tømreren skrev:Hverken i princippet eller matematisk giver det samme resultat, langt fra.
Hvis nu I prøver at tegne det ind i en graf (jeg kan ikke finde ud af at vedhæfte billeder).BWJ skrev:Sjovt regnestykke ? der er så totalt skiftet 8 liter olie - hvoraf halvdelen er fortyndet slam - go plan
Km udad X-aksen og % "olieslid" opad Y-aksen.
Ved normalt skift-skyl-60.000 km, vil man få en kurve som starter i (0,0) og stiger jævnt til 100% ved 60.000 km for derefter at starte på 0% og igen stige til 100% ved 120.000 km og så fremdeles.
Hvis man skifter halvdelen af olien for hver 30.000 km, vil man få en skiften op og ned mellem noget der ligner 25% og 75%.
Ja, man vil aldrig køre med helt ren olie, men man vil heller aldrig køre med helt slidt olie.
Ser man bort fra hyppigere filterskift (som jo kun kan gavne) er slutresultatet over mange km det samme (ca.).
Det var jo også kun for at fortælle, hvor forskelligt samme mekanik kan behandles af forskellige mærker.tømreren skrev:Derudover giver jeg ikke meget for 'livstidssmurt', som du kalder det, når man tager den kæmpe belastning en gearkasse er udsat for, i betragtning.
Min Citroen FÅR skam skiftet og skyllet.
Og her taler vi kun skift af halvdelen af olien og filteret, ikke?tømreren skrev:Og om man selv kan gøre det, sagtens.
Man kan ikke selv lave skylningen, vel?
Eller kunne man evt. koble slangerne (eller er det rør) fra oliekøleren og stikke dem i 2 forskellige bøtter.
1 til spildolie og 1 med frisk olie, og så bare lade motoren gøre arbejdet?