Øv-oplevelse. - Update.

Alt vedrørende teknik
Besvar
Briand de la Motte
Indlæg: 80
Tilmeldt: 3. dec 2012, 13:04

Øv-oplevelse. - Update.

Indlæg af Briand de la Motte »

Hej.

Jeg er lige midt i en rigtig kedelig oplevelse med min Sprinter W906 og aut. værksted.

Den er langt fra løst, og jeg har brug for lidt input. - Måske nogen har prøvet lignende...

I mandags holdt jeg pludselig i en indkørsel og kunne ikke starte bilen.
Ratlåsen ville ikke udløses og nøglen kunne derfor heller ikke drejes til tænding.
Da indkørslen var for smal til Falcks fejeblad og hjulene stod drejet, var Falck-teknikkeren nødt til at skille kardanleddet på ratstammen i motorrummet.
Da bilen også har automatgear, var han også nødt til at skille kardanakslen ad.
Udover at det samlet set tog 5 timer før vi kørte derfra, gik det nemt og smertefrit.

Bilen landede mandag aften på autoriseret værksted, så jeg ringede tidligt tirsdag og forklarede sagen.

Fik beskeden at det nok ville tage 3 dage, da man skulle have nogle koder fra Tyskland for at kunne skifte ratlås.

Fredag morgen hentede jeg bilen.
Inden jeg forlod P-pladsen, begyndte ESP-lampen at lyse.
Jeg gik selvfølgelig ind igen og beklagede min nød.
Da jeg havde en kunde til at stå og vente på mig, aftalte vi at jeg blot skulle komme tilbage med den senere.
Da jeg havde rundet 2 hjørner og kom op i landevejsfart, bemærkede jeg at rattet ikke gik helt frit.
Selvopretningen virkede heller ikke optimalt.
Ved kig i motorrummet opdagede jeg også at motorhjelmsholderen ikke var samlet, men det er jo blot en detalje.
Jo længere jeg kørte, jo strammere blev rattet.
De små korrektioner man hele tiden laver ved landevejs- og motorvejskørsel blev til en ret anstrengende opgave.

Drejer jeg rettet 45 grader til venstre og giver slip, forbliver rattet i den stilling, og bilen fortsætter mod venstre.
Gør jeg det samme til højre, er det samme resultat.

Efter noget tid begyndte der også at komme en pibelyd, hver gang rattet bevæges.
Sådan lidt ligesom gummi mod metal.
Lyder som om det kommer fra lige under rattet.

Da jeg holdt lidt ved min kunde og derefter skulle videre, var det blevet en smule bedre, men under kørsel blev det ligeså slemt som før.
Det samme forløb ved de efterfølgende 2 stop.

Jeg kørte tilbage til værkstedet og forklarede dem, at det helt sikkert var en ommer...

Om eftermiddagen ringede de så til mig og sagde at de havde slukket ESP-lampen, så nu kunne jeg godt hente den.

Jeg forespurgte om de havde løst problemet med, at rattet gik trægt.
Svaret var, at når ESP-lampen lyste, ville rattet gå lidt trægt, fordi systemet ville bremse det lidt.
Det er da en lodret løgn, er det ikke?
Og pibelyden skulle være en naturlig følge af, at man adskiller et styretøj, som er 9 år gammelt og har kørt 500.000 og derefter samler det igen.
Det har jeg gjort masser af gange på gamle Citroener, uden at det har givet lyde... Slør måske, men aldrig pibelyde...

Da jeg spurgte om de havde prøvekørt den, var svaret selvfølgelig ja, men jeg sagde at jeg jo først lagde mærke til det ved ca 60 km/t.
Han ville så sende mekanikkeren ud i den igen.

Da jeg hentede bilen, fik jeg at vide at den ikke længere gik trægt efter de havde smurt den.
Og at mislyden ikke kunne fjernes (igen pga. adskillelse og samling af et gammelt led).

Da jeg kørte hjem, var der overhovedet ingen ændring.

I min verden virker det som om, at de enten har samlet noget forkert eller, at de har strammet noget for meget.
Jeg skal være ærlig og indrømme, at min viden om Mercedes er begrænset og min viden om moderne elektronik-biler er endnu mere begrænset.
Men mekanik, herunder adskillelse og samling af mekaniske dele, er jeg ret ferm til.

Hvad siger I om alt dette?

Så tager vi den med regningen bagefter.....
Senest rettet af Briand de la Motte 11. aug 2015, 21:26, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Briand de la Motte
Mercedes Sprinter 315 CDi Aut. Chassis 3,5T. Årg. '06 W906
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Øv-oplevelse. - Ekspertinput?

Indlæg af Alex B J »

Det virker som om de ikke kan gøre mere for dig,jeg ville finde en anden til at reppe min bil...
Næste trin,så bliver du en umulig kunde for dem...
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Briand de la Motte
Indlæg: 80
Tilmeldt: 3. dec 2012, 13:04

Re: Øv-oplevelse. - Ekspertinput?

