Automatgear og kold olie

Alt vedrørende teknik
Briand de la Motte
Indlæg: 80
Tilmeldt: 3. dec 2012, 13:04

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af Briand de la Motte »

tømreren skrev:Hverken i princippet eller matematisk giver det samme resultat, langt fra.
BWJ skrev:Sjovt regnestykke ? der er så totalt skiftet 8 liter olie - hvoraf halvdelen er fortyndet slam - go plan
Hvis nu I prøver at tegne det ind i en graf (jeg kan ikke finde ud af at vedhæfte billeder).
Km udad X-aksen og % "olieslid" opad Y-aksen.
Ved normalt skift-skyl-60.000 km, vil man få en kurve som starter i (0,0) og stiger jævnt til 100% ved 60.000 km for derefter at starte på 0% og igen stige til 100% ved 120.000 km og så fremdeles.
Hvis man skifter halvdelen af olien for hver 30.000 km, vil man få en skiften op og ned mellem noget der ligner 25% og 75%.
Ja, man vil aldrig køre med helt ren olie, men man vil heller aldrig køre med helt slidt olie.
Ser man bort fra hyppigere filterskift (som jo kun kan gavne) er slutresultatet over mange km det samme (ca.).
tømreren skrev:Derudover giver jeg ikke meget for 'livstidssmurt', som du kalder det, når man tager den kæmpe belastning en gearkasse er udsat for, i betragtning.
Det var jo også kun for at fortælle, hvor forskelligt samme mekanik kan behandles af forskellige mærker.
Min Citroen FÅR skam skiftet og skyllet.
tømreren skrev:Og om man selv kan gøre det, sagtens.
Og her taler vi kun skift af halvdelen af olien og filteret, ikke?
Man kan ikke selv lave skylningen, vel?
Eller kunne man evt. koble slangerne (eller er det rør) fra oliekøleren og stikke dem i 2 forskellige bøtter.
1 til spildolie og 1 med frisk olie, og så bare lade motoren gøre arbejdet?
Med venlig hilsen
Briand de la Motte
Mercedes Sprinter 315 CDi Aut. Chassis 3,5T. Årg. '06 W906
TonnyL
Indlæg: 364
Tilmeldt: 20. jul 2012, 12:51

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af TonnyL »

Jov du kan godt skylle den selv, her bare en af måderne...

https://www.youtube.com/watch?v=tAYEozocvJM
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af tømreren »

"Hvis nu I prøver at tegne det ind i en graf (jeg kan ikke finde ud af at vedhæfte billeder).
Km udad X-aksen og % "olieslid" opad Y-aksen.
Ved normalt skift-skyl-60.000 km, vil man få en kurve som starter i (0,0) og stiger jævnt til 100% ved 60.000 km for derefter at starte på 0% og igen stige til 100% ved 120.000 km og så fremdeles.
Hvis man skifter halvdelen af olien for hver 30.000 km, vil man få en skiften op og ned mellem noget der ligner 25% og 75%.
Ja, man vil aldrig køre med helt ren olie, men man vil heller aldrig køre med helt slidt olie.
Ser man bort fra hyppigere filterskift (som jo kun kan gavne) er slutresultatet over mange km det samme (ca.)."

Jeg må sige jeg er lodret uenig med dig 'Briand de la Motte'.

Du kan ikke stille det op så enkelt. Du glemmer et parameter; hvor stor en grad den samlede oliemængde bliver dårligere for hver gang du blander nyt og gammelt. Den gamle olie bliver dårligere og dårligere for hver gang.

Nu ligger jeg ikke inde med en skabelon for kalkulen der kan beregne hvor meget dårligere olien bliver hver gang, men hvis andre herinde har lyst til at beregne dette og bekendtgøre det her i forummet, tror jeg du bliver enddog meget overrasket over hvor dårlig olien er efter 10 skift (ordinære hvor omtrent 4 liter skiftes).

