OBD tuning og syn/forsikring - nogen der har prøvet?

Alt vedrørende teknik
Besvar
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

OBD tuning og syn/forsikring - nogen der har prøvet?

Indlæg af Zoom »

Jeg overvejer - i stedet for at vælge snyde modellen med en boks tuning - at få min E200 OBD tunet til ca. samme effekt som en E220, samt efterfølgende at få den synet og registreret hos forsikrings selskabet, så den er fuldt lovlig - er der andre der har prøvet dette eller kan det overhovedet lade sig gøre?

Bilen er jo næsten teknisk identisk med en E220, samme motor, bremser osv. - det eneste der skulle adskille dem (har jeg læst mig til) er at der er biturbo i E220 (eller er det i E250?).

/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
Horup
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. dec 2012, 13:15

Re: OBD tuning og syn/forsikring - nogen der har prøvet?

Indlæg af Horup »

Chiptuning er lovligt og kræver ikke, så vidt jeg ved, ændringer ved forsikringsselskabet.
Det er jo den samme bil, bare tunet.

Der er dog en del ting som skal overholdes ved chiptuning f. eks må den ikke støje og forurene mere, og ved over 20% effektforøgelse skal bilproducenten have godkendt bremser, karosseri, mm. til at klare forøgelsen.
Det sidste burde dog ikke være et problem da E200-E250 er næsten ens.

Disse ting bliver kun til dels tjekket ved syn, og selv hvis den går igennem syn er det ikke nødvendigvis en godkendelse på at køretøjet er lovligt.

Jeg kender en Mercedes mekker som har kendskab til en kunde der har gode erfaringer med OBD tuning.
Han fik den på rullefelt og fik den pumpet op til 195heste, om det er for meget vil tiden nok vise :-P

Min gamle E300 210 blev chippet fra 177 heste til små 225 heste uden at det påvirkede syn, mm. den gik også længere på literen (det sagde jeg hvertfald til fruen, haha!).
2014 - S212 E200 fra 2012 med 256.000+ på klokken.
2012 - W210 E300 Turbo Diesel fra 99' med 450.0000 på klokken. (solgt)
2005 - W124 300D fra 90' med 680.0000 på klokken. (solgt)
Brugeravatar
JayZee
Indlæg: 287
Tilmeldt: 4. mar 2014, 13:16
Geografisk sted: Svendborg

Re: OBD tuning og syn/forsikring - nogen der har prøvet?

Indlæg af JayZee »

>Horup< Forsikringen dækker INTET, hvis du bliver indblandet i et uheld og de finder ud af at du kører med en boks :cry:
IMHO
Mvh
John
Solgt MB E320 CDI (R6) AVANTGARDE (2003) >600k km
MB E320 CDI (V6) AVANTGARDE (2007)
Horup
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. dec 2012, 13:15

Re: OBD tuning og syn/forsikring - nogen der har prøvet?

Indlæg af Horup »

JayZee skrev:>Horup< Forsikringen dækker INTET, hvis du bliver indblandet i et uheld og de finder ud af at du kører med en boks :cry:
Hvis det generelt er således at forsikringsselskaber ikke dækker ved chiptunet biler, kan det umuligt være lovligt at chiptune da det er lovkrav at man skal have en ansvarsforsikring på bilen.

Det er dog naturligt at man burde underrette sit forsikringsselskab hvis man har lavet effektforøgelse på bilen, da man så "måske" skal betale en anden premie.
Jeg kender dog ikke til nogen sager hvor et forsikringsselskab har droppet dækningen grundet chiptuning, kun hvor folk har monteret en anden motor eller udskiftet væsentlige komponenter i motoren.
2014 - S212 E200 fra 2012 med 256.000+ på klokken.
2012 - W210 E300 Turbo Diesel fra 99' med 450.0000 på klokken. (solgt)
2005 - W124 300D fra 90' med 680.0000 på klokken. (solgt)
Brugeravatar
JayZee
Indlæg: 287
Tilmeldt: 4. mar 2014, 13:16
Geografisk sted: Svendborg

Re: OBD tuning og syn/forsikring - nogen der har prøvet?

Indlæg af JayZee »

Et eksempel af samme skuffe:
For nogle år siden fik jeg stjålet en bil - til forsikringen var opgivet at jeg kørte 25.000 km/år - da forsikringen skulle udbetales (bilen blev fundet totalskadet) - regnede forsikringen ud at jeg måtte have kørt mere end 25k indenfor de sidste 12 mdr. og derfor blev udbetalingen reduceret tilsvarende :( Det var i småtingsafdelingen, men hvis det er uheld/personskade er det en helt anden historie!
IMHO
Mvh
John
Solgt MB E320 CDI (R6) AVANTGARDE (2003) >600k km
MB E320 CDI (V6) AVANTGARDE (2007)
Horup
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. dec 2012, 13:15

Re: OBD tuning og syn/forsikring - nogen der har prøvet?

