Automatgear og kold olie

Alt vedrørende teknik
Eddie
Indlæg: 26
Tilmeldt: 8. feb 2015, 22:10

Automatgear og kold olie

Indlæg af Eddie »

Da jeg er ny i Mercedes og automatgear regi, så har jeg flg. Spørgsmål!

Er det normalt at gear skiftet kan være lidt hårdt når gearolien er kold?
Nogle gange rykker bilen lidt når man skifter fra p til r, men igen kun når den er kold!

Men når den er varm (lidt varmere, efter ca. 5 min) er der ingen problemer, så skifter den Mercedes agtigt :)

Det er en c220 fra 2010 med kun 100.000 km
E350 s212 3.0cdi 252hk 7g aut.st avantgarde AMG style, airmatic, lane assist, 2013 104.000km
solgt C220 w204 2.2cdi 170hk 5g aut.st.van avantgarde, Harman Kardon logic 7, Webasto fyr, Scrolling Knob Wheel upgrade, 2010 168.000km
Briand de la Motte
Indlæg: 80
Tilmeldt: 3. dec 2012, 13:04

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af Briand de la Motte »

Min Mercedes gør det ikke, men har også helt frisk olie og filter (5 dage).
Min Citroen med samme type gearkasse gør det.
Efter hvad jeg kender til andre biler, er det ikke usædvanligt.
Med venlig hilsen
Briand de la Motte
Mercedes Sprinter 315 CDi Aut. Chassis 3,5T. Årg. '06 W906
TonnyL
Indlæg: 364
Tilmeldt: 20. jul 2012, 12:51

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af TonnyL »

Jeg tror det er helt normalt Eddie, min gør det også når den er kold, både med min nye gearkasse og den gamle... så må vi se om den 3 også gør det, der er metal grums i olien selv om den kun har kørt 137000 med km garanti... så nu bliver det en tur til ATT24 i Tyskland med 1 års garanti....
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af JTC »

Har den fået skiftet olie og filter?
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Eddie
Indlæg: 26
Tilmeldt: 8. feb 2015, 22:10

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af Eddie »

Ved det faktisk ikke, det er en tysker!
Har fået to A og et B service i Tyskland, samt et B service i Danmark da jeg købte den.
Der står ikke noget om gearkasse olie i servicebogen, så det har den nok ikke!
Hvor tit skal det foregå?
E350 s212 3.0cdi 252hk 7g aut.st avantgarde AMG style, airmatic, lane assist, 2013 104.000km
solgt C220 w204 2.2cdi 170hk 5g aut.st.van avantgarde, Harman Kardon logic 7, Webasto fyr, Scrolling Knob Wheel upgrade, 2010 168.000km
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af tømreren »

Få foretaget en gennemskylning af gearkassen for hver 50.000 km, så er du på den sikre side.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Briand de la Motte
Indlæg: 80
Tilmeldt: 3. dec 2012, 13:04

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af Briand de la Motte »

tømreren skrev:Få foretaget en gennemskylning af gearkassen for hver 50.000 km, så er du på den sikre side.
WHAT???
Hos Mercedes siger de 120.000 km til min???
Er der så meget forskel på gearkasserne eller har jeg fået forkert info?
Med venlig hilsen
Briand de la Motte
Mercedes Sprinter 315 CDi Aut. Chassis 3,5T. Årg. '06 W906
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af tømreren »

Du er blevet fejlinformeret.

Mercedes Benz er komplet inkompetente og aner ikke hvad de taler om.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af JTC »

Et gearkasse skyld per 50.000km er nok en overdrivelse.
Hvis man holder sig til et gearkasse service per 50.000-60.000km, Så er det som det skal være.
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af ThomasDK »

JTC det var lidt for indforstået.l Hvad er et gearkasse service?
Er det en del af normalt service, eks med filter og olieskift uden gennem skylning?

MB Malmø sagde til mig at de skiftede olien ved 50.000km for at tage evt spåner fra tilkørselen, herefter skiftede man ikke mere i bilens levetid.
Spurgte ham en gang til for at være helt sikker det han sagde,men så blev der kigget opgivende på mig og han sagde at det var bestemt ikke nødvendigt.