Men lad os lukke den her og så kan du jo skifte olie som det passer dig, det er jo et frit land vi lever i.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
TonnyL
Indlæg: 364
Tilmeldt: 20. jul 2012, 12:51

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af TonnyL »

Jeg skifter gearkassen for ca hver 10.000, inc alt olien :-)
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af tømreren »

TonnyL skrev:Jeg skifter gearkassen for ca hver 10.000, inc alt olien :-)
Nå da da, så er du en kende mere grundig end jeg. Jeg skifter trods alt kun momentomformer pr. 100.000 km (inkl. olie) :lol: :wink:
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
JayZee
Indlæg: 287
Tilmeldt: 4. mar 2014, 13:16
Geografisk sted: Svendborg

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af JayZee »

Jeg har svært ved at tro at Citroen og Mercedes bruger samme gearkasse - jo, de kommer begge fra ZF, men ZF laver jo gearkasser til mange biler og det er jo 100-vis af forskellige modeller?

Vedr. "levetidssmurt", så er det jo korrekt! Når gearkassen bryder sammen ("ikke har mere levetid") så har den jo været smurt hele sin levetid 8) - om det så er 50tkm eller 500tkm!
IMHO
Mvh
John
Solgt MB E320 CDI (R6) AVANTGARDE (2003) >600k km
MB E320 CDI (V6) AVANTGARDE (2007)
SLS-AMG
Indlæg: 196
Tilmeldt: 19. feb 2011, 22:40

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af SLS-AMG »

ZF laver ikke automatgearkasser til Mercedes,
Mercedes laver selv deres gearkasser..
TonnyL
Indlæg: 364
Tilmeldt: 20. jul 2012, 12:51

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af TonnyL »

"ZF laver ikke automatgearkasser til Mercedes,
Mercedes laver selv deres gearkasser.."

Det var måske en god ide at stoppe med....
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af tømreren »

Nå, synes du det.... Det kan jeg da SLET ikke forstå..... :roll: :wink:
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af BWJ »

Det der gør et forum godt, er viden, - denne tråd er et eksempel på det modsatte. :lol: :cry:
http://www.zf.com/corporate/en_de/produ ... duct=29322
ZOOM ZOOM.
TonnyL
Indlæg: 364
Tilmeldt: 20. jul 2012, 12:51

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af TonnyL »

BWJ jeg er ikke sikker på jeg er helt med på hvad du mener med linket, men som jeg ser det så laver ZF gearkasser til Mercedes men kun manuelle... ? eller er jeg forkert på den? eller er det noget helt andet du mener?

VH Tonny
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af SLKkompressor »

MB fremstiller selv langt langt de fleste gearkasser både manuelle og automatiske som monteres i deres biler. Jeg tror det vil være en sensation hvis man finder en ZF gearkasse i en standart Mercedes-Benz automobil.
gartner_dk
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17. nov 2015, 18:40

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af gartner_dk »

Hej

Jeg har lige et spørgsmål ang. min Vito 120 cdi fra 2007.
Efter jeg har skiftet brændstof filter er jeg begyndt at have en: Fuel filter water level sensor
en intake air temperature sensor og en hot film mass airflow sensor fejl

jeg har kontroleret alle stik og renset dem.

Håber i kan hjælpe mig. ?

Med venlig hilsen
Mikael
Ronny85
Indlæg: 266
Tilmeldt: 1. maj 2015, 03:17

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af Ronny85 »

f
Senest rettet af Ronny85 19. nov 2015, 20:34, rettet i alt 1 gang.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Automatgear og kold olie

Indlæg af tømreren »

Ronny85 skrev:Gør dig selv denne tjeneste, at skift gerolie,
Ellers skal du skifte gearkasse.
Jeg tror du har overset det sidste indlæg og deraf følgende spørgsmål, kære 'Ronny85'.

Medmindre det er bevidst du kommenterer på indlæg fra før 25. marts 2015.... :? :wink:
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Besvar