Indlæg af Horup »

JayZee skrev:Et eksempel af samme skuffe:
For nogle år siden fik jeg stjålet en bil - til forsikringen var opgivet at jeg kørte 25.000 km/år - da forsikringen skulle udbetales (bilen blev fundet totalskadet) - regnede forsikringen ud at jeg måtte have kørt mere end 25k indenfor de sidste 12 mdr. og derfor blev udbetalingen reduceret tilsvarende :( Det var i småtingsafdelingen, men hvis det er uheld/personskade er det en helt anden historie!
Mega træls at få stjålet sin bil og efterfølgende få den tilbage i totalskadet tilstand!
Mht. de 25.000km/året, er min forsikring også skruet sådan sammen, her vil skaden blive dækket men selvrisikoen bliver øget hvis jeg har overskredet den aftalte kørelængde.
Selvrisikoen kan maks udgøre 32.000kr eller deromkring.

Mht. personskade skal det også bevises at ændringen var skyld i personskaden, f. eks kan forsikringsselskabet nægte at udbetale hele præmien hvis man kører en person ned og det bevises at det var fordi du som bilist kørte med nedslidte og ulovlige dæk.
2014 - S212 E200 fra 2012 med 256.000+ på klokken.
2012 - W210 E300 Turbo Diesel fra 99' med 450.0000 på klokken. (solgt)
2005 - W124 300D fra 90' med 680.0000 på klokken. (solgt)
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: OBD tuning og syn/forsikring - nogen der har prøvet?

Indlæg af BWJ »

Horup skrev:
JayZee skrev:Et eksempel af samme skuffe:
For nogle år siden fik jeg stjålet en bil - til forsikringen var opgivet at jeg kørte 25.000 km/år - da forsikringen skulle udbetales (bilen blev fundet totalskadet) - regnede forsikringen ud at jeg måtte have kørt mere end 25k indenfor de sidste 12 mdr. og derfor blev udbetalingen reduceret tilsvarende :( Det var i småtingsafdelingen, men hvis det er uheld/personskade er det en helt anden historie!
Mega træls at få stjålet sin bil og efterfølgende få den tilbage i totalskadet tilstand!
Mht. de 25.000km/året, er min forsikring også skruet sådan sammen, her vil skaden blive dækket men selvrisikoen bliver øget hvis jeg har overskredet den aftalte kørelængde.
Selvrisikoen kan maks udgøre 32.000kr eller deromkring.

Mht. personskade skal det også bevises at ændringen var skyld i personskaden, f. eks kan forsikringsselskabet nægte at udbetale hele præmien hvis man kører en person ned og det bevises at det var fordi du som bilist kørte med nedslidte og ulovlige dæk.
Hvad er det for et selskab ??
ZOOM ZOOM.
Horup
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. dec 2012, 13:15

Re: OBD tuning og syn/forsikring - nogen der har prøvet?

Indlæg af Horup »

BWJ skrev:
Horup skrev:
JayZee skrev:Et eksempel af samme skuffe:
For nogle år siden fik jeg stjålet en bil - til forsikringen var opgivet at jeg kørte 25.000 km/år - da forsikringen skulle udbetales (bilen blev fundet totalskadet) - regnede forsikringen ud at jeg måtte have kørt mere end 25k indenfor de sidste 12 mdr. og derfor blev udbetalingen reduceret tilsvarende :( Det var i småtingsafdelingen, men hvis det er uheld/personskade er det en helt anden historie!
Mega træls at få stjålet sin bil og efterfølgende få den tilbage i totalskadet tilstand!
Mht. de 25.000km/året, er min forsikring også skruet sådan sammen, her vil skaden blive dækket men selvrisikoen bliver øget hvis jeg har overskredet den aftalte kørelængde.
Selvrisikoen kan maks udgøre 32.000kr eller deromkring.

Mht. personskade skal det også bevises at ændringen var skyld i personskaden, f. eks kan forsikringsselskabet nægte at udbetale hele præmien hvis man kører en person ned og det bevises at det var fordi du som bilist kørte med nedslidte og ulovlige dæk.
Hvad er det for et selskab ??
Noget der hedder IDA Forsikring.
Det er en afdeling i Tryg forsikring.
2014 - S212 E200 fra 2012 med 256.000+ på klokken.
2012 - W210 E300 Turbo Diesel fra 99' med 450.0000 på klokken. (solgt)
2005 - W124 300D fra 90' med 680.0000 på klokken. (solgt)
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: OBD tuning og syn/forsikring - nogen der har prøvet?

