Hej alle... Jeg er lidt ny i dette forum, har meldt mig ind sådan lidt af "jeg må hellere betale lidt tilbage"..
Jeg har en W211 320 CDI 5g med rækkemotor. Min bil begyndte for ca. 2 år siden at ryste - eller nøkke i det ved belastning af drivlinien - det var typisk op ad bakke, eller ved udkørsel af en rundkørsel - det kunne også være når campingvognen var på krogen. Jeg søgte allerede dengang svar her i Mercedes forum, og kunne godt se at jeg ikke var den eneste.
Nu har jeg altid fået en god og faktisk ret kompetent behandling hos P. Christensen i Odense, og de prøvede også til her. Der kom lidt ekstra olie på ect. ect. Det løste ikke problemet, og efter de en dag havde haft det hele skilt ad - skete der uheldigvis - for dem - det at en af olieslangerne til gearkassen hoppede af ifm kørsel. Den blev kørt ud med Falck, og der blev efterspændt og efterfyldt med olie påny. Der gik dog ikke mere end et par dage førend den ikke ville trække mere. Den blev kørt derud igen, og de påtog sig fejlen uden nogen form for brok. Der blev monteret en anden gearkasse og converter med ca. samme km. tal. Det var jo godt for mig, det løste problemet med nøkkeriet, men da det ikke var en ny, eller renoveret tænkte jeg at det sikkert kom tilbage på et tidspunkt.
Jeg har kørt ca. 100.000 med den udskiftede gearks. og converter, og så kom problemet tilbage. Den blev chekket for oliestand i gearkassen, og da den var fin, vidste jeg godt at vi måtte afsted. Der har ingen tvivl været om at hvis dagen en dag kom, eller når den gjorde, ville jeg tage kontakt til ATT24.
Som sagt, så gjort. Vi kørte derned i Onsdags, kæresten tog med for selskabets skyld (og det er jo sådan noget de gør når man har et ordenligt stykke køretøj hehe), jeg havde på mail aftalt med dem en dato (termin) for udførelsen af arbejdet. Jeg havde kort på engelsk (altså med translate og alt det der) forklaret dem om problemets omfang. Jeg er sgu ikke ret spidsfindig i tysk, og derfor er det kun at anbefale lillemor (hvis hun er sprogkyndig i den retning) at komme med, for ellers er der en mindre sprogbarriere som skal overstås.
De er absolut ikke engelskkyndige, de kan dog godt lidt hvis man presser dem. Der hvor problemet opstår er, når bilen skal vurderes for at de kan få et indtryk af arbejdets omfang. Den havde jeg slet ikke set komme, jeg troede bare at jeg skulle aflevere bilen, og så fixede de den..
Måske en smule naivt, men altså havde jo forklaret det på mailen (med translate og alt det der).. Men ud at køre en tur skulle vi jo så, og det gik jo også alt sammen - men kan man ikke tysk, så husk lige at sige det klart inden i kører, for ham vi kørte med snakkede, og spurgte så hurtigt, at man følte sig ganske uduelig i tysker-retning.. og det er jo ikke rigs-tysk de snakker, og prøv lige at få en 2. generationsindvandrer til at forstå en hurtigtsnakkende sønderjyde af den grumme slags (altså de er jo flinke nok begge parter), men det er sådan lidt det samme.
Jeg tænkte på vejen hjem, med min dejlige tysktalende kæreste (hun reddede mig der, ingen tvivl).. Hvis man kører derned, og hverken egne tyskkundskaber, eller Frau kan snakke det hersens forjættede sprog - så allier dig med translate. Det kan godt være at det virker lidt underligt, men det tror jeg virker. Forklar problemet til bunds, inkl. servicehistorik, print det ud, og giv det til fætter tysk-smart. Det er en god hjælp for dig og jeg. Hav evt. en iPad med, så kan i få de små detaljer på plads også. Måske faster Karen kan det hinsides tyskersprog, så aftal med hende at hun skal være klar ved telefonen hvis alt andet skulle kikse..
De er MEGET grundige, og det der med bare at bestille, og så komme for at få skiftet - det gør de ikke, de skal være sikre på at det også er sådan det forholder sig. Det er jo godt, vi måtte vente en god time på at de tjekkede om der var vand i gearkasseolien. De sagde, at hvis der var det, kom problemet nok tilbage, det var et kendt problem på bla min motor. Når man står der - og hverken har fået morgenkaffe eller andet godt fra kæresteskuffen, vil man bare gerne tilbage til hotellet.. Men de undersøgte det, det var i orden, og det kostede ikke en euro ekstra. De er meget kompetente virker det til, og det er faktisk et sjovt sted at stå og observere. De er effektive, og samtidigt dovne. Så kommer chefen og giver high-five til alle, og så skrider han igen. Der er ikke så meget kunde-pleje, så vær ikke bleg for at nuppe en sandwich med til ventetiden..
Vi afleverede bilen kl. 800, efter div. check og alt det der, kørte vi retur til hotellet kl. 930.
Vi boede på Hotel Restaurant Am Park. Bahnhofstraße 146, 45731 Waltrop. Vi fik lov at beholde værelset til kl. 14, uden ekstraberegning. Rigtig rigtig fin morgenmad, lidt ud over det normale tyske - sprøde rundstykker, røræg, pølse und so weider - det er en Kroatisk familie som har det - og de er rigtigt flinke, og meget forstående hvis ikke det tyske sprache er på 1 pladsen.. Mange anbefalinger herfra, pænt og ren, ingen problemer - det kostede for os 2, 90€, alt inkl. - billigt hva.. En taxa til ATT24 herfra koster ca. 8€
De ringede kl ca. 14 og klarmeldte bilen, vi hentede, betalte, og nu kører den bare lige nøjagtigt som man ønskede sig. Det er alle pengene værd, hele turen har kostet os 2.000€, det er med hotel, mad, og det udførte arbejde, dog uden diesel.
- og kan du så komme afsted.....