Nybegynder-hjælp: Hvilket COMAND system?

Alt vedrørende teknik
Besvar
mac85
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27. nov 2014, 12:45

Nybegynder-hjælp: Hvilket COMAND system?

Indlæg af mac85 »

Hej alle,

Jeg er helt ny i Mercedes-verdenen, så jeg håber I vil bære over med lidt rookie-spørgsmål :)

Jeg har i mandags fået mig en E500 Coupé årgang 2010, som jeg har fået importeret fra Tyskland.

Den generelle brug er jo ret selvforklarende, og jeg har også tidligere kørt i en 2012 E-klasse ind imellem, så det er ikke helt fremmed.

Jeg har dog et par spørgsmål angående COMAND systemet, som jeg håber I kan hjælpe med.

Bilen har COMAND system med Bluetooth osv. Jeg har også fået koblet min iPhone på, så jeg kan tage opkald gennem systemet, og det virker fint. Jeg havde dog regnet med, at jeg så også ville kunne spille musik fra telefonen ud gennem anlægget via Bluetooth (det kan man i den nyere E-klasse jeg har kørt i), men det kan jeg umiddelbart ikke få det til.

Når jeg forsøger at Google, kan jeg bare se at der findes flere versioner af systemet (http://en.wikipedia.org/wiki/Comand_APS), men jeg kan ikke lure hvilken version jeg har - nogen som kan se det ud fra det vedhæftede billede?

Jeg kan heller ikke finde et AUX-stik nogen steder. Manualen er på tysk, men jeg synes der står der skulle være et stik i handskerummet - det kan jeg slet ikke finde...?

I midterkonsollen sidder der under et stykke plastik et stik, som muligvis ligner noget til en ældre iPod eller noget i den stil. Nogen som ved hvad det er?

I udstyrslisten fra Mercedes (bilen er købt af Daimler, en werkswagen) står der følgende:

COMAND Online mit DVD-Wechsler 6-fach
Media Interface

Er der nogen som ud fra ovenstående kan fortælle mig hvad jeg har af system, og om det understøtter musik over Bluetooth? Hvis ikke, hvad er så bedste løsning? Installere noget Parrot værk eller?

Og hvis nogen vidste hvor der sad et Aux-stik ville det også være fedt :D

God aften!
Vedhæftede filer
Billede i kabinen
Billede i kabinen
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nybegynder-hjælp: Hvilket COMAND system?

Indlæg af Zoom »

Hej!

Jeg tvivler på at det er COMAND Online, hvis bilen er fra 2010 - så vidt jeg ved, var den udgave først at få fra 2012 modellerne (uden at jeg skal gøre mig klog på det).

Det stik du snakker om kunne dog godt være et media stik, som rigtig nok lyder som et iPod/iPhone stik af den gamle brede type - mener godt man kan få noget konverterings kabel/stik hvor man kan montere en nyere iPhone på det (igen uden at jeg skal gøre mig klog på det - har ikke selv iPhone).

Bluetooth streaming burde dog virke, så vidt jeg ved - har dog erfaret at det ikke er nok at telefonen er parret og forbundet med bluetooth - det gør kun at man kan ringe og modtage opkald. For at få musik streamet fra telefonen, skal du starte afspilning af musik og gå ind i media afspilning (der hvor du også kan vælge CD'er og MP3 fra SD kort), så vælger du bluetooth audio og vælger din telefon som kilde.

Derfra burde det faktisk også fungere, mht. skift af nummer frem/tilbage :)

/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
mac85
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27. nov 2014, 12:45

Re: Nybegynder-hjælp: Hvilket COMAND system?

Indlæg af mac85 »

Hej Zoom,

Tak for svaret.

Ud fra min Googlen undrer jeg mig også selv over det med Online, men det står bare sådan på listen... Muligvis en fejl.

Min første prioritet vil helt sikkert være Bluetooth streaming, men jeg synes ikke den figurerede på listen over mulige audio inputs... Tjekker lige igen i morgen. Hvis ikke den er der, er det så en softwareopdatering som mangler? Hvis Bluetooth telefoni og bluetooth streamin altid følges ad, burde det jo kunne lade sig gøre.

/Morten
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nybegynder-hjælp: Hvilket COMAND system?

Indlæg af Zoom »

mac85 skrev:Hej Zoom,

Tak for svaret.

Ud fra min Googlen undrer jeg mig også selv over det med Online, men det står bare sådan på listen... Muligvis en fejl.