Indlæg af Zoom »

Havde besøg af en assurandør fra Topdanmark i går og spurgte ind til hvordan de så på hvis man fik bilen OBD tunet (brugte ordet "øko-tuning", for at det ikke skulle lyde brian-agtigt) - fik at vide at der intet problem var med dem (eller forsikrings selskaber generelt), da det eneste de er interesseret i er, om bilen kan synes og godkendes med ændringen - de forholder sig kun til de oplysninger de trækker fra skat. Så hvis den er godkendt så forsikrer de den også.

Selvfølgelig skal man oplyse til selskabet at den har fået ændret effekt på motoren - hos Topdanmark ville det koste ca. 1100 mere om året end for en standard E200, den ville blive indplaceret som en E220 og gå op fra en "klasse 30" til en "klasse 32" (det blev vidst lidt fagspecifikt).

I øvrigt det første forsikringsselskab jeg har snakket med (brugte findforsikring.dk), som kunne lave en forsikring på MB'en, som nogenlunde kunne matche ALKA - de er lidt dyrere men ikke meget, måske i størrelsesorden 5-800 om året (jeg giver ca. 8K om året) - alle de andre vil have 12-15.000 eller slet ikke forsikre den eller kun hvis der var GPS sporing i.

Så nu skal jeg forbi og snakke med min synshal, for at høre hvad deres erfaringer er - nogen der ved om Landberg laver måling på udstødningen, når man får bilen tunet der?

/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
Horup
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. dec 2012, 13:15

Re: OBD tuning og syn/forsikring - nogen der har prøvet?

Indlæg af Horup »

Zoom skrev:Havde besøg af en assurandør fra Topdanmark i går og spurgte ind til hvordan de så på hvis man fik bilen OBD tunet (brugte ordet "øko-tuning", for at det ikke skulle lyde brian-agtigt) - fik at vide at der intet problem var med dem (eller forsikrings selskaber generelt), da det eneste de er interesseret i er, om bilen kan synes og godkendes med ændringen - de forholder sig kun til de oplysninger de trækker fra skat. Så hvis den er godkendt så forsikrer de den også.

Selvfølgelig skal man oplyse til selskabet at den har fået ændret effekt på motoren - hos Topdanmark ville det koste ca. 1100 mere om året end for en standard E200, den ville blive indplaceret som en E220 og gå op fra en "klasse 30" til en "klasse 32" (det blev vidst lidt fagspecifikt).

I øvrigt det første forsikringsselskab jeg har snakket med (brugte findforsikring.dk), som kunne lave en forsikring på MB'en, som nogenlunde kunne matche ALKA - de er lidt dyrere men ikke meget, måske i størrelsesorden 5-800 om året (jeg giver ca. 8K om året) - alle de andre vil have 12-15.000 eller slet ikke forsikre den eller kun hvis der var GPS sporing i.

Så nu skal jeg forbi og snakke med min synshal, for at høre hvad deres erfaringer er - nogen der ved om Landberg laver måling på udstødningen, når man får bilen tunet der?

/Thomas
12-15.000 er godt nok meget.
jeg giver selv omkring 4200kr/årligt i forsikring for E200'eren med 5000kr i selvrisiko ved Tryg.
Jeg har dog også husforsikring, en anden bilforsikring, mm. hos dem, så det har naturligvis en effekt rent rabat mæssigt og så bor jeg i Jylland.

Mht. syn snakede jeg med en gut igår som fortalte at bilen skal til "Registreringssyn" hvis det er foretaget konstruktive ændringer, f. eks Chiptuning.
Dette skal oplyses til synsstedet og dernæst skal den synes. Han mente det kostede 2 x syns gebyr, i.e. 800kr eller deromkring.
Går den igennem registrerings synet velvidende at den er chippet er den lovlig, jf. gutten jeg snakkede med.
Jeg ville nok alligevel snakke med synshallen om det :-)

ah ja, samme regler gælder hvis man f. eks sænker bilen, montere andre støddæmpere (sport), ændringer på karroseri, styretøjs ændringer, mm.
fandt dette link: http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og ... gssyn.aspx
2014 - S212 E200 fra 2012 med 256.000+ på klokken.
2012 - W210 E300 Turbo Diesel fra 99' med 450.0000 på klokken. (solgt)
2005 - W124 300D fra 90' med 680.0000 på klokken. (solgt)
Besvar