Da jeg er ny i Mercedes og automatgear regi, så har jeg flg. Spørgsmål!
Er det normalt at gear skiftet kan være lidt hårdt når gearolien er kold?
Nogle gange rykker bilen lidt når man skifter fra p til r, men igen kun når den er kold!
Men når den er varm (lidt varmere, efter ca. 5 min) er der ingen problemer, så skifter den Mercedes agtigt
Min Mercedes gør det ikke, men har også helt frisk olie og filter (5 dage).
Min Citroen med samme type gearkasse gør det.
Efter hvad jeg kender til andre biler, er det ikke usædvanligt.
Med venlig hilsen
Briand de la Motte
Mercedes Sprinter 315 CDi Aut. Chassis 3,5T. Årg. '06 W906
Jeg tror det er helt normalt Eddie, min gør det også når den er kold, både med min nye gearkasse og den gamle... så må vi se om den 3 også gør det, der er metal grums i olien selv om den kun har kørt 137000 med km garanti... så nu bliver det en tur til ATT24 i Tyskland med 1 års garanti....
Ved det faktisk ikke, det er en tysker!
Har fået to A og et B service i Tyskland, samt et B service i Danmark da jeg købte den.
Der står ikke noget om gearkasse olie i servicebogen, så det har den nok ikke!
Hvor tit skal det foregå?
JTC det var lidt for indforstået.l Hvad er et gearkasse service?
Er det en del af normalt service, eks med filter og olieskift uden gennem skylning?
MB Malmø sagde til mig at de skiftede olien ved 50.000km for at tage evt spåner fra tilkørselen, herefter skiftede man ikke mere i bilens levetid.
Spurgte ham en gang til for at være helt sikker det han sagde,men så blev der kigget opgivende på mig og han sagde at det var bestemt ikke nødvendigt.
Det er vel at bede om problemer på sigt?
Så hvad indebærer almindeligt "gearkasse service"?
Hvis ikke man er tilhænger af dyre værksteds anbefales gearkasse skylning for hver 50000 km.
Et alm. gearkasseservice omfatter kun oliefilter og det olie der selv kan løbe af, dvs. 4-4½ liter ud af de 8 liter der er på, med andre ord man fortynder man kun den dårlige "mælk" - og hvad der ligger af slam i konverter og oliekøler kommer ikke ud, men blandes med den fine rene olie !!!. gæt selv hvad der sker over tid
Derfor skylning hvor ALT renses igennem til skueglas i maskine er HELT ren.
Min har kørt 80000 km. og har fået skiftet 2 gange allerede, første gang efter 35000 (tidligere ejer var hysterisk) og har fået skiftet her for 14 dage siden, dog kun skift ikke skylning, da Automatgear centret sagde at de ikke ville stjæle mine penge, hvis den kører som den skal, er skylning ikke nødvendigt fik jeg at vide, den besked har jeg fået flere steder. Mercedes har ry for at holde evigt. men det passer på ingen måde, de går mindst lige så meget i stykker som alle andre mærker.
Fy da.
Min Citroen kører med en ZF gearkasse magen til mange af Merccedes' modeller.
Den er "livstidssmurt"... Så den skal der aldrig gøres noget ved.
Når den samme gearkasse ligger i en Peugeot med samme motor, skal den serviceres...
Det lyder da HELT sandsynligt... - NOT!
Anyway.
Hvis vi nu siger at den skal have en skylning for hver 50-60.000 km.
Giver det så ikke nogenlunde samme effekt blot at skifte olie og filter for hver 30.000?
Rent matmatisk burde det jo give det samme. - Dog med den ekstra feature at filteret skiftes dobbelt så ofte.
Kan man selv gøre det?
Jeg har prøvet det én gang på en Renault for mere end 20 år siden.
Det kostede mig en ny gearkasse. - Jeg har aldrig fundet ud af hvad der gik galt...
Men efter at have set masser af Youtube videoer er det vel "bare" at tømme gennem bundproppen.
Pille bundkarret af, udskifte filteret og bundkarspakningen, montere igen og hælde frisk olie på, ikke?
Med venlig hilsen
Briand de la Motte
Mercedes Sprinter 315 CDi Aut. Chassis 3,5T. Årg. '06 W906
Briand de la Motte skrev:Fy da.
Min Citroen kører med en ZF gearkasse magen til mange af Merccedes' modeller.
Den er "livstidssmurt"... Så den skal der aldrig gøres noget ved.
Når den samme gearkasse ligger i en Peugeot med samme motor, skal den serviceres...
Det lyder da HELT sandsynligt... - NOT!
Anyway.
Hvis vi nu siger at den skal have en skylning for hver 50-60.000 km.
Giver det så ikke nogenlunde samme effekt blot at skifte olie og filter for hver 30.000?
Rent matmatisk burde det jo give det samme. - Dog med den ekstra feature at filteret skiftes dobbelt så ofte.
Kan man selv gøre det?
Jeg har prøvet det én gang på en Renault for mere end 20 år siden.
Det kostede mig en ny gearkasse. - Jeg har aldrig fundet ud af hvad der gik galt...
Men efter at have set masser af Youtube videoer er det vel "bare" at tømme gennem bundproppen.
Pille bundkarret af, udskifte filteret og bundkarspakningen, montere igen og hælde frisk olie på, ikke?
Hvis vi nu siger at den skal have en skylning for hver 50-60.000 km.
Giver det så ikke nogenlunde samme effekt blot at skifte olie og filter for hver 30.000?
Rent matmatisk burde det jo give det samme. - Dog med den ekstra feature at filteret skiftes dobbelt så ofte.
Sjovt regnestykke ? der er så totalt skiftet 8 liter olie - hvoraf halvdelen er fortyndet slam - go plan