Min første prioritet vil helt sikkert være Bluetooth streaming, men jeg synes ikke den figurerede på listen over mulige audio inputs... Tjekker lige igen i morgen. Hvis ikke den er der, er det så en softwareopdatering som mangler? Hvis Bluetooth telefoni og bluetooth streamin altid følges ad, burde det jo kunne lade sig gøre.

/Morten
Det kan være du skal ind i den skjulte menu og slå Bluetooth Audio til (under HU Parameter), det har jeg hørt om før.

Du kommer ind i menuen, ved at holde "læg på" + "1" + "#" nede i 10 sekunder.

Prøv at kigge i dette indlæg i MBWORLD forum: http://mbworld.org/forums/e-class-w212/ ... class.html

Du skal scrolle ned i indlæggene - der er et fra jinx420hat, som er meget udførligt (med skærmbilleder).

/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
mac85
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27. nov 2014, 12:45

Re: Nybegynder-hjælp: Hvilket COMAND system?

Indlæg af mac85 »

Zoom skrev:
mac85 skrev:Hej Zoom,

Tak for svaret.

Ud fra min Googlen undrer jeg mig også selv over det med Online, men det står bare sådan på listen... Muligvis en fejl.

Min første prioritet vil helt sikkert være Bluetooth streaming, men jeg synes ikke den figurerede på listen over mulige audio inputs... Tjekker lige igen i morgen. Hvis ikke den er der, er det så en softwareopdatering som mangler? Hvis Bluetooth telefoni og bluetooth streamin altid følges ad, burde det jo kunne lade sig gøre.

/Morten
Det kan være du skal ind i den skjulte menu og slå Bluetooth Audio til (under HU Parameter), det har jeg hørt om før.

Du kommer ind i menuen, ved at holde "læg på" + "1" + "#" nede i 10 sekunder.

Prøv at kigge i dette indlæg i MBWORLD forum: http://mbworld.org/forums/e-class-w212/ ... class.html

Du skal scrolle ned i indlæggene - der er et fra jinx420hat, som er meget udførligt (med skærmbilleder).

/Thomas
Det virkede - tusind tak! :)

Dog synes jeg det driller lidt med pairing af telefonen. Fik det først til at lykkes da jeg de-autorisede telefonen og tilføjede den igen med ekstern autorisation. Men så er det som om den kobler fra telefon-delen af COMAND anlægget - altså som om man kun kan bruge én ting ad gangen. Er det mig som gør noget forkert?
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nybegynder-hjælp: Hvilket COMAND system?

Indlæg af Zoom »

Det lyder mærkeligt, starter du parring fra telefonen eller fra COMAND?

Det kan være du skal starte det fra COMAND og godkende de tilladelser telefonen kommer med, når den forsøger at forbinde - hvis ikke det virker så slet telefonen i COMAND og prøv at starte parring fra telefonen i stedet...
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
mac85
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27. nov 2014, 12:45

Re: Nybegynder-hjælp: Hvilket COMAND system?

Indlæg af mac85 »

Zoom skrev:Det lyder mærkeligt, starter du parring fra telefonen eller fra COMAND?

Det kan være du skal starte det fra COMAND og godkende de tilladelser telefonen kommer med, når den forsøger at forbinde - hvis ikke det virker så slet telefonen i COMAND og prøv at starte parring fra telefonen i stedet...
Det er fra COMAND jeg starter det, vil jeg mene.

Helt konkret, så går jeg ind i Bluetooth Audio, får en liste frem over telefoner (der vises min egen så), og så vælger jeg ekstern autorisation, hvor COMAND så beder om en kode, som jeg så efterfølgende skal taste på telefonen også.

Hvis jeg prøver at gøre det "omvendt", altså hvor jeg bare vælger telefonen på listen, så kommer der bare fejl hver gang.

Er der en anden måde?
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nybegynder-hjælp: Hvilket COMAND system?

Indlæg af Zoom »

Det kan godt lyde som om du måske skal have opdateret software på din COMAND, der kunne godt være nogle fejl der er blevet rettet?

Er det iOS 7 eller 8 du har på mobilen? Hvis det er 8 er det nok ret sikkert den skal opdateres, pga. kompatibilitet. Det er ret ofte bluetooth ikke virker i håndfri, når mobilens software er opdateret, så skal man også opdatere bilens...

