kan man "kode" lys på w204

Alt vedrørende teknik
Besvar
aknedude
Indlæg: 65
Tilmeldt: 1. feb 2015, 15:47

kan man "kode" lys på w204

Indlæg af aknedude »

har haft en del VW og der kan man kode alt muligt, er det muligt at kode feks. lys på Mercedes, så man feks. kan bruge tågelyset som Kørelys?? altså uden at skulle tænde for noget. så lyskontakten står på 0
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: kan man "kode" lys på w204

Indlæg af tømreren »

Jeg har for nyligt forespurgt på samme operation i min 'Vito', her var auto-elektrikerens svar, det kan man ikke. Det skal ændres ved ledningsarbejde, formodentlig i lyskontakten.

Så det er formodentlig samme procedure i dit tilfælde.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
aknedude
Indlæg: 65
Tilmeldt: 1. feb 2015, 15:47

Re: kan man "kode" lys på w204

Indlæg af aknedude »

how oldschool, det må gøres,
frem med kolben.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: kan man "kode" lys på w204

Indlæg af tømreren »

Ja, jeg blev også forbavset over konklusionen.

Så jeg overvejer også selv loddekolben.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
oej
Indlæg: 113
Tilmeldt: 23. sep 2010, 17:45

Re: kan man "kode" lys på w204

Indlæg af oej »

Inden i nu begynder at ødelægge/klippe i ledningsnettet. Kan jeg oplyse det er ulovligt at bruge Tågelygter som kørelys.
Tågelygter må kun bruges ved nedsat sigtbarhed. at køre med dem tændt om dagen udløser en bøde hvis man møder politiet.

De biler som kører med tågelygteligende lygter med kørelys (F.eks skoda)
Har en maks. lysstyrke på 21 Watt. Og ikke 55 Watt som en tågelygte har.

Oej
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: kan man "kode" lys på w204

Indlæg af tømreren »

oej skrev:Inden i nu begynder at ødelægge/klippe i ledningsnettet. Kan jeg oplyse det er ulovligt at bruge Tågelygter som kørelys.
Tågelygter må kun bruges ved nedsat sigtbarhed. at køre med dem tændt om dagen udløser en bøde hvis man møder politiet.

De biler som kører med tågelygteligende lygter med kørelys (F.eks skoda)
Har en maks. lysstyrke på 21 Watt. Og ikke 55 Watt som en tågelygte har.

Oej
Det er ikke korrekt!

Man må som kørelys, udenfor lygtetændingstid, benytte nærlys, reduceret nærlys, kørelyslygter eller tågelygter.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
W204320CDI
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16. feb 2012, 18:57
Geografisk sted: Østjylland

Re: kan man "kode" lys på w204

Indlæg af W204320CDI »

Fuldstændig enig med tømreren. Reglerne er anført i færdselslovens § 33 a:

§ 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.
W204 - 320 CDI - årgang 10/2007 (model 2008)
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: kan man "kode" lys på w204

Indlæg af tømreren »

W204320CDI skrev:Fuldstændig enig med tømreren. Reglerne er anført i færdselslovens § 33 a:

§ 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.
Lige nøjagtig, jeg havde blot ikke tid til at finde og kopiere bekendtgørelsen.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
aknedude
Indlæg: 65
Tilmeldt: 1. feb 2015, 15:47

Re: kan man "kode" lys på w204

Indlæg af aknedude »

iøvrigt har færdselspolitiet lige tabt en sag i højesteret vedr. kørsel med tågeforlygter, den kendelse gør at det er tilladt at køre med tændt tågeforlys og drejelys på personbiler
W204320CDI
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16. feb 2012, 18:57
Geografisk sted: Østjylland

Re: kan man "kode" lys på w204

Indlæg af W204320CDI »

iøvrigt har færdselspolitiet lige tabt en sag i højesteret vedr. kørsel med tågeforlygter, den kendelse gør at det er tilladt at køre med tændt tågeforlys og drejelys på personbiler
Nej - det er ikke korrekt. Sagen omhandlede anvendelse af tågeforlygter under samtidig anvendelse af nærlys uden for lygtetændingstiden. Byretten i Herning frifandt den 10. september 2014 en bilist for at køre med for meget lys (tågeforlygter og nærlys) uden for lygtetændingstiden. Procesbevillingsnævnet gav tilladelse til, at anklagemyndigheden kunne få sagen prøvet ved Vestre Landsret - og den 15. januar 2015 blev der afsagt kendelse, hvor det blev fastslået, at det er strafbart at køre med for meget lys.

Afgørelsen kan læses her:
http://www.domstol.dk/Herning/nyheder/d ... domaf.aspx
W204 - 320 CDI - årgang 10/2007 (model 2008)
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: kan man "kode" lys på w204

Indlæg af tømreren »

Jeg forstår slet ikke der er blevet en sag ud dette!

Det er nærmest børnelærdom at det er ulovligt at køre med tågelygter tændt samtidig med nærlys i tilfælde hvor der ikke er nedsat sigtbarhed.

At en masse tosser og 'Brian'er så alligevel gør det, smitter åbenbart af på 'almindelige' mennesker som så fejlagtigt tror det ER lovligt....

Jeg skal beklage hvis jeg støder nogle herinde med navnet 'Brian', det er naturligvis ikke møntet på jer personligt.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
aknedude
Indlæg: 65
Tilmeldt: 1. feb 2015, 15:47

Re: kan man "kode" lys på w204

Indlæg af aknedude »

mit spøgsmål var kun i retning om kodning af kørelys (DRL) i tågeforlygterne, er fløjtene ligeglad med om det er lovligt ell. ej.
Senest rettet af aknedude 20. feb 2015, 16:19, rettet i alt 1 gang.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: kan man "kode" lys på w204

Indlæg af tømreren »

aknedude skrev:mit spøgsmål kun i retning om kodning af kørelys (DRL) i tågeforlygterne, er fløjtene ligeglad med om det er lovligt ell. ej.
Hov hov, jeg bemærker blot, at vil du benytte tågelygterne som kørelys, er dette jo netop fuldt lovligt!
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Besvar