/C på trækker den fugten ud af luften, før den bliver blæst op på ruden.

Du kan sagtens køre med A/C koblet til konstant - A/C har to primære funktioner, den ene er at kunne køle længere ned end ude temperaturen (når der er behov for det), den anden er at trække fugt ud af luften.

Men uanset om A/C er tilkoblet eller ej, sørger dit klima anlæg for at regulere temperaturen til det du har sat den til, ved at blande passende mængder kold og varm luft. Så hvis du vil have 21 grader i bilen, så får du 21 grader - uanset om A/C er på eller ej :)

/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
Besvar