/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
mac85
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27. nov 2014, 12:45

Re: Nybegynder-hjælp: Hvilket COMAND system?

Indlæg af mac85 »

Zoom skrev:Det kan godt lyde som om du måske skal have opdateret software på din COMAND, der kunne godt være nogle fejl der er blevet rettet?

Er det iOS 7 eller 8 du har på mobilen? Hvis det er 8 er det nok ret sikkert den skal opdateres, pga. kompatibilitet. Det er ret ofte bluetooth ikke virker i håndfri, når mobilens software er opdateret, så skal man også opdatere bilens...

/Thomas
Det er iOS 8(.1.1), så det er nok der den ligger :)

Er det bare ud til Hessel og få gjort det, eller er der andre (bedre/billigere steder)? Bor i Aarhus.

Nogen som ved hvad det cirka koster?

Igen, mange tak for al hjælpen!
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nybegynder-hjælp: Hvilket COMAND system?

Indlæg af Zoom »

Så vidt jeg ved er det kun autoriserede Værksteder det kan gøre det - Hessel er et godt bud. Vil tro det er ½-1 værksteds time - der skal bare en tester på så kører det uden de skal gøre noget.

God idé at få opdateret kort data, mens den alligevel er inde (hvis du bruger navigation meget) det tager 2-4 timer, alt efter deres forbindelse til Tyskland (men man betaler kun et fast beløb - ca. 1200 tror jeg).

/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
mac85
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27. nov 2014, 12:45

Re: Nybegynder-hjælp: Hvilket COMAND system?

Indlæg af mac85 »

Zoom skrev:Så vidt jeg ved er det kun autoriserede Værksteder det kan gøre det - Hessel er et godt bud. Vil tro det er ½-1 værksteds time - der skal bare en tester på så kører det uden de skal gøre noget.

God idé at få opdateret kort data, mens den alligevel er inde (hvis du bruger navigation meget) det tager 2-4 timer, alt efter deres forbindelse til Tyskland (men man betaler kun et fast beløb - ca. 1200 tror jeg).

/Thomas
Jeg tager fat i dem - mange tak for hjælpen :)
mac85
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27. nov 2014, 12:45

Re: Nybegynder-hjælp: Hvilket COMAND system?

Indlæg af mac85 »

Nu har jeg lige talt med Hessel i Aarhus.

De opdaterer for 800 kr, men da jeg sagde specifikt det drejede sig om problemer med iOS8, fik jeg besked på at vente til der kommer en ny version til COMAND. Mercedes har åbenbart meldt ud at den aktuelle version ikke løser alle problemerne.

Nogen som har fået samme melding? Og som evt. ved hvornår der kommer ny version igen?
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nybegynder-hjælp: Hvilket COMAND system?

Indlæg af Zoom »

Hej Mac85,

Ikke at jeg tror du har brug for det, men jeg har fundet denne officielle Mercedes hjemmeside, hvor man kan blive guidet igennem hvordan man sætter forskellige telefoner op med Bluetooth til COMAND - du skal bare vælge hvilken Mercedes model/årgang og hvilken mobil telefon du har.

http://www.mercedes-benz-mobile.com/
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
mac85
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27. nov 2014, 12:45

Re: Nybegynder-hjælp: Hvilket COMAND system?

Indlæg af mac85 »

Zoom skrev:Hej Mac85,

Ikke at jeg tror du har brug for det, men jeg har fundet denne officielle Mercedes hjemmeside, hvor man kan blive guidet igennem hvordan man sætter forskellige telefoner op med Bluetooth til COMAND - du skal bare vælge hvilken Mercedes model/årgang og hvilken mobil telefon du har.

http://www.mercedes-benz-mobile.com/
Kiggede lige, og der stod at iOS8 ikke var understøttet, men at 8.1 er. Er det ikke sådan vedhæftede skal tolkes?

Hvis ja, kunne det jo godt være jeg lige skulle opdatere den alligevel hvis nu det er en gammel version jeg kører med?
Vedhæftede filer
Screenshot
Screenshot
Screen Shot 2014-12-04 at 11.50.19.png (10.65 KiB) Vist 14543 gange
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nybegynder-hjælp: Hvilket COMAND system?

Indlæg af Zoom »

Ja, det lyder jo som om at den nye opdatering skulle fungere med din mobil - om ikke andet, så fungerer den nok bedre end den gamle version du har i nu, det er jo et forsøg værd! :)

/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
Besvar