:shock:


Det er vel at bede om problemer på sigt? :?
Så hvad indebærer almindeligt "gearkasse service"?
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af BWJ »

Hvis ikke man er tilhænger af dyre værksteds anbefales gearkasse skylning for hver 50000 km.
Et alm. gearkasseservice omfatter kun oliefilter og det olie der selv kan løbe af, dvs. 4-4½ liter ud af de 8 liter der er på, med andre ord man fortynder man kun den dårlige "mælk" - og hvad der ligger af slam i konverter og oliekøler kommer ikke ud, men blandes med den fine rene olie !!!. gæt selv hvad der sker over tid :?
Derfor skylning hvor ALT renses igennem til skueglas i maskine er HELT ren.
ZOOM ZOOM.
aknedude
Indlæg: 65
Tilmeldt: 1. feb 2015, 15:47

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af aknedude »

Min har kørt 80000 km. og har fået skiftet 2 gange allerede, første gang efter 35000 (tidligere ejer var hysterisk) og har fået skiftet her for 14 dage siden, dog kun skift ikke skylning, da Automatgear centret sagde at de ikke ville stjæle mine penge, hvis den kører som den skal, er skylning ikke nødvendigt fik jeg at vide, den besked har jeg fået flere steder. Mercedes har ry for at holde evigt. men det passer på ingen måde, de går mindst lige så meget i stykker som alle andre mærker.
Briand de la Motte
Indlæg: 80
Tilmeldt: 3. dec 2012, 13:04

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af Briand de la Motte »

Fy da.
Min Citroen kører med en ZF gearkasse magen til mange af Merccedes' modeller.
Den er "livstidssmurt"... Så den skal der aldrig gøres noget ved.
Når den samme gearkasse ligger i en Peugeot med samme motor, skal den serviceres...
Det lyder da HELT sandsynligt... - NOT!

Anyway.
Hvis vi nu siger at den skal have en skylning for hver 50-60.000 km.
Giver det så ikke nogenlunde samme effekt blot at skifte olie og filter for hver 30.000?
Rent matmatisk burde det jo give det samme. - Dog med den ekstra feature at filteret skiftes dobbelt så ofte.

Kan man selv gøre det?
Jeg har prøvet det én gang på en Renault for mere end 20 år siden.
Det kostede mig en ny gearkasse. - Jeg har aldrig fundet ud af hvad der gik galt...
Men efter at have set masser af Youtube videoer er det vel "bare" at tømme gennem bundproppen.
Pille bundkarret af, udskifte filteret og bundkarspakningen, montere igen og hælde frisk olie på, ikke?
Med venlig hilsen
Briand de la Motte
Mercedes Sprinter 315 CDi Aut. Chassis 3,5T. Årg. '06 W906
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af BWJ »

Briand de la Motte skrev:Fy da.
Min Citroen kører med en ZF gearkasse magen til mange af Merccedes' modeller.
Den er "livstidssmurt"... Så den skal der aldrig gøres noget ved.
Når den samme gearkasse ligger i en Peugeot med samme motor, skal den serviceres...
Det lyder da HELT sandsynligt... - NOT!

Anyway.
Hvis vi nu siger at den skal have en skylning for hver 50-60.000 km.
Giver det så ikke nogenlunde samme effekt blot at skifte olie og filter for hver 30.000?
Rent matmatisk burde det jo give det samme. - Dog med den ekstra feature at filteret skiftes dobbelt så ofte.

Kan man selv gøre det?
Jeg har prøvet det én gang på en Renault for mere end 20 år siden.
Det kostede mig en ny gearkasse. - Jeg har aldrig fundet ud af hvad der gik galt...
Men efter at have set masser af Youtube videoer er det vel "bare" at tømme gennem bundproppen.
Pille bundkarret af, udskifte filteret og bundkarspakningen, montere igen og hælde frisk olie på, ikke?
Hvis vi nu siger at den skal have en skylning for hver 50-60.000 km.
Giver det så ikke nogenlunde samme effekt blot at skifte olie og filter for hver 30.000?
Rent matmatisk burde det jo give det samme. - Dog med den ekstra feature at filteret skiftes dobbelt så ofte.

Sjovt regnestykke ? der er så totalt skiftet 8 liter olie - hvoraf halvdelen er fortyndet slam - go plan :)
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af tømreren »

Hverken i princippet eller matematisk giver det samme resultat, langt fra.

Derudover giver jeg ikke meget for 'livstidssmurt', som du kalder det, når man tager den kæmpe belastning en gearkasse er udsat for, i betragtning.

Og om man selv kan gøre det, sagtens.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Besvar