Indlæg af Briand de la Motte »

Alex B J skrev:Det virker som om de ikke kan gøre mere for dig,jeg ville finde en anden til at reppe min bil...
Næste trin,så bliver du en umulig kunde for dem...
Hmm. Ja, det kan der være noget rigtigt i.
Normalt bruger jeg et andet (uautoriseret) værksted.
De er selvfølgelig væsentligt billigere, og laver altid min bil som en hasteopgave, da dem skal ud og tjene penge (fragtbil).
Denne opgave sagde de dog nej til, da de ikke kunne få lov at få de koder fra Tyskland, så en ny ratlås kunne virke.
Beskeden var den samme hos Mercedes, og Falckmanden havde også hørt det fra en anden kunde.
- Det må i øvrigt være ulovligt i forhold til EUs lovgivning, men det er jo så en helt anden snak.

Problemstillingen her er jo mere, at jeg ikke vil betale for at få det lavet et andet sted, hvis det er noget de har lavet forkert på det autoriserede værksted.
- Især, når jeg også tror de har snydt mig med prisen...

På mandag har jeg tænkt mig at køre forbi en synshal og prøve at få en sagkyndig til at køre en tur i den.
Jeg tror simpelt hen ikke den er lovlig eftersom styretøjet ikke går "let og ubesværet" og den ikke retter helt op selv.

Men skal jeg blot tage for gode varer at det ikke kan være anderledes med sådan et led der har været adskilt?
Med venlig hilsen
Briand de la Motte
Mercedes Sprinter 315 CDi Aut. Chassis 3,5T. Årg. '06 W906
marmint
Indlæg: 78
Tilmeldt: 20. jan 2010, 14:43

Re: Øv-oplevelse. - Ekspertinput?

Indlæg af marmint »

Hej

Altså, hvis det var en merc g, ville jeg sige, at selve styresnekken var blevet strammet for meget. På styresnekken sidder en 27' bolt med en unbraco på toppen. Der kan man stramme styringen, hvis der er meget slør. Hvis man strammer for meget, mister man selvopretningen plus styringen bliver meget stram i yderpositionerne. Men jeg har en bekendt, igen i g, som havde samme symptomer, hvor selve "kardan"-leddet var samlet forkert.

Marmint
Briand de la Motte
Indlæg: 80
Tilmeldt: 3. dec 2012, 13:04

Re: Øv-oplevelse. - Ekspertinput?

Indlæg af Briand de la Motte »

marmint skrev:Hej

Altså, hvis det var en merc g, ville jeg sige, at selve styresnekken var blevet strammet for meget. På styresnekken sidder en 27' bolt med en unbraco på toppen. Der kan man stramme styringen, hvis der er meget slør. Hvis man strammer for meget, mister man selvopretningen plus styringen bliver meget stram i yderpositionerne. Men jeg har en bekendt, igen i g, som havde samme symptomer, hvor selve "kardan"-leddet var samlet forkert.

Marmint
Ok. Tak.
Det lyder brugbart.
Jeg er ikke helt med på, hvad styresnekken er.
Tror du den har været rørt i forbindelse med denne opgave?

Og når du skriver "selve kardan-leddet", formoder jeg at det er det kardanled i motorrummet, som Falck har skilt ad i dette tilfælde, ikke?
Med venlig hilsen
Briand de la Motte
Mercedes Sprinter 315 CDi Aut. Chassis 3,5T. Årg. '06 W906
marmint
Indlæg: 78
Tilmeldt: 20. jan 2010, 14:43

Re: Øv-oplevelse. - Ekspertinput?

Indlæg af marmint »

Hej

Ja, jeg ville ihvertfald checke om leddet er rigtigt samlet.

Marmint
Briand de la Motte
Indlæg: 80
Tilmeldt: 3. dec 2012, 13:04

Re: Øv-oplevelse. - Ekspertinput?

Indlæg af Briand de la Motte »

marmint skrev:Hej

Ja, jeg ville ihvertfald checke om leddet er rigtigt samlet.

Marmint
Visuelt ser det rigtigt ud.
Man kan ikke samle det forkert uden at det kan ses, vel?
Hvis det var det led, der var problemet, ville det så ikke give sådan en rykvis fornemmelse?

Bevægelsen er helt jævn. - Bare meget træg.
Og det både føles og lyder som om, det kommer fra helt oppe under rattet.
Hvor sidder den der styresnekke du nævnte?
Med venlig hilsen
Briand de la Motte
Mercedes Sprinter 315 CDi Aut. Chassis 3,5T. Årg. '06 W906
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Øv-oplevelse. - Ekspertinput?

Indlæg af tømreren »

Nej, leddet burde ikke kunne samles forkert, under forudsætning af rattet stadig sidder lige vel at bemærke. Skulle den ene del være drejet 180 grader inden samling ville rattet jo sidde på hovedet.

Og ja, alt andet lige plejer det at kunne mærkes periodevis, i tilfældet af leddet er defekt.

Snekken er der ratstammen er monteret og overfører bevægelsen til tandstangen.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Briand de la Motte
Indlæg: 80
Tilmeldt: 3. dec 2012, 13:04

Re: Øv-oplevelse. - Ekspertinput?

