Side 1 af 1

Oliekøler på gearkasse

: 3. jun 2015, 04:58
af Lind2009
Hej. jeg har en 210W 220 cdi stc. hvor jeg kører meget med campingvogn. Nu har min mekaniker så opdaget at i den ene ende af køleren sidder 2 studser som kunne bruges til oliekøler til aut.gearkassen. Hvorfor er de ikke i brug, og kan man få ekstra køling på gearkassen, hvis den skal trække noget tungt?

Re: Oliekøler på gearkasse

: 3. jun 2015, 07:31
af JTC
Det kunne tyde på at den har fået skiftet køler til en forkert model.
Gearkassens oliekøler sider som en varmeveksler på motoren og bliver kølet at kølervæsken.

Re: Oliekøler på gearkasse

: 3. jun 2015, 14:48
af Lind2009
Ja det er godt nok sådan det er lavet på min, men så snakkede jeg med en der havde en bil magen til, og han sagde at hans gearkasse var koblet til køleren.
Jeg så det godt nok ikke selv. Jeg synes bare at det lyder logisk hvis den var koblet til køleren der sidder i fronten.
Som sagt, så døjer jeg lidt med gearkasse i Kassel bjergene når vi kører syd på. Den kobler ud når den bliver presset, så regnede jeg med at det var
fordi olien blev for varm.?

Re: Oliekøler på gearkasse

: 3. jun 2015, 21:07
af ThomasDK
Hej Ebbe

Så den her tidligere,. måske det kan være interessant læsning for dig.
http://gearhuset.dk/automatgear/ekstra-oliekoler

Re: Oliekøler på gearkasse

: 3. jun 2015, 21:17
af Lind2009
Mange tak for det.
Jeg kontakter ham med det samme. :D

Re: Oliekøler på gearkasse

: 3. jun 2015, 21:58
af tømreren
Jeg kan på det kraftigste anbefale; http://www.bos.dk/oliekoelere

Re: Oliekøler på gearkasse

: 4. jun 2015, 07:25
af JTC
Det er ikke unormalt at man eftermontere ekstra oliekølere på gearkasser der skal arbejde hårdt, så det kan godt være det der skal til på din bil.

Men som jeg nævnte tidligere, så er der altså 2 forskellige kølesystemet til gearkassen på en w210er.
Den hvor man bruger køleren foran og den hvor der sider en varmeveksler under manifolden.