Side 1 af 2

Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

: 25. nov 2014, 16:54
af Hvam
Hej forum

Har skiftet laderelæg, da kul i det gamle var slidt op.
Alt virker igen, men jeg får en fejl i displayet som viser et batteri og skriver visit woorkshop. Er der nogen som ved hvor for og hvordan jeg evt kommer af med fejlmeldingen?

Bilen er en s211 220cdi fra 11/03

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

: 25. nov 2014, 17:13
af BWJ
Det plejer at være træt generator ell. batteri.
Prøv flg. drej nøgle ét hak, bladr så du står på temp. I kombiinstrumentet, tryk 2 gange på resetknappen, der vises nu volt.
Start bilen og se om volt ligger mell. 14-14,3

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

: 25. nov 2014, 19:09
af Hvam
Uv er 12,5 før start og 13,9 startet

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

: 25. nov 2014, 19:40
af BWJ
Hvam skrev:Uv er 12,5 før start og 13,9 startet
Det er lige I underkanten, hvis du er heldig kan det skyldes dit batteri måske har været underladet over længere tid, og derved skadet, - grundet din generator før rep.
Prøv at lade med en god lader natten over, eller med en C.Tech lader med recon program.

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

: 25. nov 2014, 21:43
af JTC
De spændinger du opgiver, er helt fine.

2 typiske fejl på el systemet på en w211er, er det ekstra batteri eller batteri styre modulet. Begge fejl giver fejlmeldingen i diplayet

Det kan også være hovet batteriet, men en hvilestrøm på 12.5 volt er virkelig pænt.. De fleste ligger på 12.5 med et halv gammelt batteri og bilen har ingen kvaler med disse spændinger. Du skal helt ned på under 10.4 volt i hvilestrøm eller under start før at der begynder og poppe fejl op og det ekstra batteri tager over.

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

: 25. nov 2014, 21:55
af JTC
Eventuelt prøv at mål spændingen på det lille ekstra batteri i motorumet. Spændingen skulle gerne være 12V eller der over

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

: 25. nov 2014, 22:30
af BWJ
Korrekt ladestrøm er mell. 14,2 – 14,4V ved +25°C, målt på batteriets poler. - længere er den ikke :wink:

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

: 25. nov 2014, 22:44
af BWJ
JTC skrev:De spændinger du opgiver, er helt fine.

2 typiske fejl på el systemet på en w211er, er det ekstra batteri eller batteri styre modulet. Begge fejl giver fejlmeldingen i diplayet

Det kan også være hovet batteriet, men en hvilestrøm på 12.5 volt er virkelig pænt.. De fleste ligger på 12.5 med et halv gammelt batteri og bilen har ingen kvaler med disse spændinger. Du skal helt ned på under 10.4 volt i hvilestrøm eller under start før at der begynder og poppe fejl op og det ekstra batteri tager over.
Du bliver da ved med det vrøvl :cry:

Hvis der er 12,5 v hvilestrøm er der 90% kapasitet på batteri.
Hvis der er 11,9 v hvilestrøm er der 40% kapasitet på batteri.
Hvis der er 10,5 v hvilestrøm er der 00% kapasitet på batteri.

Og batterier SKAL lades med 14,2-14,4V for ikke at blive ødelagt langt hurtigere end nødigt.

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

: 26. nov 2014, 07:49
af JTC
Arh, mon ikke jeg har rodet med en W211er eller 2 før :wink:

Ladespændingen er som du siger 14.4 volt på generatoren. Men det er altså ikke i tomgang at ganaratoren lader 100%.. Der skal motoren typisk gå 1.500 rpm..

Har man så strøm forbrug på bilen, så ville der være et spændingsfald mellem generator og batteri og de 14.4 volt, ville ikke kunne måles på batteriet.

Se eventuelt vedhæftet fil fra WIS
1623350791.jpg

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

: 26. nov 2014, 15:52
af BWJ
JTC skrev:Arh, mon ikke jeg har rodet med en W211er eller 2 før :wink:

Ladespændingen er som du siger 14.4 volt på generatoren. Men det er altså ikke i tomgang at ganaratoren lader 100%.. Der skal motoren typisk gå 1.500 rpm..

Har man så strøm forbrug på bilen, så ville der være et spændingsfald mellem generator og batteri og de 14.4 volt, ville ikke kunne måles på batteriet.

Se eventuelt vedhæftet fil fra WIS
1623350791.jpg
Uanset hvor mange 211'er og alle andre modeller du har rodet med, så ændrer det ikke faktum omkring spændingen på et batteri, og ladningsgrad :roll:
Og det er det jeg forholder mig til.

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

: 27. nov 2014, 20:51
af Hvam
Jeg tror nu ikke jeg har set et batteri i motorrummet, der er dog 2 ved rasavehjulet :mrgreen:

Jeg skal måske lave service i weekenden, mår bilen er på liften, kan jeg prøve at måle ladestrømmen på generatoren og se hvad den kigger på.

Var det en ven mulighed at tilslutte en lader og starte bilen for så at se om der kommer en fejlmelding?

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

: 27. nov 2014, 21:03
af BWJ
Hvam skrev:Jeg tror nu ikke jeg har set et batteri i motorrummet, der er dog 2 ved rasavehjulet :mrgreen:

Jeg skal måske lave service i weekenden, mår bilen er på liften, kan jeg prøve at måle ladestrømmen på generatoren og se hvad den kigger på.

Var det en ven mulighed at tilslutte en lader og starte bilen for så at se om der kommer en fejlmelding?
Det er kun hvis bilen har SBC bremser, at den har det lille i motorrummet, hvis den har sidder det under plastdækslet i venstre side af motorrum.
Du kan godt prøve med en lader.

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

: 27. nov 2014, 21:18
af Hvam
Jeg lod lige mærke til at fejlmeldingen kommer så snart der er tænding på, også uden motoren er startet? :|

De 2 ledninger som går til laderrelæget hvad er de til?

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

: 27. nov 2014, 21:28
af BWJ
Hvam skrev:Jeg lod lige mærke til at fejlmeldingen kommer så snart der er tænding på, også uden motoren er startet? :|

De 2 ledninger som går til laderrelæget hvad er de til?
Den ene er + fra tænding, den anden er styrestrøm til generator

Re: Skift af laderelæg (fejlmeldingen)

: 7. dec 2014, 11:49
af Hvam
Pt. har jeg ikke lge fundet fejlen, men jeg tror ikke det ligger i laderælæget da fejlmeldingen komme når tenningen slås til inden motor start. :wink:

jeg har dog lidt problemer med at finde en lader som lader med 14v, da vi renovere lidt på værkstedet :|