Gearkasse igen igen, og måske igen :-)

Alt vedrørende teknik
MB cruizer
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Gearkasse igen igen, og måske igen :-)

Indlæg af MB cruizer »

Godt at høre det spiller. Jeg har selv haft held til at fjerne de sidste "det kan jeg ikke li´" ting fra min
722.612 gearkasse ved at give den en Liqui-Moly "ATF" additiv". det er en tube med 250mL i .
Tror dog ikke man skal bruge den på en 722.9XX gearkasse da den bruger en helt speciel olie.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Gearkasse igen igen, og måske igen :-)

Indlæg af BWJ »

MB cruizer skrev:Godt at høre det spiller. Jeg har selv haft held til at fjerne de sidste "det kan jeg ikke li´" ting fra min
722.612 gearkasse ved at give den en Liqui-Moly "ATF" additiv". det er en tube med 250mL i .
Tror dog ikke man skal bruge den på en 722.9XX gearkasse da den bruger en helt speciel olie.
"Tror dog ikke man skal bruge den på en 722.9XX" eller på en hvilken som helst aut. gearkasse :?
ZOOM ZOOM.
MB cruizer
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Gearkasse igen igen, og måske igen :-)

Indlæg af MB cruizer »

"Tror dog ikke man skal bruge den på en 722.9XX" eller på en hvilken som helst aut. gearkasse :? [/quote]

:D

Tjah. Additiver har altid været et åbent emne. Jeg selv har kun haft gode oplevelser. Heldigvis. :)
Jeg vil dog anbefale at man skal altid selv vurdere om man tør tage chancen. :!:
Har jeg en autogearkasse der hugger lidt eller skifter hårdt (som en olieskift/indkøring/nulstilling etc ikke kan klare) så får den omtalte
ATF additiv og så er den klaret de næste 25000 km. På min egen MB tilsætter jeg altid men dog kun ved et komplet olieskift+filter
(hver 50000km) eller ved en mellem service (25000 km) som bare er en afsugning af gearkasse (cirka 3/4 af olien kommer af).
Mit indtryk er at de er sarte og der skal ikke meget til, det samme med motorolie : Jeg skifter hver 7000 km uden pardon og altid filtre også.
Her bruger jeg så en billigere 10w-40 delsyntetisk olie istedet.
Set med andres service øjne så skifter jeg for tit. Tager jeg fejl ønsker jeg ikke at have ret 8)

På de nyeste modeller af gearkasse med 7 eller flere trin ville jeg dog ikke turde at tilsætte noget før at der ikke var andre muligheder
end et komplet gearkasseskift tilbage alligevel. Den ATF jeg henviste til er også listet som kun passende til en Dextron II og III olie.

Jeg ser det dog som : Alle fuldsyntetiske olier er fyldt med additiver fra fabrikken. Det kan ikke
gøre meget negativ forskel at tilsætte yderligere. Selve olien bruges kun til køling og til at transportere
additiverne rundt. Den "rå" olie har ingen praktisk smørefilm/rivehindring mere, det ligger i additiverne.

Fabrikanterne af additiver dækker sig også ind og siger "det kan ikke skade" underforstået det behøver heller ikke at virke.
Det kan man nok bedst kalde for "plausibelt fornægtelse" af ansvar hvis nu een eller anden motor/gearkasse tager billeten bagefter.

Delsyntetiske eller mineralske olier er en hel anden sag, dog bruger jeg selv også additiver her til manuel gear og motor.

Jeg bruger gerne smøreolie portaler som https://erhverv.unox.dk/Smoereskema til at tjekke op på hvilke olier der anbefales.
Også fordi der kan findes oplysninger til alle mulige andre maskiner som jeg løber ind i i mit virke.

En lang smøre (haha :D ) til en kort kommentar men det er mine "olie" erfaringer efter nu 25 års reparation af alt mellem himmel og jord.
Jeg hører gerne om andres ang. additiver. Om ikke andet så til forummets arkiv hvis der er nogen der en dag laver en søgning.
Besvar