vibrationer i tomgang.

Alt vedrørende teknik
Besvar
MB cruizer
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: Vestsjælland

vibrationer i tomgang.

Indlæg af MB cruizer »

Først : Hej drenge, længe siden men tiden går uden man lægger mærke til det.

Problem : W202 2,5 Turbo Diesel vibrerer i tomgang.

Jeg har lige lavet stor service med svejsning af udstødning+4xbremser+2xbaghjulslejer+2xtrækaklser mm.
Herefter lægger jeg mærke til at motoren ryster mere i tomgang end normalt.
Jeg kan tydeligt se rattet hoppe. Jeg opdager så at generatoren er stået af (1 diode brændt igennem) selvom jeg ikke har lavet noget der skulle kunne gøre det.
Jeg formoder så bare at generatoren ikke belaster remmen nok og derfor hopper den. Rem og tilbehør var alligevel 75000km gammel.

Så jeg skifter følgende : Generator, multirib-rem, gasstempel til rem og rulle til rem (leje var dårligt).
Opstrammerrullens ophæng ("knoglen") har jeg haft skilt ad, renset, omsmurt og samlet. lejer i "knoglen" var ok.

Den vibrerer stadig. Jeg kan se opstrammer rullen hopper een god 5-6mm op og ned i tomgang hvilket også giver tomgangen en høj og hurtig klaprende lyd.
Stemplet (det nye) bliver MEGET varm af de der hurtige små bevægelser, har målt den til 104 grader celsius med et infrarød termometer!

Hvis jeg piller gasstemplet fra forsvinder lyden men remmen vibrerer så lidt mere.

Den kan jeg ikke lige hitte ud af..Er det :

Den svejste udstødning der er for stiv ? Den har et stykke flex isvejst.
Et motorophæng der er blevet træt ?
Et mekanisk problem ? Motoren lyder og trækker som normalt.
Et elektronisk problem ? Noget styring i forbindelse med tomgang ?
Dæmperen i krumtappens fladrems hjul ?
Er fjederen på opstrammerrullen måske for slap ? Føltes ikke sådanne.
Ingen fejlkoder heller.

Er der nogen der har haft noget lignende før ?
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: vibrationer i tomgang.

Indlæg af JTC »

Har motoren kørt 75.000 eller 750.000 ?
Tænkte jo også på en dårlig dyse.

Men ellers så er motor ophænget mit bud
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
MB cruizer
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: vibrationer i tomgang.

Indlæg af MB cruizer »

Hej JTC

Det er rem, rulle og gasdæmper der er 75000 km gl.
Bilen har gået 600k eller deromtrent.
Så ja, gummibøsninger/motorophæng og måske gearkasse ophæng men jeg
har dog skiftet det bagerste for et par år siden.

Og ellers må jeg hive dyser ud og støve min gl dyseprøvestation af.

Tak for input.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: vibrationer i tomgang.

Indlæg af BWJ »

MB cruizer skrev:Hej JTC

Det er rem, rulle og gasdæmper der er 75000 km gl.
Bilen har gået 600k eller deromtrent.
Så ja, gummibøsninger/motorophæng og måske gearkasse ophæng men jeg
har dog skiftet det bagerste for et par år siden.

Og ellers må jeg hive dyser ud og støve min gl dyseprøvestation af.

Tak for input.
Din rem der hopper, det er dit friløbsleje (remskive) på generator der er defekt, skift og den kører igen.
Hvis du tager fat I motor (slukket) og rykker kraftigt sideværks I den, og den "slasker" rundt,og virker meget løs, så skift motorophæng
ZOOM ZOOM.
MB cruizer
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: vibrationer i tomgang.

Indlæg af MB cruizer »

Uhmmm, der er ikke friløbshjul på den generator jeg har fået
men det var der heller ikke på den Bosch jeg fjernede i sin tid.
(det er 2 generatorer siden nu)

Kan være du har ret ? Jeg er nødt til at spørge Mercedes selv så.

Ang motorophæng. Der findes så et utal af fabrikater (uoriginale)
Mapco, Metzger, Swag og Vaico og andre. Er der nogen der har erfaringer
med hvilke man IKKE skal bruge ? Tænker på noget gummi der lynhurtigt bliver hårdt
og så er man lige vidt...
MB cruizer
Indlæg: 68
Tilmeldt: 26. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: vibrationer i tomgang.

Indlæg af MB cruizer »

Update :

Opstramningsfjederen (den der er inde i en gummitylle) var ikke
så stram som den åbenbart skal være. Den var blevet lidt lang i "krog-enderne". :oops:

Ved at løsne bolten og stramme 4mm mere op i det sorte plastikbeslag (som fjederen hænger i)
forsvandt vibrationerne. :o

En opstraming af enderne fjernede mislyden. Skal dog skifte til en ny, kan se gummiet er blevet hårdt også.

Tjah. det behøver ikke at være de værste ting man først leder efter :D
Besvar