Indlæg af Briand de la Motte »

tømreren skrev:Nej, leddet burde ikke kunne samles forkert, under forudsætning af rattet stadig sidder lige vel at bemærke. Skulle den ene del være drejet 180 grader inden samling ville rattet jo sidde på hovedet.

Og ja, alt andet lige plejer det at kunne mærkes periodevis, i tilfældet af leddet er defekt.

Snekken er der ratstammen er monteret og overfører bevægelsen til tandstangen.
Rattet sidder lige.
Ingen problemer der.

Snekken har de vel ikke haft skilt ad eller på anden måde pillet ved for at samle kardanleddet og skifte ratlåsen, vel?
Men hvad kan det så være?
Som tidligere skrevet, føles og lyder det som om det er helt oppe under rattet.
Sidder der noget justeringsagtigt deroppe?
Er der evt. nogen af Jer, som har en sprængtegning af det?
Med venlig hilsen
Briand de la Motte
Mercedes Sprinter 315 CDi Aut. Chassis 3,5T. Årg. '06 W906
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Øv-oplevelse. - Ekspertinput?

Indlæg af Alex B J »

Ang esp kan jeg ikke lige konstatere hvad som skal bremse dit rat....Der sidder jo kun en ratvinkelsensor,som fortæller hvilken retning du styrer i....
Det virker lidt som om de stikker dig en historie og de måske ikke ved hvad de laver...
Til gengæld sidder der en ventil i dit styrerack som for input fra dit esp system som styre hvor meget servo effekt der skal bruges afh af hastighed..
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Briand de la Motte
Indlæg: 80
Tilmeldt: 3. dec 2012, 13:04

Re: Øv-oplevelse. - Ekspertinput?

Indlæg af Briand de la Motte »

Alex B J skrev:Ang esp kan jeg ikke lige konstatere hvad som skal bremse dit rat....Der sidder jo kun en ratvinkelsensor,som fortæller hvilken retning du styrer i....
Det virker lidt som om de stikker dig en historie og de måske ikke ved hvad de laver...
Til gengæld sidder der en ventil i dit styrerack som for input fra dit esp system som styre hvor meget servo effekt der skal bruges afh af hastighed..
Tak for svar.
Ja, jeg havde også fornemmelsen af, at de stak mig en plade.
Den er afleveretæ igen i dag. - Og da min tålmodighed var opbrugt, var det med en stram mine og meget kontante vendinger.
Jeg startede med at tage den ene værkfører med på en lille prøvetur, og han var da enig med mig i, at der er noget galt.
Så langt, så godt. Så må vi se, hvad de siger i morgen...
Med venlig hilsen
Briand de la Motte
Mercedes Sprinter 315 CDi Aut. Chassis 3,5T. Årg. '06 W906
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Øv-oplevelse. - Ekspertinput?

Indlæg af tømreren »

Vil du løfte sløret for, hvilket værksted det drejer sig om?
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Briand de la Motte
Indlæg: 80
Tilmeldt: 3. dec 2012, 13:04

Re: Øv-oplevelse. - Ekspertinput?

Indlæg af Briand de la Motte »

tømreren skrev:Vil du løfte sløret for, hvilket værksted det drejer sig om?
Hessel i Roskilde.
Det skal siges at jeg har været fuldt tilfreds ved alle mine (5-8) tidligere besøg.
Med venlig hilsen
Briand de la Motte
Mercedes Sprinter 315 CDi Aut. Chassis 3,5T. Årg. '06 W906
Briand de la Motte
Indlæg: 80
Tilmeldt: 3. dec 2012, 13:04

Re: Øv-oplevelse. - Ekspertinput?

Indlæg af Briand de la Motte »

Nå, jeg blev så ringet af Mercedes med besked om, at det nu var min tandstang, som var slidt op!!
Noget med nogle nylonbøsninger i tandstangen, som skulle være dem, der klemte...
Jeg har svært ved at se, at den kan blive slidt mens den holder på deres værksted, men de henholdt sig blot til at de var en sliddel og, at bilen jo har gået mere end 500kkm.
Jeg kan selvfølgelig godt forstå, at den er blevet slidt med alle de km, men den virkede jo, da ratlåsen gik i stykker, og var defekt da ratlåsen var blevet udskiftet.
Og i det tidsrum er der jo i hvert fald ikke slidt yderligere på den.

Slutningen blev at jeg hentede bilen som den var og kørte den direkte til det værksted jeg plejer at bruge.

De undersøgte den nærmere i løbet af eftermiddagen og kom frem til at det ganske rigtigt var en defekt tandstang, men ikke pga slid.
De mente at den var blevet behandlet for voldsomt under demontering eller montering.
Da de spurgte lidt ind til, hvad jeg havde oplevet med Falck og hvad Mercedes havde lavet ved den, var de næsten helt sikre på, at det måtte være Falck-manden som havde behandlet den for voldsomt.

Så nu må jeg kontakte Falck og høre om de vil stå ved et ansvar...
Med venlig hilsen
Briand de la Motte
Mercedes Sprinter 315 CDi Aut. Chassis 3,5T. Årg. '06 W906
Besvar